• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • Anonym (En anonym)
     Anonym skrev 2010-12-18 14:01:18 följande:
    Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.
    Jag måste bara få fråga vad det har att göra med din fråga, att du arbetar mycket, är mamma och är en aktiv kvinna?

Och som svar på din fråga så väljer jag att inte svara på anonyma samtal då jag under tio års tid blivit förföljd av en nätbekantskap.
    Trots byte av hemnummer flera gånger har han lyckats komma på dem iaf. Han har väntat utanför min dörr trots att han bor 60 mil härifrån, skickat blommor och presenter
    Jag vill absolut inte riskera att höra hans röst igen. Aldrig mer.
  • J1983

Jag är också socionom och känner igen problemet från mitt jobb men jag förstår inte riktigt din oförståelse inför det. Jag har full förståelse för att de människor som vi kommer i kontakt med och som har diverese folk efter dem, sociala fobier osv. har problem med att svara när de inte vet vem det är. I min kommun har vi tagit bort det skyddade numret och nu upplever jag att folk svarar i större utsträckning.

• Zygo

Utbildad socionom och kallar folk för "psykvarning" enbart för att de inte vill svara på skyddat nr?
    Du bekräftar mina fördomar, att socionomutbildningen borde ligga på gymnasienivå.

• Anonym

Jag har skyddad adress och en hotbild emot mig, därför svarar jag inte.

• ullis83
    Anonym (En anonym) skrev 2010-12-18 15:49:58 följande:
    Jag måste bara få fråga vad det har att göra med din fråga, att du arbetar mycket, är mamma och är en aktiv kvinna?

Och som svar på din fråga så väljer jag att inte svara på anonyma samtal då jag under tio års tid blivit förföljd av en nätbekantskap.
    Trots byte av hemnummer flera gånger har han lyckats komma på dem iaf. Han har väntat utanför min dörr trots att han bor 60 mil härifrån, skickat blommor och presenter
    Min mamma hade problem med en sån kille/gubbe. Han hade svårt att prata, men ringde och flåsade i luren flera år efteråt. Han stod utanför vårat hem en jul cirka ett år efter dom gjort slut..

Min mamma fick byta nummer p.g. a detta..kan tänka mig att hon tänkte sig för många gånger innan hon svarade på dolt nummer
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • MickeN1973
    Anonym (..) skrev 2010-12-18 15:17:51 följande:
    Jo dom får, men många företag vill oftast inte ha det eftersom en stor kundkrets inte svarar i telefonen. Men det är inte olagligt på något sätt.

Jag har ett sånt jobb och har skyddat nummer. Det har jag pga att jag jobbar hemifrån och ganska många människor ringer tillbaka och som småbarnsmamma varken kan eller vill jag inte vara tillgäng dygnet runt.
    japp det är oseriöst pack.

Faktum är att sccf inte tillåter sina medlemar att ringa anonyma samtal.

Det är trist att ditt företag inte har kompetensen att fixa ett system som löser ovanstående problem.

• Anonym

ringer folk från skyddat nr idag? har inte varit med om det på flera år...

• Dalton

Jag svarar bara när jag är intresserad av att prata. jag äär inte nyfiken så jag skiter ibland i att svara på dolt nummer. Är det viktigt så lämnar man ett meddelande.

Som socionom borde du känna till att olika människor har olika beteenden, och även om man själv inte skulle agera likvärdigt innebär det inte att beteendet är felaktigt.

• Rosa socka
    Anonym (En anonym) skrev 2010-12-18 15:49:58 följande:

Men fy fan vad obehagligt!
    Läskigt att man kan råka ut för såna människor..
    ❤ Oliver april -09 , Minikorv BF 101227 ❤
  • Anonym
    metin skrev 2010-12-18 15:29:04 följande:
    Nej vi är inte psykopater som har saker att dölja. Jag svarar sällan på dolt nr pga. 1. Hade en psykopat chef som ringde mig jämt från skyddat nr. 2. Telefonterror av ungdomar under 1 år 3. Säljare 4. Konstiga samtal från en man under en lång period Jag svarar på skyddat om jag vet att jag väntar på samtal från tex läkare eller så. Man kan ju ställa frågan omvänt också, varför har man skyddat nr? Så länge man inte jagas av någon så borde det väl vara självklart att inte dölja det. Måste tillägga att du som socionom borde väl veta bättre än att kasta diagnoser på folk. Hur kan man ens tänka i banorna " psykvarning" för en sån sak? Oftast finns det legitima anledningar till varför människor gör som de gör utan att för den delen vara sjuka.
    Jag har en fd kompis som äör skitjobbig och hon ringer alltid från skyddat nr. Svarar du så är du fast i ca 2 h för hon fattar inte när man tydkligt säger till henne att man inte kan prata. Hon bara fortsätter och fortsätter och fortsätter...

Om du nu är socionom så borde du veta bättre att det inte är de som INTE svarar som är psykon utan att vi inte VILL svara pga av PSYKON som ringer från skyddat. Om jag väntar samtal som jag vet kan komma från skyddat nr så svarar jag.
Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"