Anonym skrev 2011-09-18 07:44:59 följande:
I torsdags var jag på första besöket hos psykolog för en första bedömning, OM de ska utreda mig.
På tisdag har de sitt veckomöte och psykologen skulle ta upp mitt ärende där.
Jag fick svara på massor med frågor, typ intervju, som hon förde in i ett frågeformulär, fick med mig samma hem såg jag nu samt ett som ska besvaras utifrån min barndom och ett som någon nära anhörig/vän ska besvara (den vet jag inte vem som ska besvara, jag vill inte dra in släkt och familj i detta, mina bästa vänner som känner mig utan och innan bor långt ifrån mig och andra känner inte mig tillräckligt bra, jag mörkar mycket för andra)
En fråga jag fick där var _varför_ jag kommer nu? (är 40+, kan tänka mig att de funderar varför jag inte kan fortsätta fungera som jag gjort hittills, jag har tagit mig ur många svåra situationer själv, så varför inte fortsätta, tycker ja ju faktiskt även själv) Ja, för att jag vill ha slut på kaoset, sa jag.
Nu i efterhand kommer jag ju på vad som lett fram till detta äntligen.. Jag har hunnit beta av barnens behov, deras liv och tillvaro fungerar bra så jag behöver inte finnas där varje sekund, behöver inte koncentrera mig på dem helt och hållet nu, de har dessutom växt upp, et par av dem har flyttat hemifrån så nu FINNS det tid för mig, att tänka efter, att hinna andas.
Varför kom jag inte på det där? Varför kommer jag alltid på sånt efteråt..
En fråga som jag har till er är OM de beslutar sig för att utreda mig, kan mitt arv hindra att jag skulle kunna få medicinering? Jag har fullt med alkisar i släkten, inte bara 2-3 st totalt utan _många_ i varje generation. Själv dricker jag alkohol ca 1-2 ggr/år, 1-2 glas vin dessa gånger just pga släktens benägenhet att dricka för mycket, att aldrig kunna hejda sig.
//fortsatt anonym här om det går bra för er del
Klart du kan vara anonym!
Ang arvet du tar upp, så TROR jag inte att det skulle vara ett hinder för ev medicinering.
Jag har också alkoholism i släkten (fler än en) och jag drack själv rätt rejält i mina yngre dagar, så pass att det faktiskt var nära att jag fick gå i behandling. Men jag lyckades på något sätt ta mig ur det själv och nu dricker jag ytterst sällan, ett par ggr om året bara.
Frågan: Varför kommer du nu? måste blivit ställd av en idiot.
Det är en fördom eller i alla fall en föreställning många har att om man klarat sig i så många år, 30-40 år, så bör man klara sig 30-40 år till. Då kan man inte vara så sjuk eller ha så allvarliga problem som kräver utredning och hjälp, menar många. FEL!
Jag tror att det mycket väl kan vara så som du skriver, att du först nu inser vidden av dina problem, nu när du är "klar" med mammarollen. Åtminstone småbarnstiden. Medan det för andra (mig t.ex) blev så uppenbart att jag hade den här problematiken när jag skaffade barn. Självklart fanns problemen där innan också men när jag blev mamma blev problemen större och mer synliga. Att vara mamma blev ett projekt och jag klarade inte av något utanför det. Alltså, sköta hemmet, jobba/plugga, ha ett någorlunda schysst socialt liv samtidigt som jag var mamma. Det var antingen eller.
Stå på dig nu och håll oss uppdaterade om hur det går för dig!