• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • Tezz i

Sjukhus och polisen ringer inte från dolt nr längre. Jag svara inte heller från dolt nr och jag är då absolut inte psykisk sjuk.
    Anledning till att folk inte svarar vid dolt nr är för att de inte vem som ringer.

• Anonym (lärare)

Jag som lärare har inte givit mitt privata nummer till föräldrar, men vissa letar reda på det via eniro ändå, därför svarar jag inte om det är okänt eller spärrat nummer. Ser jag numret kollar jag på nätet så fort som möjligt, är det någon jag känner/vill prata med så ringer jag upp. Vill slippa telefonsäljare mm.

• Anonym
    levelivia skrev 2010-12-18 16:37:07 följande:
    Jag irriterar mig också på att människor inte svarar på dolda nummer. Jag arbetar som barnmorska och måste ringa patienter dagligen. Ungefär hälften nås ALDRIG trots att jag ibland har 2-3 olika nummer att ringa på. Jag FÅR heller inte lämna meddelande till telefonsvarare där jag inte hör rösten + namn på den jag söker, det handlar om sekretessregler. Så, ni som inte svarar på dolda nummer gör mitt jobb mycket mera komplicerat och leder till att jag får skicka flera blev varje vecka för att meddela mig. Visst, jag har betalt för det jag gör, men att skriva flera brev varje dag tar tid från andra viktigare saker för min arbetstid är ju trots allt begränsad. Det är min syn på saken. 
    Jag har fått samtal av barnmorska och sånt på röstbrevlåda och jag inte talat in något själv :S Det är automatröstbrevlåda på min tel.

För övrigt svarar jag inte på dolda nummer för det är alltid telefonförsäljare ( i mitt fall) Jag orkar inte med det. Har även en som jag brutit kontakten med helt som kan försöka nå en ibland med dolt. Har väldigt goda anledningar att inte ha kontakt med denne så ni behöver inte tycka synd om den som försöker. 
  • snurf

Jag svarar sällan på okänt/skyddat nr då vi har haft en psykopat som ringt dag som natt  non stop i perioder. Okända nr på mobilen kan alltid lämna meddelande om de vill nåt så kan jag ringa upp om jag vill.

• relan

Det är ingen mänsklig rättighet att få sina telefonsamtal besvarade. Den som blir uppringd har rätt att svara den de vill.
    Jag gillar inte att prata i telefon. Jag svarar på de samtal jag har lust med.

• Tia F

För att det finns mobilsvar och för att det är förbannat tråkigt att prata i tfn. Om jag väntar tfn samtal från myndighet har de alltid informerats om att tala in på talsvaret om de vill något. Ingen psykvarning här alltså.

• Anonym

Min svärfar svarar inte på skyddat nummer. När vi fick vår dotter några veckor för tidigt o min sambo skulle ringa o berätta att nu var vår efterlängtade dotter här så svarade han inte för att vi ringde på sjukhustelefon, skyddat nummer. Sambons mobil var död o han hade glömt laddare. Min sambo blev arg som ett bi o ringde till svärfars kompis som i sin tur fick ringa o berätta nyheten för svärfar. Blev väldigt konstigt berättat om nyheten för svärföräldrarna, inte riktigt så man vill berätta det kanske....

Detsamma hände när min sambos farmor blev sjuk o fick åka in på akuten o hamnade i koma. Inte då heller svarade han när de ringde från ålderdomshemmet för att berätta. De fick till slut tag på min sambo som i sin tur fick ringa svärfar.

Idag är det väl mer regel än undantag att sjukhus osv. har synliga nummer, men om inte så kan det ju bli väldigt konstigt. Vår första dotter föddes år 2000 o när vi fick vår sista nu för två år sedan så använde vi mobiltelefon för att ringa o berätta nyheten om hennes ankomst. 

• 2underbara

Jag svarar inte på skyddat nr såvida jag inte väntar på något viktigt samtal vilket händer väldigt sällan.

Argument för det?

Är de hemliga är jag det med. 

• Anonym

Det är frivilligt att ha telefon, och det är helt frivilligt om man vill svara i den.

• Anonym

jag svarar bara på dolda nummer när jag tycker att jag har tid, oftast är det försäljare, eller fax j-vlar

som ringer mitt i natten. Vårat hemnummer är ett gammalt fax nummer till kommunen, finns tydligen

företag som har 15 år gamla listor.

lyfter jag på luren och hör växeln så slänger jag på innan de har kopplat färdigt.

alla personer som jag bryr mig om ringer från öppna nummer, men svarar jag inte

så innebär det oftast att jag är upptagen, att telefonen ringer är en uppmaning, inget

jag styr mitt liv efter. Vill man mig något och jag inte svarar lämna ett röst/text meddelande

så ringer jag upp så snart som möjligt.

Hur svårt kan det vara?

Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"