Inlägg från: Anonym (Yrja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hjärta God Jul!  Hjärta

TomteTomteTomte
  • Anonym (Yrja)

Virrpanna: Men oj har du blivit av med körtkortet!? Vad hände? Körde du för fort? Jag gillar inte att köra bil eftersom man måste vara så koncentrerad hela tiden. Jag börjar lätt tänka på annat och det kan ju vara farligt när man är i trafiken så jag kör så minimalt som möjligt.

• Anonym (Yrja)

Gott nytt år till alla i tråden! Glad

• Anonym (Yrja)

Samarkand: Välkommen hit!

Jag har två böcker hemma som verkar väldigt bra men jag har inte lyckats läsa igenom dem ännu:

ADHD/ADD som vuxen av Lara Honos-webb 

Vuxna med Damp/ADHD av Vanna Beckman

• Anonym (Yrja)

Jag glömmer ibland att ta sertralinen, fast mitt största problem är att jag inte kommer ihåg ifall jag har tagit ett piller redan eller inte, och jag är rädd för att ta dubbel dos. Jag har fått sämre korttidsminne och gör ibland saker mer än en gång för att jag glömt att jag nyss gjort det.. jag skulle nog egentligen behöva en sån där medicinbox med ett fack för vaje veckodag som pensionärer har.. var finns sådana boxar? på apoteket?

• Anonym (Yrja)
    Trust me skrev 2011-01-05 09:27:03 följande:
    Min lösning på det mesta är rutiner. Fungerar inte det så brukar det hjälpa med rutiner.

En del tror att det är hämmande att ha exakta rutiner vid vissa tidpunkter. Jag ser det som en eftergift åt svårigheten att variera sig utan att tappa fokus på vad jag håller på med.

Min morgon ska helst innebära att gå upp vid samma klockslag, ta medicin från dosetten som ligger på samma ställe, äta samma frukost, läsa del 1 i tidningen, gå på muggen, duscha, klä på mig. Tidsåtgång 60min. Gör jag förändringar i det här så tar det mycket längre tid.

Nu måste jag erkänna att frukostrutinen är min enda fasta rutin. Jag behöver den för att komma igång på morgonen och den har sett likadan ut sedan jag gick på gymnasiet. Jag har ofta behövt försvara den utan att kunna men att variera den har aldrig varit lyckat.

Bra tips! Jag ska försöka få till bättre rutiner. Att gå upp samma klockslag är nog en bra början. :)

• Anonym (Yrja)
    Samarkand skrev 2011-01-05 09:05:57 följande:
    Det där med relationer är alltid knepigt oavsett ADHD eller ej. Jag har alltid hittat fel på killarna jag dejtar. En kille blev jag faktiskt ihop med för att jag bestämde mig för att tänka utanför ramen, men efter 1 mån fixade jag inte det längre. Han var "normal" precis som de andra killarna jag dejtat. Sen träffade jag min stora kärlek (som nu har gjort slut med mig och vi har precis flyttat i sär för att jobba med oss själva) . Med honom var allt så enkelt, vi hade samma uppfostran, tänkte likadant i väldigt mycket. Vi tittade ofta på varandra och sa: Kan det här vara sant?!!. Jag hittade inte ett fel på honom. Allt kändes underbart rätt och jag varnade honom tidigt för mina brister. Jag var så otroligt glad för att jag hade hittat någon att älska och någon som ÄLSKADE mig tillbaka. Och som var "normal" :)  Nu så här i efterhand så kan jag ju se att mycket av enkelheten nog också kom för att han troligtvis har ADD.
    Men som bekant så orkade han inte med mitt en del av mitt beteende och jag tror inte att hans depression kommer utav mitt beteende, men det känns ändå hårt att veta att han inte kan se förbi alla mina brister och se den person han älskar. Han kanske inte är där än. Who nows? Men när jag började fundera i banorna att han kan ha ADD så föll mycket på plats och jag slutade bli irrieterad för många av sakerna han gjorde för jag förstod att han faktiskt inte gör det med flit. Ok ett par saker har jag svårt med.. hans oförmåga att lyssna till en när man pratar, vilket har byggt upp mycket missförstånd och sårade känslor.
    Det är så jäkla knepigt att ha en relation med en "normal" men det är också lite småknepigt med en med ADHD/ADD.  Dock tror jag mer att det handlar om VEM man blir kär i. Och om den har ork till att ha oändligt tålamod med en.
    Umgås ni fortfarande? Tror han själv att han har nån diagnos?
  • Anonym (Yrja)
    Trust me skrev 2011-01-05 18:16:02 följande:
    Då får man nöjet att irritera sin omgivning med väckarklocka alla veckans dagar.
    Japp, uppstigning kl 06.30! Alla dagar! Det blir säkert populärt! Flört

Välkommen till tråden föresten!
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen