ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
Det här med relationer är intressant. Jag skrev nyss i andra tråden att jag alltid fastnat för s.k "bad boys", struliga killar med strulig bakgrund. Och innan det här med tänkbar ADHD kom upp på tapeten har jag mest bara sett mig själv som dum, naiv och självdestruktiv eftersom jag gång på gång sökte mig till och inledde förhållanden med killar som visade sig inte vara bra för mig.
Å andra sidan var nog inte jag särskilt bra för dom heller. Jag krävde ju en viss grad av spänning och drama annars upplevde jag förhållandet som stelt och tråkigt. Och om det någon gång blev det, tråkigt alltså, så var jag genast där och "rörde om i grytan" och hur sjukt det än kan låta så gick jag igång på det, när det hände något. Jag fick min efterlängtade och så välbehövliga stimulans men det varade ju inte speciellt länge.
Jag har blivit äldre och mognat en del sedan dess men fortfarande idag kan jag komma på mig själv med att försöka "få igång" min sambo. Behovet av stimulans och spänning finns fortfarande kvar men jag har blivit bättre på att kontrolla det och jag agerar inte ut det på samma sätt som då. Även jag fungerar bättre i en relation med någon som är NT, en person som kan fungera lite som mitt förnuft, någon att hålla sig i när det blåser för mycket omkring mig, som kan hjälpa mig och hålla ordning på mig själv och alla prylar jag strö runt omkring mig. En NT är helt klart det bästa valet, vad jag behöver. Men det är inte vad jag vill ha.
Vad jag behöver och vad jag vill ha är två helt skilda saker. Och det här är faktiskt lite utav ett problem för mig. Jag får anstränga mig mycket hårt för att inte "ge efter" och jag måste ständigt påminna mig själv om varför jag inte bör ge efter. Jag vet, att om jag levde ihop med någon som var som jag själv så skulle det dra ner mig i fördärvet. Det skulle aldrig gå. Aldrig. Ändå kan jag inte acceptera det. Det känns ju lite som om jag ger avkall på något som är jag, som om jag förnekar den jag är eller åtminstone en del av mig själv.
Känns som väldigt mycket faller på plats nu. Insikter är bra men nog så jobbiga.