• Anonym (Rättellerfel)

Jag köper ut åt min dotter

Jag har en tonåring som ibland går på fest,då köper jag ut lite cider eller vin till henne.
    Jag vet nämligen att dricker gör dom vare sig dom har eget eller inte.

Jag vill inte att on dricker hembränt eller någon annans ihopblandning,för dom flesta blandar lite av varje hemifrån och dricker det istället.
    Jag gillar det inte men då vet jag att det hon dricker inte är lika farligt heller,det handlar om 4-5 cider på sin höjd och ofta har hon med sig hem igen.

Har aldrig sett henne full eller bakfull,hämtar alltid efter fester och när hon varit ute i stan.....

Många tycker nog att detta är fel,men jag tycker det är det bästa av två dåliga saker att göra...tänk om hon skulle få i sig hembränt och bli blind eller annat och kanske dö av förgiftning!!!

Hur gör ni???

Inga påhopp nu,jag vet att det jag gör inte är lagligt och jag vet att 16 åringar inte får dricka!
    Men det är min dotter och jag tar ansvar för henne själv!

• Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter
  • Anonym
    Anonym (nej) skrev 2010-12-25 01:00:25 följande:
    Vilka är "alla". Knappast ett statistiskt säkerställt underlag i alla fall.
    Du kan aldrig veta med säkerhet hur mycket din son dricker. Det konstaterandet är bara dumt.
    Bara för att du klarade dig så är det ingen garanti för att ditt barn gör det. Är det så svårt att förstå?
  • Anonym

de kommer att dricka hur som helst under senare tonåren. men det ni lär om ni inte köper ut kanske ligger till grund resten av livet?
    mina föräldrar köpte inte ut. jag hade många fyllor, men ändå begränsat till efter 18.
    Vi drack ofta det kompisens förälder köpt ur...

• PruttPottan
    Anonym skrev 2010-12-25 01:13:12 följande:
    de kommer att dricka hur som helst under senare tonåren. men det ni lär om ni inte köper ut kanske ligger till grund resten av livet?
    mina föräldrar köpte inte ut. jag hade många fyllor, men ändå begränsat till efter 18.
    Vi drack ofta det kompisens förälder köpt ur...
    Så om alla föräldrar runt dig och dina kompisar hade låtit bli att begå ett allvarligt brott hade ni inte fått tag på sprit?
  • Anonym (nej)

Sen kan man fundera på ifall man är beredd att ta upp till två års fängelse för en sån här sak. Det vore väl en bra present att ge sitt barn?!

• Anonym

jag tycker du gör rätt ts, så gjorde mina föräldrar och så kommer jag att göra.
    tycker att det är tryggare och man blir en större del av sitt barns liv då.

• Anonym

hade jag ingen alkohol så kontakta jag första bästa man över 20 som kunde köpa ut, jag flirtade med dem i cirka fem minuter innan jag frågade och då kunde de inte motstå att köpa ut åt mig. så så lätt var det.

men skönare att kunna vara ärlig mot föräldrarna och slippa slampa runt för alkohol.

• Rosenöga

Men vad lätt! Om alla gör som TS kommer ungdomarna inte att supa skallen av sig och vi kommer att rädda alla som dör i förtid av skrumplever och andra alkoholrelaterade sjukdomar.

Tror du på allvar att det är så enkelt?

• lovemejja

Mina föräldrar köpte inte ut till mig innan jag var arton.
    Så innan jag var arton så köpte ma smuggel av någon
    mindre seriös och man drack så fort som möjligt för att hinna
    få i sig så mycket som möjligt.
    Hade mina föräldrar köpt ut så hade jag antagligen gjort det samma.
    druckigt det jag fick av dom och druckigt det andra man kom över.

Om man litar på att ens barn bara dricker det som man köper ut kan
    man likväl lita på att de inte köper hembränt att dricka och då kan man strunta i att köpa ut tycker jag.

jag är glad att mina föräldrar inte köpt ut till mig innan arton, då hade jag antagligen haft en
    annan relation till alkohol idag.

jag dricker kanske fyra gånger om året i goda vänners sällskap 

• Fiyali
    Anonym skrev 2010-12-25 00:47:01 följande:
    Det är märkligt med de där undersökningarna tycker jag...
    Alla föräldrar som valt att köpa ut åt sina barn vittnar om helt annat...  JAg köper till min son och har gjort det sen han var 16 ungefär..  Han dricker väldigt måttligt...  På sin höjd ett par-tre starkcider i månaden.
    Min mamma köpte också ut till mig när jag var yngre, och trots att jag festade ganska vilt på den tiden så är jag i dag näst intill helt "vit". Jag dricker kanske en cider eller en drink 1 gång på tre månader..  väldigt lite alltså...
    Jag tror sådana mätningar inte går att göra.
    De som köper ut till sina barn, är barn som kan föras in i statistiken(därför att man "vet" att dessa barn dricker), medan de barn som dricker sprit(snodd från föräldrar eller snyltar på vänner), och som absolut inte vågar berätta för sina föräldrar, och därmed kanske sover över hos en vän, de förs inte in i statistiken(eftersom ingen vet om de) och hela studier grundar sig därför på oändliga mörkertal.

Mina föräldrar köpte aldrig ut åt mig, mina vänners föräldrar köpte ofta ut åt de. Och jag är nog den som varit ute på mest hal is både vad gäller alkohol och en del andra droger.
    Mina föräldrar är dock underbara föräldrar så de kan inte skyllas för mina misstag :)
  • Fiyali

Jag kommer dock inte köpa ut till mina egna barn heller - då jag tror det mest handlar om en personlighets grej snarare om vilken förälder som köper ut eller inte.
    Om ett barn vill att föräldern köper ut och föräldern nekar skaffar sig barnet med största sannolikhet alkohol på annat håll. Om ett barn får sprit av föräldrarna och är på fest och vill bli mer "fulla" så dricker de troligtvis av spriten på plats.
    Jag köper inte ut/kommer inte köpa ut eftersom jag själv vet vilket helvete det kan vara att ta sig ur det, och skulle därför aldrig ha velat känna mig "delaktig" i deras alkoholkonsumtion. Jag tänker dock inte heller sitta hemma och tro att bara för att jag säger nej så låter de bli. Och jag kommer hellre vilja att de berättar för mig om vad som pågår i sina liv(dvs inte skrika när de blivit fulla), än sitta blint brevid.

Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter