• Anonym (Rättellerfel)

Jag köper ut åt min dotter

Jag har en tonåring som ibland går på fest,då köper jag ut lite cider eller vin till henne.
    Jag vet nämligen att dricker gör dom vare sig dom har eget eller inte.

Jag vill inte att on dricker hembränt eller någon annans ihopblandning,för dom flesta blandar lite av varje hemifrån och dricker det istället.
    Jag gillar det inte men då vet jag att det hon dricker inte är lika farligt heller,det handlar om 4-5 cider på sin höjd och ofta har hon med sig hem igen.

Har aldrig sett henne full eller bakfull,hämtar alltid efter fester och när hon varit ute i stan.....

Många tycker nog att detta är fel,men jag tycker det är det bästa av två dåliga saker att göra...tänk om hon skulle få i sig hembränt och bli blind eller annat och kanske dö av förgiftning!!!

Hur gör ni???

Inga påhopp nu,jag vet att det jag gör inte är lagligt och jag vet att 16 åringar inte får dricka!
    Men det är min dotter och jag tar ansvar för henne själv!

• Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter
  • Egomamma
    Anonym (fakta) skrev 2010-12-24 19:07:04 följande:
    gott m värderingar i denna tråd. Rätt o fel hit o dit. Jag jobbar med ungdomar o  har nyss  varit med o sammanställt en jätteenkät till alla högstadie o gymnasieungdomar i min kommun.  Det talar sitt väldigt tydliga språk. De som får alkohol hemma dricker mindre mängder men oftare. De dricker inte mindre hembränt än andra för efter att ha trubbat av sinnena med en viss mängd alkohol så bryr de sej inte alltid om vad de får i sej resten av kvälle, bara de får i sej nåt.
    Så mängden alkohol utslaget per månad är högst blande de som får av sina föräldrar.
    Då ska man komma ihåg att ungdomar inte är färdigutvecklade i kroppen. Hjärnan växer tills man är 20 år. Inre organ utvecklas till någonstans mellan 18-20 år.
    De utsätter sej för större risker ang. våldtäckter, oskyddat sex, ofrivilliga graviditeter, andra droger, generellt våld m.m.
    Men som tur är blir en massa ungdomar klokare vuxna än sina föräldrar. Ni som hävdar att det blev bra med er fast era föräldrar köpte ut åt er är ju ett bevis för detta.
    Att köpa ut åt minderåriga är en brottslig handling, sen får man försöka snirkla sej runt det hur mycket man vill. Faktum kvarstår. Jag skulle omedelbart anmäla om jag kom på nån med att köpa ut åt mina tonåringar.
    Det är så här: Det är olagligt att köpa ut åt någon under 20. Ja. MEN det är INTE OLAGLIGT att bjuda någon på alkohol, oavsett ålder. Det är moraliskt förkastligt att bjuda ungdomar, men det är inte på något vis mot lagen. Så det tänker jag göra när mina killar blir lite äldre. För att de ska lära sig hantera alkohol i en trygg miljö. Hade jag haft tjejer hade det varit en ännu starkare prioritering för mig. Det är oerhört många tjejer som råkar illa ut för att de inte har kännedom om hur alkohol påverkar dem, och så blir de för fulla eller mår dåligt och går undan etc, och råkar ut för något. Bättre då att smaka lite hemma och vänja sig och känna att oj efter tre cider mår jag bra och är glad, men efter fyra mår jag illa och vill gå undan, vilket är en risk.
    Efter fem eller sex (som är för mycket) så kräks jag, och blir mer eller mindre omedveten om vad omgivningen gör, och kan därmed bli utnyttjad.
    Kalla det förnedring, men jag skulle nog med stor sannolikhet filma hela händelseförloppet och se på filmen någon dag senare och diskutera så att man får insikt utöver själva upplevelsen. Så vet jag flera som gjort och faktiskt klarat sig undan från olyckor tack vare det.
  • Virriga Vera
    Sense of happiness skrev 2010-12-24 13:06:29 följande:
    Jag ser hellre att jag vet vad mina barn dricker, än att de får i sig hembränt skit och andra grejer. 
    Men varför underlätta en alkoholkonsumtion?
  • Bjornis
    Anonym (tonårsmamma) skrev 2010-12-25 00:15:59 följande:
    naivt att tro att om man har en god relation att de inte dricker mycket :/
    Och återigen, jag sa generellt, inte alla...
    OK. Men ang relationen så om man har en ärlig relation med sitt barn så kanske man iaf kan LITA på vad barnet säger.
    Jag pratar fortf med min mamma varje dag i telefon och är snart 32. Hon vet fortf allt. Haha. Sen säger jag också att jag inte alls är säker på hur jag kommer att göra när (om!) den dagen kommer då mitt barn ber om alkohol. Allt kommer handla om hur väl jag känner till mitt barns umgänge osv.

Sen det som SandraLindholm skriver att föräldrar köpte ut till andras barn. Det är ju bara sjukt.
  • Bjornis

Egomamma: Det med filmningen lät rätt spännande! Varför inte? Med tanke på hur folk filmar med sina telefoner osv så kan ju ens kids få se hur de beter sig på fyllan och vem vill hamna på nåns film på you tube kräkandes nånstans. Nä, bra som avskräckande exempel iaf.

• Anonym

jag tror det är mindre farligt att hon dricker hembränt nån gång än att du köper ut till henne

• Anonym (tonårsmamma)
    Bjornis skrev 2010-12-25 00:20:07 följande:
    OK. Men ang relationen så om man har en ärlig relation med sitt barn så kanske man iaf kan LITA på vad barnet säger.
    Jag pratar fortf med min mamma varje dag i telefon och är snart 32. Hon vet fortf allt. Haha. Sen säger jag också att jag inte alls är säker på hur jag kommer att göra när (om!) den dagen kommer då mitt barn ber om alkohol. Allt kommer handla om hur väl jag känner till mitt barns umgänge osv.

Sen det som SandraLindholm skriver att föräldrar köpte ut till andras barn. Det är ju bara sjukt.
    nej jag litar inte på vad mina tonåringar säger till 100%, navit att göra det.Vi har likväl en good nära relation.
  • Anonym (Felfelfel)

Enligt mig: Fel - föräldrar sätter den moraliska standarden för sina barn.
    Dessutom, hur skulle det kännas om ens barn utsattes för något när denne hade druckit, t.ex. ett övergrepp av något slag, pga att han/hon druckit sig redlös alternativt omdömeslös? En fruktansvärd situation vem som än köpt spriten, men om du själv köpt ut den alkohol som ditt barn berusat sig på...?? Olustigt säger jag!

• Anonym (nixpix)

Jag minns att mamma och en av hennes kompisar satt och pratade om just det här. Hennes kompis resonerade som så att då visste hon vad dottern drack och att hon inte drack HB eller liknande. Mamma däremot resonerade som så att det enda man egentligen vet är vad de minst dricker, hon köpte alltså inte ut.

Jag drack inte bara den utköpta mängden alkohol som vänner fixat åt mig. Det blev oftast mer än så och så lite till på det. Men så säger jag inte att alla är som jag var heller.

• Anonym (nej nej nej)

Köp inte ut!!! Händer det nåt skulle du ångra livet ur dej.... Har 2 döttrar, dom är 21 och 22 nu, o jag har aldrig köpt ut till dom. Har aldrig funnits på kartan att jag skulle göra det. Man vill väl inte bidra till konsumtionen??

Det ordnar dom själva, om dom vill. Lägg er inte i bara, säg bara nej o fortsätt med det ni håller på med

• Anonym (nej)

Om ni vet (tror) att era tonåringar klarar av att hantera alkohol fastän ni köper ut så är väl det jättebra.
    Men forskning visar att...

- Inget m tyder på att tonåringars alkoholvanor går att reglera och kontrollera genom att du som förälder köper ut alkohol.

- Det finns ett starkt samband mellan föräldrarnas attityd och hur mycket tonåringar dricker.

- De flesta tonåringar dricker alkohol för att bli fulla. Inte för att "socialdricka"

- Det finns inga studier som visar på att en skvätt rödvin vid familjemiddagen leder till att tonåringen sedan dricker mindre med sina kompisar. Tvärtom. Bjuder du din tonåring på alkohol hemma så kan du snarare addera det till tonåringens övriga drickande.

- Risken att din tonåring skaffar alkohol någon annanstans minskar inte genom att du som förälder bistår med en flaska vin eller några starköl. Tvärtom! Samma alkohol leder snarare till att tonåringen dricker ännu mer vid samma tillfälle. Idag finns det inte heller något som tyder på att tonåringar undviker att kontakta en langare bara för att de har fått en flaska vin hemifrån. Snarare förhåller det sig så att samma alkohol leder till en ökad självsäkerhet varpå det känns enklare för tonåringen att försöka skaffa mer alkohol någon annanstans och då ofta alkohol i form av starksprit och hembränt. 

- Undersökningar visar på att många tonåringar har hamnat i gräl med sina kompisar, haft sex fast de egentligen inte ville eller haft sex utan att använda skydd på grund av att de har varit berusade. I åtta av tio fall av våldsbrott finns alkohol med i bilden. Berusade ungdomar löper ökad risk att drabbas av skador, olyckor och brott.

- För en tonåring är det svårare att bedöma berusningsgraden och de blir ofta berusade alldeles för fort! I tonåren är man dessutom extra känslig. Ett återkommande drickande kan leda till ett framtida beroende på bara några år! (För vuxna tar det oftast längre tid och det är i regel enklare att se olika varningstecken som gör att man kan ta tag i situationen.)

- De allra flesta som testar droger gör det efter att ha druckit alkohol och blivit berusade. Av det kan man dra slutsatsen att ett av de säkraste sätten att hålla sin tonåring borta från droger är hjälpa honom eller henne att avstå från alkohol.

- De tonåringar som börjar dricka alkohol tidigt löper större risk att få alkoholproblem senare i livet. Risken för ett framtida alkoholberoende ökar ju tidigare i livet som man börjar dricka. Detta gäller oavsett om det handlar om en välvuxen tonårsson eller en mindre dotter!

Det här är fakta som forskningen visar. Sen får ni inbilla er vad ni vill.

Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter