• METAMORPHOSIS

Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan

Jag har en bekant, som har en väldigt trotsig 4-åring. H*n vill b la inte klä på sig ytterkläderna på morgonen då de ska till förskolan, så hon låter barnet gå UTAN vinterkläder, i 1 km, till förskolan.

Kan till en viss del förstå att man tröttnar på att bråka varje morgon, men att låta barnet gå utan vinterkläder i snö och upp till -10 grader är i min värld inte okej.

Förskolepersonalen bara skrattar och säger, "jaha, här kommer du utan kläder igen" ...

Skulle du låta ditt barn gå utan ytterkläder mitt i vintern?

• Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan
  • trädgårdstjejen
    sällsam skrev 2010-12-17 21:07:47 följande:
    Okej. Välja sina strider säger du. Vilka strider får man absolut inte ge upp om nu inte ytterkläder i tio minusgrader är viktigt i dina ögon? :-0
    Min erfarenhet är att barn är mycket mer rörliga och varma än vad vi är. Iallafall så är mina barn mycket varmare än vad jag är och går tex gärna utan tröja inne då jag har tjocktröja på mig. Vägrar min dotter (3,5år) ytterkläder om vi ska ut så försöker jag ändå ett tag, går det inte så får hon vara utan men jag tar med (har ännu inte hänt med henne, däremot sonen...) och om hon blir kall och fryser så tar jag på då.

Sånt som det inte finns några alternativ med är tex. bilbälte. Vägrar hon bilbälte så åker vi ingenstans, punkt. Jag väljer mina strider och tar mig tid att förklara för mina barn. Att sonen vägrar vantar funkar då vi ska ut till bilen (10 meter) och om vi skulle längre så får jag helt enkelt känna på hans händer så att de inte blir kalla, blir de det så tar jag striden då. Funkar det inte då heller (illvrål och vansinnes-sprattel) så sätter jag honom innanför min jacka.

Nej, det var inte mig du ställde frågan till, men jag väljer också mina strider.
  • Miss Cee

Så länge man tar med ytterkläderna så att barnet kan ta på sig när ungen väl tröttnar på att frysa så är det väl ett utmärkt pedagogiskt sätt att visa varför man har ytterkläder på sig... Mycket bättre än skrik och bråk i mina ögon.

• BymBym

Håller med Miss cee. Barnet lär sig sambandet kläder-inte frysa.

• Weyoun
    Miss Cee skrev 2010-12-17 22:23:57 följande:
    Så länge man tar med ytterkläderna så att barnet kan ta på sig när ungen väl tröttnar på att frysa så är det väl ett utmärkt pedagogiskt sätt att visa varför man har ytterkläder på sig... Mycket bättre än skrik och bråk i mina ögon.
    Håller med dig till fullo!

Min dotter gick till skolan i linne och shorts (i lågstadiet) i november. Hon insåg att det inte var någon bra ide och hon lever än
  • Dr Mupp

mina barn har gått barfota till dagis i november. De hade bestämmt sig för att de skulle inte ta på sig skorna. Då gick de utan. Halvvägs ville de ta på sig strumpor och skor vilket de fick. Sen dess inget tjafs om skorna. De har även gått till dagis utan ytterkläder. Samma där. Halvvägs ville de ha på sig kläderna och sen dess inget tjafs. Att låta barnet gå ut utan kläder om det tjafsar är ett perfekt sätt att lära dem varför de behöver kläder. Det vikitiga är att barnet får ta på sig kläderna så fort hen ber om dem sen.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Lady Dahmer

japp. Kläder är en sån där sak som barn själva kan ta ansvar över när de är iallafall över två bast.

Vill ungen ha pyjamas till förskolan? fina! Vill hon gå utan jacka? Fine! kör på.

Min unge har också gått barfota, men fan vad snabbt skorna åker på efter en stund.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • WhiteAngels
    Inte en chans.Jag är mamma och jag bestämmer vad som är bäst för mitt barn.Man lär sina barn att man tar på sig när det är kallt,att man plockar av sig när det är för varmt osv.Bara lathet att inte kunna ta en sådan strid för att barnet är trotsigt!
  • BymBym

Hur ska ett barn förstå att han/hon behöver kläder om det aldrig får frysa. Hur ska ett barn lära sig att vara försiktig och att det gör ont att ramla om det aldrig får klättra. Hur ska ett barn förstå att det är skönt att sova om man alltid lägger det vid sju även om barnet inte är trött. Tror man kan ge barnen mer ansvar när det gäller saker som de själva kan känna. Givetvis inte om det är farliga saker...

Learning by doing

• Lady Dahmer
    WhiteAngels skrev 2010-12-18 09:35:08 följande:
    Inte en chans.Jag är mamma och jag bestämmer vad som är bäst för mitt barn.Man lär sina barn att man tar på sig när det är kallt,att man plockar av sig när det är för varmt osv.Bara lathet att inte kunna ta en sådan strid för att barnet är trotsigt!
    men är det bästa inte att faktiskt barnet lär sig att man har kläder för att det är kallt, inte för att mamma säger så? Hur ska de egentligen förstå om de inte får uppleva?

Jag tycker att man ska lita på barnets kompetens. De är inte efterblivna. Jag har aldrig mött ett barn som INTE ber om jackan/vantarna/skorna efter en liten stund ute i kylan. Och då har man 1. lärt ungen samband 2. uppmuntrat konsekvenstänkande. 3.ärt barnet att ta eget ansvar 4. lärt ut varför man behöver kläder och 5. undvikit en maktkamp som bara är nedbrytande på barnets självkänsla.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan