• METAMORPHOSIS

Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan

Jag har en bekant, som har en väldigt trotsig 4-åring. H*n vill b la inte klä på sig ytterkläderna på morgonen då de ska till förskolan, så hon låter barnet gå UTAN vinterkläder, i 1 km, till förskolan.

Kan till en viss del förstå att man tröttnar på att bråka varje morgon, men att låta barnet gå utan vinterkläder i snö och upp till -10 grader är i min värld inte okej.

Förskolepersonalen bara skrattar och säger, "jaha, här kommer du utan kläder igen" ...

Skulle du låta ditt barn gå utan ytterkläder mitt i vintern?

• Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan
  • NoKnock Angleton

Ett barn dör inte av kyla och promenerar det dessutom så lär det inte frysa till döds av den promenaden till dagis. Om det inte fungewrar att tjata eller tvinga utan man då får släpa med ungen hela vägen så får väl ungen frysa då. Den blir ju inte sjuk för det

• vittra

Jag tycker det låter helt sinnessjukt. Ni som svarat och tycker att denna vanvård är ok, är ni ens förmögna att läsa vad som står?! Barnet har tvingats gå en kilometer i -10 grader och djupsnö utan några som helst ytterkläder på, under en veckas tid?! Det finns ju för fan folk som fryser ihjäl på det viset!

Jag tolkar det här som något extremt snedvridet straff eller helt enkelt maktmissbruk från förälderns sida! Och det är verkligen inte friskt att göra så mot sitt barn, kontinuerligt dessutom!

Visst att gå utan till och från bilen eller någon enstaka gång så att barnet själv får känna att det är kallt och vill ta på kläderna, men i detta fall verkar ju barnet inte ens kläderna på!? För ingen frisk människa går i -10 grader en hel km utan kläder. Då skulle jag börja fundera på om barnet har någon sjukdom som gör att h*n inte kan känna smärta, köld osv.

• vittra

Och vaddå att man blir varm av att gå, vilket bullshit! Hur tror ni folk fryser ihjäl egentligen? Spelar väl ingen roll hur mycket man rör på sig om det är tillräckligt kallt ute...

• Selfish Geene
    vittra skrev 2010-12-17 19:40:59 följande:
    Jag tycker det låter helt sinnessjukt. Ni som svarat och tycker att denna vanvård är ok, är ni ens förmögna att läsa vad som står?! Barnet har tvingats gå en kilometer i -10 grader och djupsnö utan några som helst ytterkläder på, under en veckas tid?! Det finns ju för fan folk som fryser ihjäl på det viset!

Jag tolkar det här som något extremt snedvridet straff eller helt enkelt maktmissbruk från förälderns sida! Och det är verkligen inte friskt att göra så mot sitt barn, kontinuerligt dessutom!

Visst att gå utan till och från bilen eller någon enstaka gång så att barnet själv får känna att det är kallt och vill ta på kläderna, men i detta fall verkar ju barnet inte ens få kläderna på!? För ingen frisk människa går i -10 grader en hel km utan kläder. Då skulle jag börja fundera på om barnet har någon sjukdom som gör att h*n inte kan känna smärta, köld osv.
    Jag är norrlänning så det kanske är därför jag inte fasar, varken över sträckan 1 kilometer eller temperaturen -10.

Om jag förstått ts rätt så är det barnet som inte vill ha kläderna på sig och föräldrarna låter henne bestämma själv, varje dag.
    Det kan väl knappast betraktas som ett straff att låta ett barn själv besluta om sin klädsel?!

Jag ser inte heller hur ett maktöverlämnande (att låta barnet bestämma) kan vara ett exempel på maktmissbruk??

• NoKnock Angleton

Visst att gå utan till och från bilen eller någon enstaka gång så att barnet själv får känna att det är kallt och vill ta på kläderna, men i detta fall verkar ju barnet inte ens få kläderna på!? För ingen frisk människa går i -10 grader en hel km utan kläder. Då skulle jag börja fundera på om barnet har någon sjukdom som gör att h*n inte kan känna smärta, köld osv.
    var står det att barnet måste pulsa fram i snön? Jag ser det inte som ett straff öht utan om man inte kan tvinga på barnet ytterkläder eller har gjort det i flera v tid så får väl barnet frysa lite. Och nej, man dör inte utan ytterkläder av en promenad på en kilometer. Det krävs mer än så för att en människa ska frysa ihjäl
  • viseversa

Japp ungen inser tillsist att det är kallt. och ja barnet överlever den biten utan kläder. 

• Skarpa

Jag uppfattade inte trådstarten som att barnet hade tvingats, men nu när jag läser igen så ser jag att det kanske skulle kunna tolkas så. Att tvinga är inte bra, och då hamnar saken i ett annat läge.

Frågeställningen längst ner i TS, som jag i huvudsak svarade på, var dock formulerad utifrån huruvida man skulle låta barnet gå utan vinterkläder. Alltså, som jag tolkar det, att barnet säger typ "Nej, jag vägrar ta på mig ytterkläderna, jag vill gå utan" och då tycker jag att man kan låta barnet få känna själv hur kallt det är. Och då tror jag knappast att föräldern som går med barnet skulle låta bli att göra något om föräldern såg att barnet tog skada.
  • Kya

men fasiken, -10 är ju rena vårvärmen ute...
    låt barnet gå, det är ju självvalt. förr eller senare inser barnet att det är mkt skönare med ytterkläderna på. att bli kall har ingen dött av, och om barnet börjar visa tecken på att frysa på riktigt och ändå inte vill ha kläderna på, så antar jag att föräldrarna ändå klär på barnet.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • seejtaan

det står i snö, inte djupsnö.
    och det är barnet själv som inte vill klä på sig, dvs eget val, inget tvång.
    jag har då aldrig hört talas om att någon som går utan ytterkläder 1km i ynka -10 skulle dött, så gärna en källa på det.

och barnet har kläder på sig, dock inte ytterkläder. vem säger att barnet inte har 3 långtröjor, långbyxor och fodrade byxor (som inte räknas som ytterkläder)?
  • leolina1980
    Kya skrev 2010-12-17 19:49:49 följande:
    men fasiken, -10 är ju rena vårvärmen ute...
    låt barnet gå, det är ju självvalt. förr eller senare inser barnet att det är mkt skönare med ytterkläderna på. att bli kall har ingen dött av, och om barnet börjar visa tecken på att frysa på riktigt och ändå inte vill ha kläderna på, så antar jag att föräldrarna ändå klär på barnet.

Vi har haft -10 några dagar här och jag tycker det är så varmt och skönt :) Tidigare var det över -20 så det är därför detta känns som ingenting :)

Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan