Inlägg från: strulmaja |Visa alla inlägg
  • strulmaja

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

TjockKatt skrev 2010-12-08 22:30:36 följande:
    Hur gamla är ni i tråden?

På pappret eller rent mentalt? Skrattande

Skämt åsido, årgång 79 här.

Aina: Jag är vaken. Jobbar du fortfarande?

• strulmaja
    Takex skrev 2010-12-09 06:39:07 följande:
    Nu håller vi på att arbeta med rutiner på egen hand. Hur jag lägger upp egna rutiner som jag ska sätta igång själv. T ex är min man hemma så triggar han en rutin att äta genom att på peka att han är hungrig. Är han inte hemma så måste jag ändå kunna få igång det. Också hur jag ska lägga upp ett dags schema, lära mig att lägga upp min tid. Det får jag lära mig just nu och det är i största del läxor på hemmaplan.
    Mycket intressant. För det är ju så, att när jag är ihop med andra så triggas rutiner igång.
    För att ta det här med shopping som exempel igen. Jag går som med skygglappar på mig då, har ingen tanke på annat än just shoppingen. Går jag själv skulle det aldrig falla mig in att ta en paus, fika eller äta något. Jag skulle förmodligen inte ens gå på toaletten. Men går jag med andra, min make te.x eller en väninna som inte lider av samma problem, tvingas jag stanna upp och även om jag vet att det är nödvändigt att äta då och då så kan jag inte låta bli att känna irritation när någon av dom säger: Jag är hungrig, nu äter vi! Jag vill inte gärna avbryta det jag håller på med, gå ifrån mitt i ett "flow". Äta kan jag göra sen när jag är klar, tänker jag.
  • strulmaja
    Takex skrev 2010-12-09 07:15:37 följande:
    Jo precis. Man blir mer styrd. Tror det är därför skoltiden var ganska skön på många sett, när man hade ett schema, lunch fanns där, fasta tider, någon sa åt en vad man skulle göra. Det var när det blev mer fritt, gymnasiet som det bara blev kaos för mig.
    Men du blir alltså irriterad på när rutiner kommer in? Jag tyckr det är skönt, får mer energi av att jag ätit och slipper stå och kissa på mig i hissen på vägen upp till lägenheten. Fast jag vill inte ha med någon när jag shoppar, då blir det inget till mig själv. Då trallar jag mest efter andra och dagdrömmer.
    Jo men så var det ju. Det var när det blev mer "fritt" som jag fick problem. För mig började det väl redan i högstadiet men det blev värre i gymnasiet. Håltimmar och sånt ställde till det ordentligt för mig Obestämd 
    Jag tycker om rutiner egentligen. Jag behöver rutiner. Men det är när jag är inne i mitt, när jag har mitt flow eller hyperfokuserar och blir avbruten i det som jag blir irriterad och t.o.m ilsk. Jag tror att det dels beror på att jag får så svårt att "ta upp tråden" igen efter att ha blivit avbruten som gör mig sån där. När jag har mitt flow är det bara det som gäller. Spelar ingen roll om jag behöver äta, gå på toa eller vad. Jag kan förtränga sådana behov, bara jag får fortsätta och fullfölja det jag håller på med.
  • strulmaja

Btw

Det här med att skapa en grupp på FB var tydligen lättare sagt än gjort.
    Tydligen måste jag lägga till någon innan gruppen kan skapas.
    Men hur ska det gå till? Så dumt. Tänk om jag hade velat ha en grupp för mig själv då hade det inte gått alltså?

• strulmaja

Är det nån här som vet hur fan man skapar en grupp på skitfejjan?!

• strulmaja

Varför kan aldrig något vara enkelt fööööör Skrikandes

• strulmaja

Nu finns gruppen Strulmajor och Slarvlisor på FB ... det är lite ensam där så kom in =)

• strulmaja
    Harlow skrev 2010-12-09 14:47:06 följande:
    Jag älskar att läsa, lära, gå i skolan - men bara om jag är intresserad och helst på tider jag bestämmer själv.
    Ja exakt så är det. Skrattande
  • strulmaja

Nån mer än mig som har riktigt kasst mörkerseende? Är säkert inte ADHD-relaterat men man vet ju aldrig Flört

• strulmaja
    Harlow skrev 2010-12-10 00:27:47 följande:
    GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH - du skojar???
    Jag satt så sent som inatt och googlade på samband mellan dåligt mörkerseende och adhd.
    Jag ser helt sjukt dåligt i mörker...
    Nä det är helt sjukt. Det är så illa att jag knappt vågar köra bil i mörker längre. Jag måste förlita mig på bilen/föraren framför, annars har jag ingen koll på vägen. Skulle han/hon däremot köra ner i diket, ja då skulle jag köra efter Obestämd "Maken" tycker jag ska sluta köra bil om kvällarna. Undrar varför?! Cool
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen