Inlägg från: Anonym (Yrja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Jag känner att det är svårt att hinna kommentera på alla intressanta inlägg här i tråden (och i symtom-tråden). Så jag säger till alla att det är jättekul att ni finns här! Jag uppskattar verkligen era inlägg! och ifall ni inte får svar på era funderingar så fråga igen! Det är så lätt att inlägg missas när det är många som skriver.

• Anonym (Yrja)

Ottisen. Den ekonomiska biten tycker jag är intressant och tror inte det har diskutterats så mycket här tidigare i tråden. Varför ljuger han menar du? Allltså varför ljuger han fortfarande nu när du är medveten om hans problem? Har ni fått några bra rutiner för att komma till rätta med det ekonomiska?

• Anonym (Yrja)

Vet ni om det finns någon hälsokost eller naturmedicin (förutom omega-3) som rekomenderas för adhd-are?

• Anonym (Yrja)

Ottisen: Ojdå, att han gör av med pengarna redan första veckan låter ju jättejobbigt! Och "lånar" av dig! Obestämd Vilket stort tålamod du måste ha! Att ha pengar sparade innebär ju en trygghet också..

Det låter som en bra lösning att han har "månadspeng". Tycker han det är bra också?

• Anonym (Yrja)
    Harlow skrev 2011-01-10 20:09:41 följande:
    Skrev precis om det i andra tråden! :o) Lustigt...
    Gurkörtsolja skall ha bevisad effekt!
    Tack för tipset! Äpple
  • Anonym (Yrja)

Jag funderar på att uppdatera TS med boktips.

De jag själv tycker verkar bra är:
    1. Vuxna med Damp/ADHD- Vanna Beckman
    2. ADHD/ADD som vuxen: så lyfter du fram dina styrkor - Lara Honos-Webb

Finns det fler bra böcker? Kanske någon om just kvinnors eller flickors problem?

• Anonym (Yrja)
    strulmaja skrev 2011-01-13 02:30:06 följande:
    Bra idé! Har du hunnit läsa dom än? Jag plockar fram Damp/ADHD-boken lite då och då fast jag läst ut den men jag glömmer ju så fort så...
    Nä, jag tror att jag har blivit lite "utbränd" på bokläsning, jag klarar inte av att läsa längre. Det är som att jag inte har nog ro i kroppen för det, börjar bara göra allt möjligt annat istället, eller så tvärtom så somnar jag bara när jag försöker läsa Rynkar på näsan

Det kanske är det jag ska göra nu, läsa lite och se om jag somnar Flört
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (ny med adhd) skrev 2011-01-13 16:06:59 följande:
    Ja, blir helt förvirrande med olika trådar om samma ämne.
    Började skriva i denna eftersom jag har ahdh, men eftersom andra tråden är mer igång så vill jag skriva där också (samma folk ju)
    Men den andra riktar sig egentligen mer till add vad jag förstår?
    Äsch skriv var du vill! ADD räknas ju dessutom till ADHD..  Glad
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-13 14:37:13 följande:

Förlåt, det är nog bara jag och mannen som använder det Glad
    Jag försöker att inte få i mig något konstgjort över huvudtaget. Matlagning tar lite längre tid, men det går. Och man får vänja sig vid lite nya smaker. Om man ätit dagis - och skolmat hela livet, så är man van vid smakförstärkare och annat som är ganska tunga kemikalier. Fiskpinnar smakar inte fiskpinnar etc...
    Så - inga pulversåser, inga färdigrätter. Om något är färdigköpt, så är innehållsförteckningen granskad.
    Det låter kanske konstigt och överambitiöst, men matlagning roar mig och vi umgås mycket genom att laga mat i många timmar, så det har blivit en positiv sak i livet! Jag hoppas vi kan hålla det även när vi fått barn, för jag vill inte att barnen ska vänja sig vid hur smakförstärkare smakar. Det kommer såklart inte gå med dagis och skola, men hemma hoppas jag det går!
    Nu har jag också lagt av med läsk och godis, helt och fullständigt. (nja, jag kommer ju att fuska någon gång, men då är det ett undantag). Jag vill vänja mig av med att kemikalier som kan anvädas som växtgift och annat kommer in i min kropp och gör mig illa.
    Jag märker som sagt ingen skillnad själv, men om min man upplever mig mer harmonisk, så kanske jag kommer att märka det också?

Någon annan som tänker på kost? Fiskolja, någon som provat?

Jag tror också att kosten är viktig och drömmen vore ju att äta nyttig mat på regelbundna tider, men min verklighet ser inte ut så just nu. Det blir en hel del snabbmat, snacks, godis och liknande på oregelbundna tider tyvärr..

Snyggt nick du har valt föresten Flört
  • Anonym (Yrja)
    HaltaLotta skrev 2011-01-13 11:07:11 följande:
    Jo han tycker det är en bra idé också, då är det ju bara han själv som drabbas i alla fall, när han handlar upp pengarna direkt han har tillgång till dom.... Jag har ju på samma sätt, samma summa varje månad som han - att göra av med på vad jag vill, smink eller vad som helst. Grejjen är den att jag är ganska sparsam så jag har ju alltid pengar över, vilket han aldrig har typ.  Men men....

Jag har hand om familjens gemensamam ekonomi, så den är safe sedan 1 år tillbaks typ. Men innan det, när vi båda ansvarade för den så gick det åt skogen kan jag lova :-/

Bok frågan! Finns en bok som heter "10 kvinnor med ADHD" av   M. Nauclér framtagen av Attention föreningen. Lånade den på biblioteket (trots att min sambo är en man!!hihi) den innehåller inte så mycket fakta, mer 10 personliga berättelser från kvinnor med adhd/add.
    Rätt läsvärt tyckte jag iaf.

Strulmaja---- > Han är 30 år.Fick diagnosen adhd för ganska exakt 1 år sedan.
    Du föresten så har jag en fråga till dig: Hur mycket av symtomen i den andra tråden känner du igen dig i? Jag hoppas att du inte tar illa upp för att jag frågar och om jag redan har frågat tidigare så ber jag om ursäkt. Men jag är nyfiken på om det är symtom som "alla" känner igen sig i...
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen