• Anonym (Rättellerfel)

Jag köper ut åt min dotter

Jag har en tonåring som ibland går på fest,då köper jag ut lite cider eller vin till henne.
    Jag vet nämligen att dricker gör dom vare sig dom har eget eller inte.

Jag vill inte att on dricker hembränt eller någon annans ihopblandning,för dom flesta blandar lite av varje hemifrån och dricker det istället.
    Jag gillar det inte men då vet jag att det hon dricker inte är lika farligt heller,det handlar om 4-5 cider på sin höjd och ofta har hon med sig hem igen.

Har aldrig sett henne full eller bakfull,hämtar alltid efter fester och när hon varit ute i stan.....

Många tycker nog att detta är fel,men jag tycker det är det bästa av två dåliga saker att göra...tänk om hon skulle få i sig hembränt och bli blind eller annat och kanske dö av förgiftning!!!

Hur gör ni???

Inga påhopp nu,jag vet att det jag gör inte är lagligt och jag vet att 16 åringar inte får dricka!
    Men det är min dotter och jag tar ansvar för henne själv!

• Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter
  • frukarlssonn

Jag förstår din tanke ts men tyvärr så är det så som det skrivs i inlägg 141! Jag kommer abs inte köpa ut åt mina barn, istället kommer jag lära dem att alkohol inte behövs. Sen VET jag att det tyvärr inte är en garanti att de kommer alkoholdebutera tidigare och få tag på sprit på annat håll. Men jag kan inte göra mer än visa vart jag står i den frågan, alltså att alkohol inte behövs! Bara hoppas......

Har fått många förfrågningar om att köpa ut, bl.a av min brorsa när han va under 20. Ja han va t.o.m 18. Men nej jag är benhård.

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Lingonflickan
    neukd skrev 2010-12-25 10:13:45 följande:
    En fördel med att köpa ut är ju att du som förälder kan påverka mängden alkohol som dricks. När jag gick på gymnasiet var det inte ovanligt att en del hade med sig en sjuttis, 2 flaskor vin eller ett flak öl på fest som de drack själva.
    Och det tror du på fullt allvar på?
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • frukarlssonn
    Anonym (Lustigt...) skrev 2010-12-25 11:26:24 följande:
    Hur ska du kunna kolla det Ska du hänga med på festen o stå bakom ryggen på henne
    Är det inte lite naivt att tro att barnet bara dricker det du köper ut
    Jo, det räcker att se reklamen som systembolaget kör på tv. Man ska inte va naiv.
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • duvetmia
    Marinero skrev 2010-12-25 11:33:53 följande:
    Jo, det räcker att se reklamen som systembolaget kör på tv. Man ska inte va naiv.
    Alltså.. Jag tycker inte att det de gör i reklamerna är speciellt ovanligt. Har varit med om det mesta som de visar flera gånger. Alla blir inte skitfulla och skiter i om folk gör dåliga val. Vissa är faktiskt bra kompisar, även om det finns alkohol i bilden. Jag tycker att det är mer naivt att tro på allt man ser på tv Flört
  • Limael

Att en 16 årig dricker alkohol är ingenting som föräldrarna kan stoppa om de inte låser in de på rummen varje helg. Mina föräldrar började köpa ut till mig när jag var 16, fick 4 cider eller 4 öl och jag drack aldrig mer än det för jag ville inte bryta det förtroendet.  kom aldrig hem dyngrak, det var aldrig så att de fick komma och hämta mig för jag var jättefull. Mina vänner däremot vars föräldrar inte köpte ut till hällde i sig smuggelsprit och blev både hämtade av föräldrar för att de låg och krälade på golvet samt kom hem jättefulla.. Så jag tror att det spelar en ganska stor roll med att om man får förtroendet från en förälder att man får 4 cider så vill man inte bryta det och dricka mer.. Sålänge din dotter håller sig till det hon får och är ansvarsfull så tycker jag inte att det är något fel.

även idag när jag dricker vilket är väldigt sällan, kanske 2 ggr per halvår så dricker jag med måtta och vet när jag ska sluta. Så det är inte så att ALLA som har föräldrar som köper ut dricker mer. Det handlar om vad man är för person helt enkelt. Många av mina vänner idag vars föräldrar inte köpte ut dricker runt 3 ggr i veckan och då pratar vi inte små mängder.

• Limael
    Lingonflickan skrev 2010-12-25 11:32:46 följande:
    Och det tror du på fullt allvar på?
    Har man en ansvarsfull tonåring så går det faktiskt.
  • Pimpinellan

Och såna som du ska ha barn! FY FAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag skulle gladeligen anmäla dig om jag visste vem du var. Hoppas du förlorar vårdnaden!

• Anonym (helt okej)

Hej! Har bara läst TS.
    Jag vill bara säga att precis så som du resonerar resonerade min föräldrar också när jag gick i högstadiet. De ansåg att det var bättre att jag fick med mig cider och liknande hemifrån än att jag drack hb och annat starkare när jag var ute. För mig och mina syskon har det här fungerat perfekt. Vi visste att det var okej att dricka lite för att det var gott och utan att bli full. Hos oss fungerade det så att så länge vi skötte oss så fick vi ha det så, men skulle vi komma hem stupfulla eller att våra föräldrar på omvägar hade fått höra att vi legat och spytt i en buske så hade det blivit annorlunda.
    Mina föräldrar har alltid resonerat som så att vi ska lära oss att dricka med huvudet och att inte göra det till en stor grej det här med sprit och fylla. Nu är vi barn vuxna och ingen av oss dricker så speciellt mycket. Lite vin eller öl till maten lite då och då och ingen av oss har sett något spännande i att supa som unga. Med det vill jag säga att jag tycker att din syn på alkohol är sund och att du ska göra vad du själv anser rätt som vårdnadshavare av dina barn. Många i samhället har nolltolerans och hispar så mycket med det här. Jag hade många kompisar när jag var yngre vars föräldrar aldrig skulle tänka sig att bjuda sina barn på alkohol hemma eller låta dem få med sig när de skulle ut, det var också de här ungdomarna som söp allra mest när vi var ute. Föräldrarna själva sa ungefär att "mina barn dricker ingenting" och hade inte den blekaste om vad som hände med deras barn på helgerna. För mig skulle det vara otänkbart att inte veta vad som händer när barnen är ute och att mina barn skulle strunta i att komma hem på kvällen bara för att vi inte skulle få se vad som var på g. Nej, då anser jag att man ska spela med öppna kort. Skulle någonting gå överstyr så skulle jag vilja veta vad som händer.
    Jag kan lägga till att hemma hos oss har mina föräldrar alltid bjudit på alkohol till maten ifall de själva skulle ha det, vilket har gjort att det aldrig har varit någon stor grej med alkohol.

• Lingonflickan
    Limael skrev 2010-12-25 12:04:45 följande:
    Har man en ansvarsfull tonåring så går det faktiskt.
    Tror du på den om rödluvan och vargen oxå?

Har man en ansvarsfull tonåring så kanske den inte dricker alls om man inte köper ut, obs jag skrev kanske.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Donum
    Anonym (Same) skrev 2010-12-25 11:25:20 följande:
    O där tror jag att du kommer få en HELT annan reaktion än vad du vill ha från dina barn!
    Vilken reaktion vill jag ha tror du?
Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter