• VulkanMyran

Niferex (järntabletter)

Hej Hej
    jag äter niferex o jag undrar om det är fler som har fått problem med magen av det.... mitt Hb ligger strax under 100 o jag måste ta 2 tabletter om dagen....
    Min mage har blivit lös.... jag vet att många blir hårda.... hur kommer det sig att det kan vara sådan skillnad....

mvh Vulkanmyran Eva

• Svar på tråden Niferex (järntabletter)
  • Lithe

Dom kan ha båda effekterna. Jag har också blivit som du (till min lycka då jag alltid är hård annars).
    Läser du lappen som ligger i paketet så står det där också.

• pcotjej

Kanske blir du lös för att magen inte vill absorbeta järnet som den ska....hör med barnmorskan hur du ska göra. Tar du någon multi för gravid och ammande? För du behöver ju inte bara järn utan en massa andra saker oxå som är bra för järnvärdet.

Finns en jättebra från twinlab som innerhåller extra järn och är för gravida, finns oxå new nordics vitamin anpassad och finns på www.bodystore.se, jag brukar variera mellan dem och de funkar jättebra.

Hoppas att du snart mår bättre

• VulkanMyran

Lithe o Pcotjej
    pratade med min dr om tabletterna o han sa att man visst inte skulle bli lös... o sedan pratade jag med en annan dr o han sa motsatsen.... nu är det så att jag ska äta dem... men jag vill heller inte vara lös hela tiden heller.... jag tar oxå Multivitamin för gravida som går att köpa på häslokost.... men tyvärr glömmer jag dem ibland... ska kolla den sidan som det skrevs om...

• Bzanna

Jag har läst att man kan undvika att bli hård i magen om man tar de på kvällen tillsammans med något c-vitaminrikt, tex ett glas apelsinjuice.
    Det gör också att kroppen lättare tillgodogör sig järnet!

Funkade iaf för mig!

• Snova

Man kan bli både och! Läs på www.fass.se för info om det och annat angående Niferex. Har precis börjat med dem och min BM rekommenderade mig att ta en varannan dag under de två första veckorna för att vänja kroppen så bra som möjligt. Kanske kan vara ett tips? Låter vettigt! Så gör man ju med annan medicin också!

• VulkanMyran

Snova
    kanske skulle vara bättre att ta dem varannan dag.... ska ringa om det på måndag.... men jag ska nog börja med det direkt... för jag kan ju heller inte ha det som jag har nu.... känns inte bra det heller... tack för tipset

Bzanna
    o jag ska nog bara ta dem på kvällen...jag har oxå hört det men inte gjort så... hm... värt ett försök iaf.... tack för tipset.

• listo

Jag håller med Snova, 2 kapslar om dagen kan bli lite maffigt för magen, det kan vara bra att ha en invänjningsperiod så magen får en chans att anpassa sig.

Sedan är det så med järn, det kan ha väldigt olika effekt på olika magar.
    Jag äter Duroferon, och för mig växlar det vilt. En dag kan jag bli jättelös, för
    att sedan vara stenhård i magen i flera dagar... järn är inte helt snällt för magen...

• Fiabus

Hej
    Jag har också tagit Niferex under min första graviditet, men fick jätteont i magen av dem, det sved i magen och jag fick problem med att gå på toa. Under min andra graviditet frågade jag om man kunde ta något annat och jag tar nu Duroferon som funkar mycket bättre.

• chicopico

Mitt hb ligger oxå strax under 100 och min bm sa att jag skulle ta två niferex varannan och sen en dagarna emellan. Jag hade oxå lite problem me lös mage men då sa hon att jag skulle ta dem på kvällen med ett glas apelsinjuice och de har hjälpt.

• VulkanMyran

vet att jag behöver järnet till mig o "Pyret".... men vill heller inte ha det som det ser ut nu med lös mage... risken är ju nästan stor att man gör på sig om man inte har toan nära.... Duroferon har jag aldrig hört talas om... vad är skillnaden på de olika tabletterna...

Svar på tråden Niferex (järntabletter)