smördegsinbakad fläskfile
Någon som har ett bra recept på det? Har aldrig gjort det men det låter ju så gott.
Är bara rädd för att inte det ska bli nån smak inne i fläskfilen så vad kryddar ni det som?
Någon som har ett bra recept på det? Har aldrig gjort det men det låter ju så gott.
Är bara rädd för att inte det ska bli nån smak inne i fläskfilen så vad kryddar ni det som?
Vill oxå veta
Krydda fläskfilén med peppar och salt och bryn runtom, lägg den i smördegen sen brukar jag lägga på tex cantadou ost vitlök och örter, blir .
Blir jättetuff ska det stå
Haha jättegott
hihi tuff mat låter gött
men brer du osten runtom? blir det smak innuti köttet?
Hur länge har du den i ugnen?
Ja o vilken temperatur?
Lägg en klick ost i "botten", lägg köttet uppepå och tryck ihop det. :)
Kör på ca 200 grader tills det är gyllene. En kvart kanske?
Ok blir fläskfilen verkligen färdig då om jag bara bryner den o sen har den inne i en kvart?
Det beror ju lite på hur stora fläskfilébitar du har. Ett tips är väl att ha termometer i ett stycke och vänta på 75 grader :)
Jag gjorde inbakad fläskfilé idag, jag gör en sås på paprika/chili-creme fraiche och vanlig creme fraiche och lite vitlök..
Saltar och pepprar köttet och steker det färdigt..
Bakar in köttet och häller såsen över.
Sen har det i ugnen tills smördegen fått färg och serverar med ris och en god sallad. Jättegott!
Jag brukar bryna fläskfilen, skär den ganska smått. Sen lägger jag den på smördegen. Blandar creme fraiche(gärna smaksatt) tillsammans med ganska mkt riven ost, salt och peppar som jag sen lägger ovanpå köttet. Sen bakar in den och tjoff in i ugnen i 20 minuter, serverar med en god fetaost sallad. Tycker att det räcker med sallad till då det är en väääldigt mäktig maträtt!!
Jag brukar ta en fläskfile och skära upp i skivor. Saltar och peprar och steker den nästan klar. Sen tar jag färdiga små fyrkantiga smördegsark. Lägger på en klick valfri ost (jag älskar kantarell ost) en filebit och slår igen paketet. Tycker det är roligare att få ett eget litet paket. Sen kör jag det i ugnen en stund står på förpackningen och serverar med nåt gott.
Favoritar!
Jag brukar bre på osten ovanpå fläskfilén och sen på med smördegen som jag skär skåror i, i ugnen på 200g i 15-20 min. Alltså det blir ju inte smak inuti köttet men det blir ju mycket smak runtom gott.
Favoritar också!
Jag brukar steka fläskfilé i skivor
Lägga i en ugnsform
Blanda Creme Bonjour ost (gräslök) med creme fraice och bre uppepå
Lägg på smördeg och grädda tills allt fått fin färg
Räcker med en sallad till som någon ovan skrivit!
åhh vad allt låter gott, måste provas!
Men steker ni filen i skivor? jag trodde man skulle steka den hel?
skickar en länk till receptet jag använder mig av, huuur gott som helst!!
http://www.tasteline.com/Recept/Inbakad_flaskfile_2
Vill även tipsa om att göra samma sak fast med kycklingfilé istället för fläsk! Suuuuuper gott!! Glömde även skriva i mitt recept att ja blandar med färska finhackade chamoinjoner i creme fraiche röran=)