-
När jag gick i terapi för min depression nämnde terapeuten GAD och dystymi. Men sedan kom man fram till att jag nog hade PTSD och någon personlighetsstörning. Man var inne på Borderline men jag kammade tydligen inte hem alla "poäng" där. Men ADHD/ADD nämndes inte en enda gång. Konstigt tycker jag.Anonym (Men dt är ju jag) skrev 2010-12-08 00:21:40 följande:GAD kallade de det hos mig. -
Natti natti! Jag ska också gå och sova. Snart.Anonym (Men dt är ju jag) skrev 2010-12-08 00:33:59 följande:Ja. Skönt att ha hittat fler, funderar på att gå och knyta mig nu, men hoppas vi träffas här igen imorgon eller egentligen senare idag.
Godnatt allihop! -
Jag går oftast inte och lägger mig förrän jag är så trött att jag nästan svimmar. Samma med maten. Äter inte förrän jag verkligen är jättehungrig. Och nej, att vara nattuggla passar inte alls bra ihop med småbarnslivet och jag känner mig inte sådär jätteansvarlig som sitter uppe nu när jag VET att minstingen vaknar runt 06:30.Harlow skrev 2010-12-08 00:34:38 följande:Jag måste också köpa boken.
Äntligen förstår jag var min skruvade dygnsrytm kommer ifrån!! NI anar inte hur många försök jag gjort att få en normal dygnsrytm men det GÅR bara inte. Mina bästa timmar är mellan 23 på kvällen och 03 på morgonen, och jag lyckas inte ändra det hur jag än försöker. Detta är ett av mina största problem som sagt, för det är inte förenligt med småbarnslivet att ha en sådan rytm..
Men äh, jag ska göra ett försök nu. Så jag säger också godnatt så hörs vi. Tack för en trevlig kväll, roligt att så många av oss var online samtidigt för en gång skull. Sov så gott, när det än blir av
-
Japp! Säg inte att du sitter och beställer den över nätet nu fast du skulle gå och lägga dig? Det hade varit så JAGAnonym (Men dt är ju jag) skrev 2010-12-08 00:39:13 följande:Verkar läsvärd - det var denna du menade va(så typiskt mig
) " Vuxna med DAMP/ADHD
av Vanna Beckman ".
Godnatt igen! (bara så jag)
Godnatt .... eller? igen
-
TS Yrja, när du får tid över, kan du länka till den här tråden från den gamala trådens ts? Då slipper nyanlända i gamla tråden leta sig igenom alla inlägg för att hitta hit.
-
Anonym (Men dt är ju jag) skrev 2010-12-08 10:40:23 följande:Nej då, jag beställde inte boken utan lade mig faktiskt
.
Hej och välkommen Anna! Är du ny eller kommer du från den gamla tråden?Anonym (Anna) skrev 2010-12-08 11:04:16 följande:Hej!
Jag har inte läst hela tråden men vill anmäla mig
Jag har varit på bedömningssamtal hos landstingets NP team och ska utredas för ADD och inom autismspektrat.
Jag har ett barn som är ca 8 år som har ADHD och atypisk autism och ett till som förmodligen kommer utredas, hen är ca 4 år.
Jag är sambo med barnens pappa och bor i södra sverige.
Jag hinner inte läsa hela tråden nu men vill bara tala om att jag också alltid har trivs bäst bland killar
har tom. haft ett jobb som är mansdominerade (verkstadsindustrin). -
Fan jag skulle fråga er något men nu har jag glömt det.
Få se om det dyker upp i minnet om jag går tillbaka till platsen där jag var när jag fick idén. Ibland funkar det.
Men NU kom jag ju på det!
Jag ville fråga er om självmedicinering. Jag tänker då mest på självmedicinering av te.x alkohol, droger (amfetamin möjligen), kaffe (som jag läst har en lugnande effekt på de med ADHD). Hur har ni det med det? Och upplever ni märkbara skillnader när di te.x har druckit alkohol eller kaffe? Alltså, känner ni er mer oragniserade i skallen eller blir ni mer åt andra hållet? -
Jag förstår. Jag kommer garanterat outa mig när jag fått diagnos. OM jag får en vill säga. Känner mig inte heller riktigt redo och det är inte för att skäms på något sätt, men jag har många bekanta här på FL som jag inte riktigt känner behöver få veta. Inte än.Anonym (Anna) skrev 2010-12-08 11:12:17 följande:Jagh är "ny". Här på FL har jag funnits länge, mest i trådarna för barn med FH. Jag känner mig inte riktigt redo att outa mig, än. Känner att jag vill få, eller inte få diagnos först. -
Jag skrev nyss i den "gamla" tråden om de storartade idéerna som jag kan få men som det sedan inte blir något av. Undrar om jag uppfattas som en hurtig människa? För det är jag inte.
Däremot blir jag orolig och ångestfylld av just hurtiga människor, sånna som vill eller måste vara i ständig rörelse och dra med sig andra ut på "äventyr". Jag har en bekant som är precis sådan och jag har blivit rädd för att nämna saker för henne, alltså säga något i stil med: "Jag skulle verkligen behöva träna" för då säger hon att jag ska följa med henne att träna, vill bestämma tid för det osv. Men bara för att jag säger så där betyder det inte att det är något jag kommer att göra. Mina vänner och min make VET ju det, men bekanta som inte känner mig sådär jättebra köper ju allt jag säger och tolkar det som att jag vill. Men det jag vill idag vill jag kanske inte imorgon. Jag är ju (tyvärr) extremt humörstyrd, vad jag gör eller inte hänger mycket på dagsformen. Spelar ingen roll vad jag sagt eller lovat dagen innan. Känner jag inte för det dagen efter kan jag inte förmå mig göra det. Känns lite jobbigt eftersom den här personen är någon jag tycker om, vill inte "skrämma bort" henne
-
Jag frågade nog bara av nyfikenhet. Jag åkte nästan dit på alkoholen nämligen. Då trodde jag och alla runtomkring mig att jag drack för att dämpa ångesten men idag funderar jag i banor kring hur ADHD-relaterat mitt supande var. I lagom mängd har ju alkohol en lugnande effekt och jag tror det var den jag ville uppnå. Alkohol fick/får min hjärna att slå ner på takten och jag känner mig mer samlad. Tyvärr tenderar jag dricka för mycket så att jag tillslut mår dåligt men det är en härlig känsla så länge det vararAnonym (virrpanna) skrev 2010-12-08 11:28:56 följande:Ja jag läste en artikel om det för ett tag sen, man kan ta koppar, magnesium samt omega tre. Var det Järn man kunde ta också? Hmm... Ska se om jag hittar artikeln nu igen. Annars kanske Takex har någon bra källa angående det? Aahhh kommer inte ihåg vad han hette som hade skrivit artikeln... men iallafall, jag tyckte att det hjälpte lite lite. Dock ska man ju komma ihåg att ta allt också.
Eller du kanske bara frågade rent allmänt nu?
.
Själv har jag aldrig testat några droger förutom att röka cigaretter plus alkohol då. Kaffe dricker jag i mängder! Och choklad också. Det är säkerligen dopaminet som behövs. Dock märker jag ingen effekt av dessa två förutom att det är satans gott!
Märker du någon skillnad?
Jag dricker ytterst sällan idag vill jag bara poängtera. 1-2 ggr i månaden. Men förr om åren blev det 3- ggr/veckan.
Jag både röker och dricker kaffe och även här har jag svårt att göra det i lagom dos, så att säga. Kaffe är lite som en drog. Jag kan inte vakna utan att ha fått i mig minst 2-3 koppar kaffe. Jag går som i ett töcken med bakfyllekeps innan jag fått kaffe i mig. Och jag dricker också mängder. MINST 10 koppar/dag men egentligen konstant under hela dagen. Choklad har jag också begär efter, det har en lugnande effekt på mig upplever jag själv. Cigg har en lugnande effekt men där är det nog bara inbillning för egentligen är det nog tvärtom.
Amfetamin har jag aldrig provat. Jag har haft chansen men aldrig vågat ta steget. Jag testade däremot att röka när jag yngre men det var inget för mig. Jag fick dödsångest, kräktes etc och det var nog "bra" för detta skrämde upp mig så pass att jag inte ville se åt fler droger sen.