Nu kände jag att jag var tvungen att vidga perspektiven lite även fast jag bara når upp till 25 000kr trots akademisk utbildning, jobbar dock i skolan där man inte får så hög lön. Jag menar inte att något är rätt eller fel men många skriver att 30 000kr knappast är någon hög lön, de flesta anser INTE att 30 000kr är en hög lön! Snarare en låg ingångslön låter det som i vissa fall - som nåt generellt. Det är ju inte någon lön som får en att trilla av stolen men nog är det en hög lön. Jag vet inte vad medelinkomsten i Sverige är men skulle gissa på 25000. Det innebär ju att det finns vääääldigt många (kanske tom fler som tjänar ännu mindre, än mer).
Umgås man bara med civilingenjörer, läkare och chefer är det klart att man kanske får en sned bild av "folks" löner. Men det handlar såklart om referensramar, att vara duktig och ha en hög lön betyder väldigt olika saker för olika människor.
Men TS jag kan väl ge dig rådet att kolla så att du för det första är behörig att söka viss utbildning och att du har chans att komma in. Visa utbildningar är det hög konkurrens på medan andra har platser över. Sen beror det ju helt på, väljer du utbildning enbart pga möjlighet till hög lön utan att ha intresse eller särskilt lätt för ämnena - då lär du få kämpa varje dag. Väljer du i första hand något roligt går det säkert lite lättare även om vissa människor helt enkelt alltid får kämpa med skolan. Menar bara att intresse kan göra det lite lättare, hatar man matte lär civilingenjör bli tufft. Tro en stor del av utbildningen är på engelska oavsett vilken du väljer. Sen är det väl generellt så att utbildning lönar sig på alla nivåer; personligt, arbetsmiljö, villkor och lön osv. Men kom ihåg att högskola/universitet inte är allt, finns ju fler vuxenutbildningar.