• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • Garmina

Det var en riktigt fantasilös präst!!!
    TArvligt. HAn har glömt hur det vara att vara barn...

• Lavish
    Maxbox skrev 2010-12-23 18:04:56 följande:
    Hur kan prästen veta att tomten inte finns? Han tror ju säkert att Gud finns....
    Men tror föräldrar att tomten finns och att pappan/morfarn eller vem som nu är tomten verkligen kommer från nordpolen med renar för att dela ut paketen? Prästen TROR ju åtminstone på det han berättar för barnen.
  • Pemmel
    Lavish skrev 2010-12-23 19:57:45 följande:
    Men tror föräldrar att tomten finns och att pappan/morfarn eller vem som nu är tomten verkligen kommer från nordpolen med renar för att dela ut paketen? Prästen TROR ju åtminstone på det han berättar för barnen.
    Sant!
    Var nog det bästa jag läst i den här tråden.
    Och ja, prästen gjorde inte minsta fel som berättade.
  • barbamor
    Donum skrev 2010-12-23 16:06:36 följande:
    Varför är det inte prästens jobb, menar du?

Om föräldrarna inte vill utsätta sina barn för andra trosuppfattningar än sin egna, så bör de väl se till att barnen inte vistas i kyrkan? 
     Detta var en obligatorisk skolavslutning under skoltid.
  • amalie79
    Lavish skrev 2010-12-23 19:57:45 följande:
    Där har du helt klart en poäng: )
  • SkåneP

VIsst, det är väl en ironisk poäng i att det är en präst som levererar sanningen, men...

Religionsfriheten innebär föräldrars rätt att tuta i sina ungar vilka sagor som helst som om de vore sanningar.
    Detta oavsett om sagor handlar om att jesus gick på vattnet eller att tomten kommer med klappar.

Men, samma frihet ger samma barn rätt att för höra om motsatsen, hur det verkligen är.

Föräldrar som medvetet ljuger för sina barn och aktivt försöker lura dem borde fråga sig själva vad fan de håller på med. De föräldrar som verkligen vill låta sina barn leva i lögn bör nog helt enkelt låsa in dem. 

• skoladan

Det är FEL att lura i barn att tomten finns! Varför gör man det? Något så ologiskt som att en tomte skulle dela ut julklappar till alla barn på en enda kväll är ju helknäppt. Har aldrig lurat i mina barn att det finns en tomte.

• Sense of happiness
    skoladan skrev 2010-12-23 22:21:59 följande:
    Det är FEL att lura i barn att tomten finns! Varför gör man det? Något så ologiskt som att en tomte skulle dela ut julklappar till alla barn på en enda kväll är ju helknäppt. Har aldrig lurat i mina barn att det finns en tomte.
    Det kanske inte är så att folk lurar i sina barn? Barnen kanske tror ändå? Utan att ha blivit lurade. Mina småbarn tror på tomten, och de får väl tro vad de vill? När de har frågat mig om tomten finns, så har jag svarat att "det vet man inte, vissa tror och vissa tror inte. Man får tro vad man vill." Jag tänker inte börja predika om att tomten absolut inte finns. Däremot vet de att det är morfar som klär ut sig och delar ut julklapparna, men de tycker ju att det är lika roligt och spännande ändå. Och de kan ju tro att det finns en riktig tomte iallafall. Det skadar väl ingen? Detsamma när de frågar mig om gud finns, så svarar jag samma sak. Att man inte vet, att vissa tror och vissa inte.
    ♥ Isabelle ♥ Linnea ♥ Jonathan ♥ Nathaniel ♥ Vincent ♥
  • Lavish
    Sense of happiness skrev 2010-12-23 23:08:19 följande:
    Det kanske inte är så att folk lurar i sina barn? Barnen kanske tror ändå? Utan att ha blivit lurade. Mina småbarn tror på tomten, och de får väl tro vad de vill? När de har frågat mig om tomten finns, så har jag svarat att "det vet man inte, vissa tror och vissa tror inte. Man får tro vad man vill." Jag tänker inte börja predika om att tomten absolut inte finns. Däremot vet de att det är morfar som klär ut sig och delar ut julklapparna, men de tycker ju att det är lika roligt och spännande ändå. Och de kan ju tro att det finns en riktig tomte iallafall. Det skadar väl ingen? Detsamma när de frågar mig om gud finns, så svarar jag samma sak. Att man inte vet, att vissa tror och vissa inte.
    Nej men visst att tomten inte existerar går faktiskt inte att bevisa. Så det får man tro vad man vill om. Det tycker jag är helt rätt.

MEN när man påstår att en utklädd person som delar ut klapparna på julafton är den riktiga tomten och inte pappa/morfar/annan släkting, då ljuger man för barnen.
Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!