sällsam skrev 2010-12-17 21:07:47 följande:
Okej. Välja sina strider säger du. Vilka strider får man absolut inte ge upp om nu inte ytterkläder i tio minusgrader är viktigt i dina ögon? :-0
Min erfarenhet är att barn är mycket mer rörliga och varma än vad vi är. Iallafall så är mina barn mycket varmare än vad jag är och går tex gärna utan tröja inne då jag har tjocktröja på mig. Vägrar min dotter (3,5år) ytterkläder om vi ska ut så försöker jag ändå ett tag, går det inte så får hon vara utan men jag tar med (har ännu inte hänt med henne, däremot sonen...) och om hon blir kall och fryser så tar jag på då.
Sånt som det inte finns några alternativ med är tex. bilbälte. Vägrar hon bilbälte så åker vi ingenstans, punkt. Jag väljer mina strider och tar mig tid att förklara för mina barn. Att sonen vägrar vantar funkar då vi ska ut till bilen (10 meter) och om vi skulle längre så får jag helt enkelt känna på hans händer så att de inte blir kalla, blir de det så tar jag striden då. Funkar det inte då heller (illvrål och vansinnes-sprattel) så sätter jag honom innanför min jacka.
Nej, det var inte mig du ställde frågan till, men jag väljer också mina strider.