• METAMORPHOSIS

Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan

Jag har en bekant, som har en väldigt trotsig 4-åring. H*n vill b la inte klä på sig ytterkläderna på morgonen då de ska till förskolan, så hon låter barnet gå UTAN vinterkläder, i 1 km, till förskolan.

Kan till en viss del förstå att man tröttnar på att bråka varje morgon, men att låta barnet gå utan vinterkläder i snö och upp till -10 grader är i min värld inte okej.

Förskolepersonalen bara skrattar och säger, "jaha, här kommer du utan kläder igen" ...

Skulle du låta ditt barn gå utan ytterkläder mitt i vintern?

• Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan
  • Tekaka

Lägga över hela ansvaret på dem och dessutom riskera att de blir rejält sjuka?

Nej någon jävla pondus måste man väl ändå ha som förälder, klä på kläderna eller stanna hemma.

• Selfish Geene
    Tekaka skrev 2010-12-18 11:09:29 följande:

Nej någon jävla pondus måste man väl ändå ha som förälder, klä på kläderna eller stanna hemma.

Vilka "rejäla sjukdomar" riskerar man att dra på sig av 1 km promenad i -10 utan ytterkläder?
  • Kya
    Tekaka skrev 2010-12-18 11:09:29 följande:

man riskerar mer att dra på sig en massa sjukdomar om man drar med barnet på julshopping. att bli kall gör en inte sjuk, det är virus och bakterier som gör en sjuk.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Bonanza

Antingen så fryser barnet häcken av sig och har sedan inga problem med att klä på sig. Eller så tycker barnet inte att det är så kallt och då är det ju inget problem.

Så ja, jag skulle kunna göra det.

• Selfish Geene
    Kya skrev 2010-12-18 11:13:07 följande:
    man riskerar mer att dra på sig en massa sjukdomar om man drar med barnet på julshopping.
    eller på dagis;)
  • Tekaka
    Kya skrev 2010-12-18 11:13:07 följande:
    man riskerar mer att dra på sig en massa sjukdomar om man drar med barnet på julshopping. att bli kall gör en inte sjuk, det är virus och bakterier som gör en sjuk.
    Jag vet, men det borde vara allmänt känt att bakterier och virus som barnet redan har i kroppen utlöser sjukdomar om kroppen blir nedkyld.
    Selfish Geene skrev 2010-12-18 11:11:54 följande:
    Vilka "rejäla sjukdomar" riskerar man att dra på sig av 1 km promenad i -10 utan ytterkläder?
    Som sagt så är det enligt mig vansinne eftersom vissa barn är på tok för tjuriga för sitt eget bästa.
    Går man 1 km så är man exemplevis det.

Jag kan köpa att man låter ungen testa att gå ett par 20 meter men sen måste man ju som förälder ta sitt ansvar om det inte fungerar.
  • WhiteAngels
    Lady Dahmer skrev 2010-12-18 09:40:20 följande:
    men är det bästa inte att faktiskt barnet lär sig att man har kläder för att det är kallt, inte för att mamma säger så? Hur ska de egentligen förstå om de inte får uppleva?

Jag tycker att man ska lita på barnets kompetens. De är inte efterblivna. Jag har aldrig mött ett barn som INTE ber om jackan/vantarna/skorna efter en liten stund ute i kylan. Och då har man 1. lärt ungen samband 2. uppmuntrat konsekvenstänkande. 3.ärt barnet att ta eget ansvar 4. lärt ut varför man behöver kläder och 5. undvikit en maktkamp som bara är nedbrytande på barnets självkänsla.
    Låter sinnesjukt!Jag är rädd om mina barn och jag visar dom att man har rätt kläder!finns inga andra alternativ lixom.
  • CallGirl
    WhiteAngels skrev 2010-12-18 09:35:08 följande:
    Inte en chans.Jag är mamma och jag bestämmer vad som är bäst för mitt barn.Man lär sina barn att man tar på sig när det är kallt,att man plockar av sig när det är för varmt osv.Bara lathet att inte kunna ta en sådan strid för att barnet är trotsigt!
    Men som mamma styr man inte över barnets värmereglering. jag tycker att min 6åring är för tunnt klädd och hennes lärare tycker hon är för tunnt klädd, men hon är en varm person så hittils i vinter har hon gått i ganska tunna stövlar med ullsula men utan raggsockor och hon är varm. Jag har även fått instruera både på skola och förskola att om hon vill vara utan handskar ute så är det ok för hon känner själv.

Jag tror att många föräldrar ibland går efter uttrycket "klä på dig för mamma fryser"
  • Selfish Geene
    Tekaka skrev 2010-12-18 11:22:15 följande:
    Jag vet, men det borde vara allmänt känt att bakterier och virus som barnet redan har i kroppen utlöser sjukdomar om kroppen blir nedkyld.
    Selfish Geene skrev 2010-12-18 11:11:54 följande:
    Som sagt så är det enligt mig vansinne eftersom vissa barn är på tok för tjuriga för sitt eget bästa.
    Går man 1 km så är man exemplevis det.

Jag kan köpa att man låter ungen testa att gå ett par 20 meter men sen måste man ju som förälder ta sitt ansvar om det inte fungerar.
    Jag har aldrig stött på ett barn som är "för tjurigt för sitt eget bästa", det enda som får barnen i min närhet att sparka bakut i ren "tjurighet" är när de tvingas följa regler de inte ser logiken i. 

Tvärtom har de barn jag träffat haft ett utomordentligt sinne för logik och undviker gärna obehag om de kan (efter att de testat de olika alternativen) 

Som någon annan redan skrivet: Om barnet fryser lär h*n vilja klä på sig, om h*n inte fryser, vad är då problemet?  
Svar på tråden Gå 1 km utan vinterkläder till förskolan