Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

5 månaders ammar hela natten

usch! Bara tanken på att ramsa för barnet som skriker får mig att rysa. stackars barn. vad ska den tro när mamma bara "skrattar" den rakt upp i ansiktet. Buffa är jag för, men ramsa.. fy fasan.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Nippran skrev 2010-12-14 06:26:57 följande:
    Tack för kloka råd.
    Men nu verkar allt ha löst sig. Min tjej tar äntligen napp. Efter 5 månader så verkar den funka hela tiden nu! Det gjorde den ALDRIG annars! Så jag slipper Anna Wahlgrens metod för den här gången. Det här kommer inte bli några problem.

Känns som att en helt ny värld öppnat sig. Glad i bilen, glad i vagnen, somnar själv. Helt sjukt!!
    men herregud så glad jag blir!
    vad skönt att det bara var en liten napp som krävdes!
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-14 08:58:56 följande:
    Måste säga att vi har haft en mycket bättre natt inatt.

Han fick somna hos mig, sen ligga i sin pappas famn, vaknade till som vanligt efter 45 minuter men tittade på pappa och runt, blundade och sov igen.
    Sen lades han ner i min säng och vi gick och la oss, sen tror jag att han bara har ätit 2 ggr, kanske var det 3..

Inget knölande eller ledset...

Hoppas på att det var en vänding och inte bara en tillfällighet
    Hur gammal är er lilla nu?
    Hoppas verkligen det vänder för er.
    Här avtjänade jag min värsta natt sen sonen var liten. Vaknade en gång i timmen och krävde ungefär 30minuter att söva om. Hon skrek och skrek. förstår inte var för hon skrek, känns som om hon hade ont i magen eller något. sen avrundade hon den hemska natten med att krypa så hon ramlade ur sängen. pust.
    nu sover hon iaf lillahöna.
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-14 09:12:12 följande:
    Han blir 6 månader den 25'e
    Så hade vi här om natten, det enda som hjälpte var amma amma amma, men sen vaknade han efter 30 minuter igen och var tooookledsen
    Man var skapligt utvilad efter den natten :-/

Men som sagt, rabblar "utvecklingsfas, det går över" i hjärnan och biter ihop och är glad att man är två så man kan hjälpas åt på kvällarna iaf
    gud så skönt att kunna hjälpas åt! här har jag ensamrätt om läggingar och nätter så ingen avlastning där.
    Ammar gör jag inte heller, så dumt. Försökte mata henne vid 23 men då blev det bara värre.
    Jag försöker rabbla utvecklingsfas men min hjärna styr in mig på andra banor hela tiden. Ibörjan var det enkelt att hantera det. jag visste att det var en fas och att den kommer gå över men nu känns det som om det är något annat som kommer bestå. hehe.

vår tjej är 2 dagar äldre än er kille då. Så då borde ni fått barn på midsommar. Så roligt.
  • mithrandil
    MalinEddie skrev 2010-12-14 09:21:43 följande:
    Varför får du inte hjälp? Du måste ju också få sova.
    För min sambo är en skitstövel. :-P
    dels jobbar han fram till kl 24 ungefär så då är ju kvällarna mina domänder, men efter det så är han inte mycket för det där med att hjälpa till så han har vant sig vid att jag sköter allt medans han sitter vid datan och pluggar eller spelar fotboll. Har bäddat för mig själv så att säga.
  • mithrandil
    MalinEddie skrev 2010-12-14 09:31:50 följande:
    Då antar jag att han ska ta alla kvällar och nätter när han är föräldraledig?:)
    Jag har en väninna som hade det som du. Hon fick nog och åkte och hälsade på oss en helg så pappan fick ta alla läggningar och nätter (de hade ett väldigt struligt barn just då) vilket hjälpte. När hon kom hem var han helt slut och efter det har han delat svåra nätter rakt av med henne. Hon hade självklart försökt prata med honom innan men han menade att föräldraledig är lika med ledig vilket det ju inte är. Om jag var du skulle jag inte acceptera att ha det så. Prata med honom och berätta hur jobbigt det är för tillfället om du inte gjort det. Det är kanske lättare sagt en gjort. Jag har aldrig varit i den situationen. Min sambo har delat rakt av efter det att jag slutade nattamma.
    Jag har försökt prata med honom, men han lyssnar inte. Han kan försöka hjälpa till på nätterna ibland för att han vill vara hjälpsam men det slutar bara med att han tröttnar på henne och lägger henne ensam i sängen och går därifrån. Själv kan jag inte höra mitt barn gråta ensamt så jag går ju givetvis upp och tar över. Han har väl lärt sig det vid det här lagat. vi har ju iaf 2 barn tillsammans nu. Ska jag vara ärlig vågar jag inte åka iväg och lämna honom själv med barnen. vet inte om hon kommer bli tröstad när hon är ledsen eller om han kommer göra samma sak när jag inte är hemma som han gör när jag är hemma.
    Han kommer inte vara föräldraledig. Han tycker inte "att vi har råd" Han har sparat sina dagar han fick för sonen och tar ut nån gång då och då. typ om han vill ha ledigt från jobbet ett tag eller så.

mysanochmimer: Ja, det är sådana tankar jag med har. tänk om jag bara gör allt värre genom att bära och konka på henne. nu kanske hon aldrig kommer kunna komma till ro på egen hand. Men du har säkert rätt, hon behöver det just nu och det går säkert över av sig själv.
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-14 10:46:12 följande:
    Precis, det är det här dom behöver nu så det enda man kan göra är tillfredsställa deras behov.
    Får mycket kommentarer från svärmor och svärfar att "Men han måste sova hela natten nu" "han behöver inte äta på nätterna längre" bla bla bla
    Plus att dom har pikat och hållit på ang. mat sen han var 3½ månad (helammar fortfarande och bestämde mig tidigt för att amma så länge som möjligt och helamma iaf 6 månader om det funkade), det är svårt att inte ta till sig av alla åsikter ibland.
    Ja, det har jag lärt mig. alla tycker så mycket hela tiden.
    Min mamma säger gång på gång. Du åt bara på natten första veckan, du sov hela nätterna och somnade själv. dina barn är bökiga, de ska inte vakna på natten längre.. bla bla bla.
    Det är ju stressande men jag försöker att inte tänka på det. alla barn är olika och tur för henne att jag var så duktig. tror de flesta barn äter på nätterna ganska länge.
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-14 11:22:39 följande:
    Ja sådär är det med svärmor å "du måste börja med tillägg så han sover hela nätterna" "barn behöver inte äta på natten" bla bla bla bla bla, jag blir tokig!
    Sen att det är andra fakta nu mot när hon fick barn för 28 år sedan, t.ex. att man vet att nattamningen är mest effektiv när det gäller att öka mjölken, att alla barn är olika när det gäller hur ofta dom äter (min son äter i snitt varannan timme vakentid och var 3'e under natten, utom nu då).
    Jag vet att jag inte behöver ge ersättning för min mjölk räcker kanonbra för han växer precis som han ska och JAG lider juh inte av att han äter på natten.
    Min mamma är lite mer förstående, tycker inte att det är konstigt att han äter ofta och på natten, att han inte somnar själv (vilket svärmor tycker han ska) utan i våran famn osv.

Men som sagt, det är juh otroligt stressande :-/
    Amma på du! Att börja med ersättning strular bara till allting om man vill fortsätta amma. Bökit är det också.
    jag har aldrig kunnat helamma båda mina och tillslut har båda ratat bröstet för att det kommer snabbare ur flaskan. Ont i magen kan de få av ersättningen också. näe, mammas mjölk är mycket bättre oavsett om de äter oftare. Sörjer fortfarande att jag itne kunnat amma så var glad att du kan och strunta i alla andra som vet bäst.
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-14 11:45:36 följande:
    Precis!
    Är sååååå glad att jag kan amma och helt ärligt så är jag orolig att han kommer dissa bröstet när han börjar få mat, sen är det j*vla bekvämt att bara slänga fram bröna när han e hungrig ;-P
    Men det var kämpigt i början, med sår och stockningar, just därför det är så underbart nu när det går klockrent.

Tråkigt att du inte kunnat amma
    Sånt är livet. Ibland går det inte som man vill.
    det går att föda upp ungar på ersättning också om amning inte fungerar.
    Vi myser i soffan och jag ger ersättning på samma vis (även om jag ger dom en flaska istället för bröstet alltså) som om jag skulle ammat. på så vis får man ju sin närhet och mysstund ändå.
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-14 12:50:42 följande:
    Ja herregud ja, det blir nog folk av dom med ;)
    Men tråkigt när saker och ting inte går som man vill, vad det än är

Du verkar ha en sund inställning iaf
    Tack!

Vi får hoppas att allt blir ännu lite bättre för er ikväll nu så att det var en vändningspunkt igår.
    Det är så skönt när allt flyter på som det ska.
Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten