• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • Sense of happiness
    SkåneP skrev 2010-12-24 08:53:55 följande:
    Så i takt med att dina barn blir större kommer du ändå hålla fast vid att tomten minsann kan finnas, det är det helt OK att tro?

Eller finns det en "bäst före ålder" efter vilken det är fel att tuta i sina barn sagor som om de vore sanning?
    Jag tror nog att de kommer att förstå det så småningom själva. Tror inte att de fortfarande tror på tomten när de är tonåringar, precis. Min åttaåriga dotter tror inte alls på tomten längre, till exempel. Jag har inget bevis att det inte finns någon riktig tomte, precis som jag inte har något bevis för att gud inte finns. Jag tror inte själv, men det spelar ingen roll för om mina barn vill tro, så får de tro. Jag tänker inte hindra dem. 
    ♥ Isabelle ♥ Linnea ♥ Jonathan ♥ Nathaniel ♥ Vincent ♥
  • Dorian Ertymexx

Jag förstår inte ens varför det anses vara en bra sak att lura barn att tro på en fantasifigur.

Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • SkåneP
    Sense of happiness skrev 2010-12-24 11:14:08 följande:
    Jag tror nog att de kommer att förstå det så småningom själva. Tror inte att de fortfarande tror på tomten när de är tonåringar, precis. Min åttaåriga dotter tror inte alls på tomten längre, till exempel. Jag har inget bevis att det inte finns någon riktig tomte, precis som jag inte har något bevis för att gud inte finns. Jag tror inte själv, men det spelar ingen roll för om mina barn vill tro, så får de tro. Jag tänker inte hindra dem. 
    Du förlitar dig på att någon annan ska ta dem ur villfarelsen.

• Sense of happiness
    SkåneP skrev 2010-12-24 14:39:21 följande:
    Du förlitar dig på att någon annan ska ta dem ur villfarelsen.

Men om de nu mot all förmodan skulle tro på tomten som tonåringar eller vuxna, så är det deras ensak. Jag bestämmer inte vad andra skall tro på. 
  • Dorian Ertymexx
    Sense of happiness skrev 2010-12-24 14:52:14 följande:
    Men om de nu mot all förmodan skulle tro på tomten som tonåringar eller vuxna, så är det deras ensak. Jag bestämmer inte vad andra skall tro på. 
    Helt korrekt, för det gör jag! :P
  • SkåneP
    Sense of happiness skrev 2010-12-24 14:52:14 följande:
    Jaha. Tja, själv skulle jag se det som ett personligt misslyckande om mina barn i vuxen ålder trodde på tomten.
  • Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2010-12-24 19:57:54 följande:
    Jaha. Tja, själv skulle jag se det som ett personligt misslyckande om mina barn i vuxen ålder trodde på tomten.
    Jag funderar på om jag skulle se det på samma vis om mina barn trodde på tomten oavsett ålder faktiskt...
  • Sense of happiness
    SkåneP skrev 2010-12-24 19:57:54 följande:
    Det är fritt fram för mina barn att tro, tycka och tänka vad de vill. Sedan kan jag ju försöka att påverka dem i vad som enligt mig är rätt riktning, men i slutändan så är det deras sak. Skulle aldrig försöka att ta ifrån dem deras personliga tro eller åsikter. Och är nog ganska hundra på att mina barn inte kommer att tro på tomten i vuxen ålder. Ser det inte som en så stor sak att de tror på tomten när de ännu bara är småbarn. Jag har då inte tagit skada av att ha trott på tomten som liten. Vet faktiskt ingen som gjort det. 
  • Donum
    barbamor skrev 2010-12-23 21:08:54 följande:
     Detta var en obligatorisk skolavslutning under skoltid.
    Och?
    Skulle barnet inte få slutbetyg utan att delta på skolavslutningen, menar du?
    Eller stred du för att skolavslutningen skulle hållas någon annanstans? 
  • barbamor
    Donum skrev 2010-12-25 09:12:36 följande:
    Och?
    Skulle barnet inte få slutbetyg utan att delta på skolavslutningen, menar du?
    Eller stred du för att skolavslutningen skulle hållas någon annanstans? 
    Någon tyckte att föräldrarna skulle hålla barnen från kyrkan om de inte ville höra kyrkans budskap.

Ja, jag tycker det är helt fel att hålla skolavslutningar i en kyrka, helt helt fel....
Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!