victoriag skrev 2010-12-22 11:21:12 följande:
Bara undrar om ni som har riktigt hög lön (30 000 och uppåt) för det första
Vad ni jobbar med?
Hur fick ni jobbet (kontakter, svarsannons m.m)?
Hur var ni i skolan, var ni duktiga utan att behöva anstänga er eller kämpade ni som fan med skolan för att få bra betyg osv?
Läste typ om civiningenjör, så en som tjänade ca 45000, men då var det tydligen en eller flera kurser eller nåt sånt på engelska, är man riktit bra på engelska om man väljer en sån utbildning ? eller sitter man hemma flera dagar i veckan och kämar för att nå dit man vill? Känns som alla är bra på det automatiskt.. Jag är inte så värst bra i skolan, bara om jag verkligen kämar, engelskan går skit... men jag vill satsa på nått stort oh tjäna mycket, men känns som det bara är vissa som kan, typ sånna som är födda med naturbegåvning eller nått :) :O
Vill du bli civilingenjör är engelska viktigt, men om du har problem med den, hur är det då med matten? Du behöver antingen mycket talang eller väldigt god studiedisciplin. Förmodligen båda. Och du behöver nog jobba en del med svenskan också. Som civilingenjör skriver man som regel väldigt mycket, både på svenska och engelska och det är viktigt att kunna göra sig tydligt förstådd. Bristfällig kommunikation till och med på ens eget modersmål ser aldrig bra ut i det professionella livet. Mindre perfekt engelska ursäktas enklare, även i bolag som har engelska som koncernspråk (och de är ganska vanliga -- så tänk på att du kanske måste jobba på engelska också...).
Jag är chef på ett mindre bolag och tjänar knappt 55k/månad, har magisterexamen i teoretisk datalogi. Medelmåttiga betyg (ungefär lika många G som VG), beroende på att min studiedisciplin aldrig var så värst bra. Dessbättre har jag viss talang. Jag ligger inte i topp vad gäller lön när jag jämför mig med bekanta med motsvarande position. Samtidigt finns stora skillnader i lön på min nivå som huvudsakligen beror på slump. Allt från 40k till över 100k per månad är rimligt för mitt jobb.