Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

5 månaders ammar hela natten

Mysanochmimer skrev 2010-12-14 14:37:38 följande:
    Ja hoppas jag med :)
    återkommer imorgon med rapport
    Ja gör det. Nu har lillan precis lagt sig. får se hur det artar sig härifrån.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    eliza3 skrev 2010-12-15 09:42:38 följande:
    En 5-månaders behöver faktiskt inte äta på natten längre. Det gäller bara för föräldrarna att lära barnet det. Tro mig, det funkar. Mata ordentligt på dagtid och på kvällen, dom klarar sig alldeles utmärkt utan mat en hel natt.
    Jag tror faktiskt att en 5månaders bebis kan behöva mat på natten. de är ju pyttesmå fortfarande. Hur vet vi att dom inte är hungriga? Min dotter är 5månader och flaskmatas och jag VET att hon BEHÖVER mat på natten.
    Vaknar hon på natten och inte vill somna om erbjuder jag vatten, tar hon det, ja då är hon ju uppenbart inte hungrig. Men hon vaknar iaf 1 gång under natten och godtar inte vatten så då är jag helt övertygad om att hon är hungrig när hon annars dricker lite vatten och sen somnar om de övriga gångerna. Hon äter bra under dagen också. Nä, jag tror inte alla 5månaders klarar sig en hel natt utan mat. en hel natt för dom är 12timmar. klarar du dig utan mat på 12timmar?
  • mithrandil
    Mysanochmimer skrev 2010-12-15 09:38:57 följande:
    Ok, rapport från gårdagen.

Det började med att han totalvägrade sin sista tupplur, så han var vaken mellan 16-21.
    Det gick då förvånansvärt bra (kunde t.o.m äta en skvätt urpumpad mjölk ur flaska för första gången, vi har lite träning på sånt här hemma och hade inte testat nya flaskan)
    Han somnade i min famn vid 21, han fick ligga kvar och vaknade såklart till lite efter 45 minuter men tittade bara upp och somnade om, då lämnade jag över till hans pappa som satt med han en stund sen gick han in och la han i våran säng.
    Efter ca 20 minuter vaknade han och gnällde så sambon var dit och petade i nappen.
    10 minuter senare vaknade han och var tokledsen.
    Fick lägga mig med han och amma och stryka över ryggen och efter mycket knöl och bök så somnade han.
    Sen sov han visserligen till 03.20 innan ätning, men mellan 4 och 7.30 så har det varit mycket knöl, pruttande, bökande och gråt, och självklart amning.
    Vi gick upp vid 8.45 efter att han somnat igen vid 07.30.

Det känns lite trist att vi backade ett steg tillbaka, men samtidigt så sov han LÄNGE innan första ätningen.
    Så vi hoppas ännu på att vi är på väg åt rätt håll
    Ajdu.. ja, kanske inte helt över ännu då. Men vi hoppas det är påväg åt rätt håll.
    ett steg fram, två steg tillbaka. men tids nog går det över, annars får man ta tag i saken och göra något åt det.

Här har vi haft en fantastisk natt. Lillan vaknade till och gnällde lite 2 gånger efter hon la sig men somnade om direkt när jag la mig brevid och buffade henne lite i rumpan, sen hade hon visst vaknat vid ca24 och min sambo låg och försökte söva henne men det gick inte så bra så jag gick och värmde lite vatten och så gick jag och la mig med henne. hon drack lite och somnade om. vaknade kl 2 och åt och sen hörde jag inte ett knyst förrens sonen (som faktiskt sovit hela natten för andra natten irad! ) väckte mig vid 7.30(!!) då låg lillan på alla 4 och gungade fram och tillbaka så då fick båda mat. Underbart.

även om det inte innebär en vändning så har jag iaf fått sova ut inatt och jag känner mig som en helt ny människa. Tillråga på allt somnade hon i famnen på 2minuter kl 9 som tidigare varit hennes första sov. det har inte hänt på evigheter nu.
  • mithrandil
    eliza3 skrev 2010-12-15 10:10:23 följande:
    Om det inte är något fel på barnet, någon sjukdom eller att den är undernärd så klarar den sig utan mat på nätterna. Min senaste bebis, som är 7 månader nu, slutade äta på natten vid just 5 månader men mina andra två barn slutade ännu tidigare. Det gäller ju att bryta en vana. Vilket iofs kanske inte är så lätt men det går om man vill. Mina bebisar har inte ens varit vrålhungriga på morgonen efter en hel natt utan mat.

Detta är min erfarenhet och jag tror stenhårt på det. Det gäller bara att vara lite envis och bestämd i några nätter och sedan har man en bebis som sover på nätterna.  Det har funkat för mig iaf. Och bebisarna har inte lidit av det eller tagit någon skada, har alldeles friska och sunda och glada barn....Glad
    Ja, jag är helt övertygad om att det fungerade bra på dina barn och att de inte behövde mat. jag tror också att de allra flesta barn kan klara sig utan mat vid ca 5 mån men alla barn är olika och jag tror att vissa barn faktiskt behöver mat på natten ett par månader till.  jag vet att min dotter inte kan vara helt utan mat under natten. det har hon bevisat. Jag har ju försökt sluta mata och det går, men inte vid 1mål. Varför tror du hon godtar vatten alla gånger förutom 1 gång?

mysanochmimer: Tack! Ja det var skönt. nu har jag mer krafter för att kalra av en svår natt till.
    Men vi hoppas att det tar slut här och nu för oss båda. Har testat lägga honom i er säng och se om han sover bättre där? Tror man kanske binder lite ris i ryggen om man låter barnen sova på en. Min son gjorde det och han vägrade sova själv tills han vafr 10mån och då var vi tvugna att tvinga honom att sova själv i egen säng.
  • mithrandil

MalinEddie: Du brukar vara klok och veta mycket. Vad tror du, om ett barn sover dåligt en natt, behöver barnet då sova ikapp sig dagen efter? Om man ens kan sova ikapp förlorad sömn.

Igår natt så sov ju lillan katastrofalt dåligt så igår på dagen så lät jag henne sova hur mycket och hur länge hon ville. Slutade nog med att ha sovit 3 gånger i ca 45min-1tim + 2 korta sov.

Boken har kommit förresten. nu ska jag bara ta tag i att läsa lite. Om lillan vill ge mig lite tid om kvällarna.

• mithrandil
    MalinEddie skrev 2010-12-15 10:51:20 följande:
    TackGlad Personligen tycker jag absolut att man ska låta barnet sova ikapp efter en jobbig natt i den åldern för att undvika övertrötthet vilket ofta blir till en ond cirkel. Man märker ju om det blir alldeles för länge och då kan man ju fundera på att väcka. Du sa att hon sov bra inatt? Det kanske beror på att hon sov bra igår på dagen. En bra dagsömn leder ju ofta till en bättre natt.
    Jag hoppas att du får nytta av boken. Vi fokuserade mest på verktygen. Det där med schema är inget för oss. Sover och äter barnet bra dagtid tror jag att verktygen går att använda utan att man stirrar sig blind på klockan. Det fungerade i alla fall för oss. Vi tog dessutom inte bort nappen som rekommenderas och vår son svarade bra på verktygen trots detta.
    Jag tror man med rätta kan modifiera alla metoderna. ta lite av varje.
    När vi körde "5mm" på sonen så gjorde vi ju definitivt inte som man ska. vi lät honom ha nappen, klappade på honom, la honom ner, gav honom napp och snutte och pussade godnatt. Men det fungerade för oss. Jag tror inte man kan köra någon metod sådär rakt av. man får liksom göra lite som man själv känner också.

Kan absolut bero på att hon sov bra igår. problemet började ju  med att hon sov dåligt på dagarna, sen har det bara utökat till att hon sov dåligt även nätter. Det är ju konstigt ifall det inte har samband. Igår sov hon jättebra och mycket på dagen och på natten. tror definitivt de två hör ihop.

mysanochmimer: Så gjorde vi med förut. sov själv i sin egen säng tills det var dags för nattmålet sen sov hon hos oss. men nu funkar det inte längre, då vaknar hon hela tiden. men i våran säng hela natten sover hon lite bättre. det värsta är bara att hon snart inte kan ligga där längre för igår morse kröp hon ju ur sängen även att min sida står helt intill väggen. hon kröp bara ner till fotändan och ramlade ur. nu så gör jag barriärer av kuddar under madrassen och hoppas på att det håller kvar henne ett tag till.
  • mithrandil
    Abby76 skrev 2010-12-15 10:34:55 följande:
    Det är nog en sanning med modifikation, bara för att det varit så för ditt/dina barn kanske det inte gäller alla barn. Jag tror tvärtemot att det är ganska vanligt att barn i den åldern är hungriga på natten, i alla fall ammade barn. Enligt min BVC-sköterska är det vanligt att de vill och behöver äta på natten för att hålla vikten. Nattamningen stimulerar ju mjölkproduktionen bäst och därför kan bebisen vilja äta mycket på natten. Sen att man kan bli ett vrak på kuppen och faktiskt känner att man inte orkar är en annan sak. Min son går inte heller att amma mer än vad han vill ha på dagarna, vill han inte ha så äter han helt enkelt inte.

Jag undrar bara lite varför TS skriver att det är fel att låta bebisen äta tills hen somnar? Det har jag gjort med båda mina barn och gör fortfarande med en yngsta som nu är ett halvår. Strunta i vad man borde och gör det som funkar. Sover bebisen bättre vid bröstet och det gör att man själv får sova så gör så bara.
    Innan du dömmer kanske du skulle läsa hela tråden. Ts är inte emot att amma på nätterna så länge hon inte behöver göra det hela tiden. Det är väl inte fel? Alla är vi ju som sagt väldigt olika. Om det passar dig och dina barn att amma och sova med barnen vid bröstet är väl det jättebra, men de som inte orkar ha det så är väl inte sämre för det?
  • mithrandil
    candlelight skrev 2010-12-15 11:32:45 följande:
    barn som vaknar på natten o vill ha bröstet, behöver inte vara hungriga. bröstet är trygghet och närhet också. då spelar de ingen roll om man ger vatten, napp, snuttefilt lr ngt annat om de är närheten de vill ha.
    Men om man samsover och inte ammar då? Då har ju barnet närhet och vill inte ha bröstet, eftersom den äter på flaska.
  • mithrandil
    candlelight skrev 2010-12-15 11:45:30 följande:

skrev inte att inga barn är hungriga på natten. skrev att de inte behöver vara därför de vaknar BARA på nätterna. min son vaknar 1 gång i timmen och äter jättemkt och jättebra på dagen/kvällen, men vill ändå tutta på nätterna. han tuttar i 5 minuter o slocknar som en gris sen. när han är hungrig o äter, så äter han i 10-15 minuter, så jag tror inte han är hungrig varje gång han vaknar.

även om du samsover o inte ammar, så kan väl barnet fortfarande vilja ha en annan närhet än att bara ligga bredvid.

vaddå för annan närhet? Hon ligger oftast på min arm helt intill mig. Närmare än så går väl inte komma.
    Abby76 skrev 2010-12-15 12:07:14 följande:
    Så konstigt det kan bli när man skriver. Jag menade inte att döma någon. Jag kommenterade följande från TS "Jag har de sista veckorna haft henne i min säng. Hon har ammat tills hon somnat. Fel jag vet." Jag fick känslan av att TS tyckte att det var fel att amma tills barnet somnade. Det känns som att många tycker att det är fel och att man då kommer att få ett barn som aldrig kan somna på annat sätt. Jag ville bara säga att det är det som funkar bäst så ska man kanske inte lägga på sig själv att det är fel om det fungerar. Jag ville snarare säga till TS att de det är en jobbig period med mycket nattamning så kanske det är det enklaste och lättaste just nu. Sen har jag full förståelse för att det är jobbigt att nattamma, jag har själv en 6-mänaders som är knölig på nätterna och för oss är det helt enkelt minst plågsamt att låta honom somna vid bröstet, på det sättet får jag mest vila. Jag skulle inte orka springa upp en massa och trixa med flaska och napp (han tar inget av det), buffa i rumpan i hans säng osv. Jag tror att han förr eller senare kommer att somna på annat sätt trots att jag ammar honom till sömns. Sen kan man göra på andra sätt om man tycker att det fungerar bättre, självklart. Mitt första barn var aldrig krånglig på nätterna på det sättet som mitt andra barn.
    Ja jag får kanske be om ursäkt då. Man läser så många dömmande kommentarer här att jag helt enkelt kan läsa för mycket in i ett inlägg. I din mer utförliga redogörelse förstår jag bättre för du menar än i den första och självklart håller jag med dig. Jag samsover med min krångliga tjej bara för jag inte orkar springa upp och ner. hehe. fast jag tror tyvärr inte man alltid kan räkna med att saker och ting går över av sig självt. vänjer man ett barn vid att alltid samsova kan det bli jättesvårt när man inte kan göra det mera. tex när barnet blir så rörligt att det kryper/faller ur sängen. Då måste man ju "ta tag i det"
  • mithrandil
    candlelight skrev 2010-12-15 13:38:31 följande:
    jag vet inte hur din son fungerar o hur det fugnerar med bara flaska. men kramar o pussar t.ex. är väl en annan närhet än att bara ligga på armen. min son nöjer sig ju inte med det när han vill ha bröstet, även om så bara för 5 minuter.

ibland vill min son att jag ska hålla om honom o pussa han i nacken hellre än att bara ligga bredvid. så det finns nog fler sorters närhet för bebisar, precis som det gör för vuxna. =)
    Det är en dotter jag har.
Svar på tråden 5 månaders ammar hela natten