• Anonym (Rättellerfel)

Jag köper ut åt min dotter

Jag har en tonåring som ibland går på fest,då köper jag ut lite cider eller vin till henne.
    Jag vet nämligen att dricker gör dom vare sig dom har eget eller inte.

Jag vill inte att on dricker hembränt eller någon annans ihopblandning,för dom flesta blandar lite av varje hemifrån och dricker det istället.
    Jag gillar det inte men då vet jag att det hon dricker inte är lika farligt heller,det handlar om 4-5 cider på sin höjd och ofta har hon med sig hem igen.

Har aldrig sett henne full eller bakfull,hämtar alltid efter fester och när hon varit ute i stan.....

Många tycker nog att detta är fel,men jag tycker det är det bästa av två dåliga saker att göra...tänk om hon skulle få i sig hembränt och bli blind eller annat och kanske dö av förgiftning!!!

Hur gör ni???

Inga påhopp nu,jag vet att det jag gör inte är lagligt och jag vet att 16 åringar inte får dricka!
    Men det är min dotter och jag tar ansvar för henne själv!

• Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter
  • Lingonflickan

Vad ger du ditt barn för signal tror du? Genom att köpa ut åt ditt barn ger du ditt godkännande till att dricka. Du vill inte ha påhopp och bli påtalad att du ger fel, vad vill du då? Nån klapp på axeln lär du knappast få av mig. Tänker INTE köpa ut åt mina barn.

Bara döda fiskar flyter medströms
  • Anonym (Inte ok)

TS

Jag tycker inte du ska anta att det är det enda hon dricker.

När jag gick i högstadiet brukade min bästa kompis mamma köpa ut. Hon gjorde också som du och köpte några cider eller så. Ibland hade vi också kvar av dom,  men det var för att det  du kanske bjöds på shots, drinkar, öl och massa annat där vi var.. 
    Det kunde vara galet mycket alkohol och vilda fester med äldre killar. 
    Men något vis så lyckades man alltid vara förhållandevis nykter när man kom hem. Man smög ju för föräldrarna.

Även om du har en relation med din dotter där du känner att ni kan lita på varandra så tycker jag att det sänder ut helt  FEL signaler till henne. 

Det är ju inte ens lagligt det du gör.. Tycker du att man har rätt att "fuck the system" på alla plan? 

• Hickupp
    neukd skrev 2010-12-25 10:13:45 följande:
    En fördel med att köpa ut är ju att du som förälder kan påverka mängden alkohol som dricks. ....
    Hur går det till? När spriten du langat är slut varför skulle han/hon sluta dricka då? Omdömet lär ju vara påverkat och varför säga nej om det bjuds på mer ...
  • Anonym (Same)

Jag har bara läst TS.

Mina föräldrar gjorde precis likadant med mig o min syster när vi var i tonåren!
    Vi fixade detta snyggt o blev ALDRIG överförfriskade som våra kompisar
    Idag är vi båda näst intill nykterister, kan väl hända att vi tar nåt eller ett par glas vin en kväll då o då, men vi blir ALDRIG fulla längre..
    Säger inte att det blir så för ALLA, men för oss var det aldrig spännande eller utmanande att få ta i dricka o smygsupa! O det tror vi idag att det har att göra med att våra föräldrar inte förbjöd oss att dricka utan lät oss ta ansvar för det vi fick av dom (mängd o sort kontrollerade våra föräldrar) !!!

• duvetmia

Har bara läst TS..

Jag tycker att om du märker att hon klarar av det ansvaret så är det okej. Du vet vart hon är, vad hon dricker och att hon kommer hem säkert. Skulle du inte köpa ut skulle någon annan göra det. Jag tycker att det helt beror på hur ens barn är.

Hickupp skrev 2010-12-25 10:30:52 följande:
    Hur går det till? När spriten du langat är slut varför skulle han/hon sluta dricka då? Omdömet lär ju vara påverkat och varför säga nej om det bjuds på mer ...
    Alltså.. alla är inte alkoholister som inte kan stå emot alkohol. När jag var 16 var det inte alls ovanligt att folk drack ett par- tre öl och när de var slut så var det bra, även om folk bjöd på mer.
  • Anonym (Same)
    Donum skrev 2010-12-25 10:15:18 följande:
    Barn till föräldrar med en tillåtande attityd till alkohol dricker mer och alkoholdebuterar tidigare än barn till föräldrar med en restriktiv hållning. Eftersom jag inte vill att mina barn ska dricka alkohol så kommer jag aldrig någonsin att köpa ut eller bjuda på alkohol. 

www.accentmagasin.se/2010/06/%E2%80%99%E2%80%.../
    O där tror jag att du kommer få en HELT annan reaktion än vad du vill ha från dina barn!
  • white cheese

Jag förstår inte resonemanget. 

Först och främst. Det finns inte två alternativ ("dricka det mamma köpt" eller "dricka hb/smuggelsprit") utan tre ("inte dricka alls"). 

Sen, ni som säger att ni köper ut för att veta vad era barn dricker, men att ni skulle sluta om de visade att de inte kan hantera det - varför skulle den situationen bli annorlunda än den ni har idag?
    Om dottern kommer hem stupfull trots att du köpt några cider till henne, säger du då nästa helg "nej, idag får du ingen cider för du var full förra helgen", och förväntar dig då att hon ska sitta nykter den helgen? Tror ni inte det ökar sannolikheten att hon dricker fulsprit?

Jag kommer göra tydligt för mina barn att:
    Man kör inte bil utan körkort. Oavsett vad kompisarna gör.
    Man snattar inte. Oavsett vad kompisarna gör.
    Man dricker inte om man inte har laglig rätt att göra det. Oavsett vad kompisarna gör.

Naturligtvis är det upp till min tonåring att lyda eller låta bli, men inte sjutton kommer jag underlätta för dem genom att säga "jovisst, men här är bilnycklarna, så är det i alla fall en bil som du är van att köra". 

• Anonym (Lustigt...)
    Anonym (jag med!) skrev 2010-12-25 10:14:32 följande:
    Min dotter är väldigt liten ännu. Men jag planerar att köpa ut till henne dock sällan typ breezers, lite alkohol och lite innehåll= det ser ut att vara mycket flaskor men det är lite alkohol de får i sig. Mina föräldrar köpte inte ut vilket resulterade i att jag drack HB som man fick tag på ifrån mindre trevliga typer.

Villkoret kommer att vara, dricker du mer än det jag köpt så köper jag inte längre. Enkelt.
    Hur ska du kunna kolla det Ska du hänga med på festen o stå bakom ryggen på henne
    Är det inte lite naivt att tro att barnet bara dricker det du köper ut
Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter