• victoriag

Ni om har hög lön.. Hehe, KOLLA HIT!

Bara undrar om ni som har riktigt hög lön (30 000 och uppåt) för det första

Vad ni jobbar med?
    Hur fick ni jobbet (kontakter, svarsannons m.m)?
    Hur var ni i skolan, var ni duktiga utan att behöva anstänga er eller kämpade ni som fan med skolan för att få bra betyg osv?

Läste typ om civiningenjör, så en som tjänade ca 45000, men då var det tydligen en eller flera kurser eller nåt sånt på engelska, är man riktit bra på engelska om man väljer en sån utbildning ? eller sitter man hemma flera dagar i veckan och kämar för att nå dit man vill? Känns som alla är bra på det automatiskt.. Jag är inte så värst bra i skolan, bara om jag verkligen kämar, engelskan går skit... men jag vill satsa på nått stort oh tjäna mycket, men känns som det bara är vissa som kan, typ sånna som är födda med naturbegåvning eller nått :) :O 

• Svar på tråden Ni om har hög lön.. Hehe, KOLLA HIT!
  • morningsun
    Anonym skrev 2011-01-01 19:13:58 följande:
    Jag vet inte vad medelinkomsten i Sverige är men skulle gissa på 25000. Det innebär ju att det finns vääääldigt många (kanske tom fler som tjänar ännu mindre, än mer).
    Varför gissa?

www.scb.se/Pages/TableAndChart____149087.aspx

Genomsnittslönen 2009 för alla sektorer och båda könen var 27900:-/månad.

Genomsnittslönen för män i samtliga sektorer samma år var 30100:-/månad. Så att kalla 30k/månad för hög lön känns lite fel då någonstans mellan 25% och 49% (hälften av männen samt mindre än hälften av kvinnorna) av den arbetande befolkningen har mer än så i lön.
  • Anonym
    morningsun skrev 2011-01-02 00:11:52 följande:
    Varför gissa?

www.scb.se/Pages/TableAndChart____149087.aspx

Genomsnittslönen 2009 för alla sektorer och båda könen var 27900:-/månad.

Genomsnittslönen för män i samtliga sektorer samma år var 30100:-/månad. Så att kalla 30k/månad för hög lön känns lite fel då någonstans mellan 25% och 49% (hälften av männen samt mindre än hälften av kvinnorna) av den arbetande befolkningen har mer än så i lön.
    Ja va bra då finns statistiken där och för kvinnor var medel 25 700. Männen drar upp det hela, men i slutändan är det iaf fler som tjänar mindre än 30 000kr/månad (27 900). Som sagt... referensramar, beror helt på vilka man umgås med och jag menar bara att många inte ens når upp i medellön. Fler människor totalt tjänar under 30 000/månad... Känns då lite arrogant att säga till TS att 30 000 knappast är någon hög lön, uppenbarligen tycker ju hon det.
  • Rufsas

Men herregud. Man kan ju inte prata medelinkomst i Sverige rent allmänt. Skillnaden mellan storstad/småstad är superstor. Jag kan direkt säga att min lön på 32.000:- INTE är speciellt hög för det jag gör och där jag jobbar.

• morningsun
    Anonym skrev 2011-01-02 22:34:39 följande:
    jag menar bara att många inte ens når upp i medellön. Fler människor totalt tjänar under 30 000/månad...
    Det är riktigt - många når inte upp i medellön. Annars vore det inte meddellön. MEN, ditt andra påstående är inte säkert sant. Det är ju just MEDELlön (och inte medianlön) vi talar om -- så det kan faktiskt tänkas att fler än hälften av de som jobbar faktiskt tjänar över 30k. Kanske inte så sannolikt, men ändå.

Tag följande exempel: fem personer tjänar 10k/månad, en person tjänar 31k/månad, fem personer tjänar 32k/månad. Medellönen är 24100:-/månad. Medianlönen är 31k och fler än hälften tjänar över 30k/månad. Jag orkar inte sätta ihop ett exempel som matchar SCBs siffror med mer realistisk lönespridning, men poängen bör framgå.
  • freefalling

Jag tjänar 20780:- och har jobbat på samma företag i mer än 8 år. Riktigt dålig lön med tanke på ansvar och ständig kundkontakt. Varit min egen arbetsledare och ingen vidareutbildning genom arbetsgivaren. Sånt ska man på vissa ställen fixa på fritiden! Är studieledig i dagsläget och går en YH- utbildning. Har fått ledigt till juli 2012 för att utb. gynnar företaget. Men när jag gått klart så ska dom få höja min lön avsevärt annars finns det andra arbetsgivare!!!

• freefalling

Glömde.... här i småstäderna i norra norrland är en lön på över 30 000 en dröm för de flesta. Om man nu inte vill flytta söderut.

• Anonym
    morningsun skrev 2011-01-05 21:38:12 följande:
    Det är riktigt - många når inte upp i medellön. Annars vore det inte meddellön. MEN, ditt andra påstående är inte säkert sant. Det är ju just MEDELlön (och inte medianlön) vi talar om -- så det kan faktiskt tänkas att fler än hälften av de som jobbar faktiskt tjänar över 30k. Kanske inte så sannolikt, men ändå.

Tag följande exempel: fem personer tjänar 10k/månad, en person tjänar 31k/månad, fem personer tjänar 32k/månad. Medellönen är 24100:-/månad. Medianlönen är 31k och fler än hälften tjänar över 30k/månad. Jag orkar inte sätta ihop ett exempel som matchar SCBs siffror med mer realistisk lönespridning, men poängen bör framgå.
    SCB har inte fel på siffrorna...
  • morningsun
    Anonym skrev 2011-01-05 23:53:09 följande:
    SCB har inte fel på siffrorna...
    Helt riktigt. Men läs mitt inlägg igen. Det är skillnad på medel och median. Medelvärdet är summan av posterna delat med antalet poster, medianen är den post som har lika många värden "under" sig som "över" sig.

I de SCB-siffor jag skrev om var det MEDELlön som angavs, inte MEDIANlön.
  • Anonym

Säljare kan vara ett välbetalt yrke som många kan ha utan någon direkt högskoleutbildning. Men då ska man vara bra på att ta folk redan från början.

• Anonym (nyutexad)

Jag tycker inte att man ska ta diskussionen om vad som är hög resp låg lön här, nu är 30 000 hög för TS och det är den nivån hon frågar om.

Jag är nyutexad och jag jobbar i en tuff branch film/media. Jag är inte heller överbegåvad men klart över medel, gick natur på gymnasiet med bra betyg men sen bytte jag inriktning och pluggade media på en kyutbildning. På praktiken slet jag som ett djur och jag jobbade samtidigt som jag pluggade under ett år och efter det så startade jag eget. Idag lever jag på det och riktigt bra också, utslaget så tjänar jag väl runt 25 000 / mån färdigskattat och då är företaget nystartat. Nu har jag till och med slagit mig ihop med en klasskompis för att jag har haft för mycket att göra.

Jag anser att man ska hitta det man verkligen vill göra, något som engagerar en och sedan köra på. Har man motivationen så är allt möjligt. Jag själv stötte på folk som sa att jag aldrig kommer att få företaget att gå runt. Jag kanske inte är bäst ännu men jag har grymma kontakter och folk som kan hjälpa mig om jag kör fast. tjänster och gentjänster helt enkelt! Så det är mitt råd, hitta det du vill göra och satsa!

Lycka till :)

• victoriag

Min morsa är städerska (hoppa av skolan för att kunna försörja oss när jag och min syster vad barn, hon fick oss när hon var 18) och min pappa har eget företag, det ska gå bra för att han ska kunna ta ut ca 20 000 och mamma tjänar som mest typ 14 000. så för mig är 30 000 jävligt bra,känns som man klarar sig på det gott och jävla väl, plus kan leva livet då och då och ändå ge barnet det man vill kunna ge sitt barn samt försörja det? :)

• victoriag
    Anonym skrev 2010-12-30 22:59:44 följande:
    Finns ingen jurist i hela Sverige som tjänar 100 000kr före skatt.
    hihi busted
  • Anonym
    Flörtvictoriag skrev 2011-01-10 22:03:50 följande:
    Min morsa är städerska (hoppa av skolan för att kunna försörja oss när jag och min syster vad barn, hon fick oss när hon var 18) och min pappa har eget företag, det ska gå bra för att han ska kunna ta ut ca 20 000 och mamma tjänar som mest typ 14 000. så för mig är 30 000 jävligt bra,känns som man klarar sig på det gott och jävla väl, plus kan leva livet då och då och ändå ge barnet det man vill kunna ge sitt barn samt försörja det? :)
    Ja det kan man! Visst kanske de i storstäder med höga hyror osv tycker 30 000 är normalt eller liten lön, men de klarar sig garanterat gott på det ändå. Jag har släkt i stockhoms innerstad som bor i lägenhet för 2,5 miljoner och de har löner på 22 000/pers och klarar sig bra. Allt handlar om vad man vil kunna göra med sina pengar. Vill man ha mat på bordet, ett schysst boende, bra ekonomi för sina barn och kunna unna sig typ en utlandsresa eller restaurangbesök så klarar du dig gott på 30 000kr. ill du leva lyxliv och kunna ha allt det där + kunna köpa allt du vill, bo på det hetaste stället med bara designmöbler osv. är det klart det är en pisslön
Svar på tråden Ni om har hög lön.. Hehe, KOLLA HIT!