• MolleMalin

Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!

Igår hade vi skolavslutning för vår sexåring i kyrkan. Årskurs 0-6 var där. Tvåorna höll i ett julspel. När allt var färdigt höll prästen ett litet tal inför församlingen o vet ni vad han sa???

"Det vet ni väl alla här inne att Tomten inte finns på riktigt... Det är bara föräldrarna som klär ut sig till tomtar..." o så tog han på sig tomtemask för att riktigt demonstrera hur det går till. Fortsatte att mala om det ytterligare lite o jag blev så förbannad!

Vad tycker ni om detta? Är det ok att ngn annan (prästen!) berättar för våra små barn att tomten inte finns???

• Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!
  • barbamor
    Donum skrev 2010-12-25 09:12:36 följande:
    Och?
    Skulle barnet inte få slutbetyg utan att delta på skolavslutningen, menar du?
    Eller stred du för att skolavslutningen skulle hållas någon annanstans? 
    Och vad var det för konstig fråga förresten? Det är skolplikt i Sverige och alla ska kunna delta i skolans verksamhet.
  • Donum
    barbamor skrev 2010-12-25 21:19:29 följande:
    Någon tyckte att föräldrarna skulle hålla barnen från kyrkan om de inte ville höra kyrkans budskap.

Ja, jag tycker det är helt fel att hålla skolavslutningar i en kyrka, helt helt fel....
    Ja, om föräldrarna inte vill utsätta sina barn för några andra trosuppfattningar än sin egna, så är det väl högst rimligt att de tar ansvar för det och ser till att barnen inte vistas i kyrkan?

Du lyckas inte slå i mig att du är oförmögen att hindra dina barn från att vistas i kyrkan om du verkligen hade velat. 
  • Donum
    barbamor skrev 2010-12-25 21:22:28 följande:
    Och vad var det för konstig fråga förresten? Det är skolplikt i Sverige och alla ska kunna delta i skolans verksamhet.
    Ja, men det är ju du som säger att dina barn inte kan delta i skolans verksamhet. Då får du väl ta konsekvenserna av det?
    Skolplikt är inte detsamma som att man är tvungen att delta på en skolavslutning. Det är något av det dummaste jag har hört. Hur tror du att alla föräldrar som vill ha med sig barnen på semester i tid och otid gör när semestern krockar med avslutningar?

• Strinski

Det är viktigare att berätta för barnen att Gud inte finns.

• oOOo  oOOo
    Strinski skrev 2010-12-26 10:49:29 följande:
    Eller snarare inte tuta i barnen att gud finns. Barn föds inte troende.
  • Liten Mjau

Hahahahaha *LOL* va roligt. Hade kunnat betala för att se alla föräldrars miner.

Här hemma lär vi vår dotter att tomten är vuxna som klär ut sig. Varför försöka lura sina barn. Julklapparna kommer från släkt och vänner och det kan komma en tomte och dela ut dem.

• Dorian Ertymexx
    Liten Mjau skrev 2010-12-26 11:02:15 följande:

Hahahahaha *LOL* va roligt. Hade kunnat betala för att se alla föräldrars miner.

Här hemma lär vi vår dotter att tomten är vuxna som klär ut sig. Varför försöka lura sina barn. Julklapparna kommer från släkt och vänner och det kan komma en tomte och dela ut dem.

Word.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • gertie

Mer okej än att som förälder ljuga sina barn rätt upp i ansiktet. Helt rätt av prälleman.

• Dorian Ertymexx
    gertie skrev 2010-12-26 20:54:10 följande:
    Mer okej än att som förälder ljuga sina barn rätt upp i ansiktet. Helt rätt av prälleman.
    Håller med. Fast litet ironiskt att det kommer från en präst i kyrkan iofs. ;)
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • gertie
    Strinski skrev 2010-12-26 10:49:29 följande:
    Haha, helt rätt!
Svar på tråden Prästen berättade att tomten inte finns på skolavslutningen!