• Anonym (bortskämda barn?)

missnöjd 17-åring

Jag är såå trött på min dotter somaldrig är nöjd vad vi än köper. Igår på julafton fick hon en Nokia C3 telefon som hon önskat sig och en Nike wct jacka och en klänning från vila samt en del småsaker. Nu undrar hon varför hon inte pengar eller presentkort på kläder också och varför vi inte bokat in körlektioner och varför vi valde en så billig telefon,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 11:52
    Vill bara säga att vi inte har öst prylar över vår dotter, Vi har 4 barn och rätt låga inkomster. Min man driver en affär och tar ut en bruttolön på 15000. Jag tjänar bara 19200 eftersom jag valt att jobba 80%. Så skämma bort med prylar är omöjligt!

• Svar på tråden missnöjd 17-åring
  • 7 små apor
    Lavish skrev 2010-12-25 23:49:25 följande:
    Att misshandla någon är en kränkning och det är inte Ok att göra med sitt barn. Att inte serva en 17 åring med lagad middag på en vecka är inte en kränkning i mina ögon.
    Dina ögon skiter faktiskt lagen och föräkldrabalken i.
  • Lavish
    7 små apor skrev 2010-12-25 23:52:58 följande:
    Dina ögon skiter faktiskt lagen och föräkldrabalken i.
    Så du tror på fullt allvar att det skulle vara brottsligt att inte servera sin 17 åring lagad middag på en vecka? Det tror jag så mycket jag vill på. Så länge det finns mat hemma 17 åringen kan ta av eller att 17 åringen har någon form av fickpeng att köpa mat för så tror jag knappast det är något olagligt i det.
  • Themis

Fine by me- är du vuxen så ut och greja de extra prylarna eller pengarna eller vad det nu är själv!

• 7 små apor
    Lavish skrev 2010-12-26 00:11:33 följande:
    Så du tror på fullt allvar att det skulle vara brottsligt att inte servera sin 17 åring lagad middag på en vecka? Det tror jag så mycket jag vill på. Så länge det finns mat hemma 17 åringen kan ta av eller att 17 åringen har någon form av fickpeng att köpa mat för så tror jag knappast det är något olagligt i det.
    Du får tro precis vad du vill, jag lovar. Fortfarande är det något lagen skiter i.

Lagen skiter också om jag använder den där katten på random tonåring och sen säger att det inte är misshandel i mina ögon eller att jag tror att det inte är missghandel eller att jag inte tycker att det är en kränkning med vatten och bröd.
  • mamita64
    7 små apor skrev 2010-12-26 00:22:14 följande:
    Du får tro precis vad du vill, jag lovar. Fortfarande är det något lagen skiter i.

Lagen skiter också om jag använder den där katten på random tonåring och sen säger att det inte är misshandel i mina ögon eller att jag tror att det inte är missghandel eller att jag inte tycker att det är en kränkning med vatten och bröd.
    På fullaste allvar så tror du att lagen säger att man måste laga mat åt en 17 åring
    En 17 åring som kan ta ut föda ur kylskåpet och äta sej mätt på sagda föda?

Att sen jämställa dtta med piskan blir ju bara fånigt
    Att lagen skiter i om jag som mamma inte anser att piskande av ungdomen är misshandel
    Ja naturligtvis
    Det är ju inte så att vi var och en kan bestämma vad son är lagligt
    Men att låta bli att laga middag det är lagligt, inte så trevligt kanske men lagligt
  • Lavish
    7 små apor skrev 2010-12-26 00:22:14 följande:

Kan du ge någon källa på att detta skulle vara olagligt, eller ge något exempel på ett rättsfall där detta bedömts vara olagligt?

Annars skiter nog lagen minst lika mycket i vad du tycker och tror.
  • 7 små apor
    mamita64 skrev 2010-12-26 00:45:51 följande:
    På fullaste allvar så tror du att lagen säger att man måste laga mat åt en 17 åring
    En 17 åring som kan ta ut föda ur kylskåpet och äta sej mätt på sagda föda?

Att sen jämställa dtta med piskan blir ju bara fånigt
    Att lagen skiter i om jag som mamma inte anser att piskande av ungdomen är misshandel
    Ja naturligtvis
    Det är ju inte så att vi var och en kan bestämma vad son är lagligt
    Men att låta bli att laga middag det är lagligt, inte så trevligt kanske men lagligt
    Du har missat en hel del i min och lavish diskussion så jag bemöter inte ditt inlägg eftersom jag då skulle svara på något helt annat.
  • 7 små apor
    Lavish skrev 2010-12-26 00:49:13 följande:
    Kan du ge någon källa på att detta skulle vara olagligt, eller ge något exempel på ett rättsfall där detta bedömts vara olagligt?

Annars skiter nog lagen minst lika mycket i vad du tycker och tror.
    Först tycker jag att du ska läsa det du hänvisar till, citeringen, sedan läser du din fråga.

Naturligtvis vinns det källor på det, lagrum.se eller liknande kommer faktiskt inte ihåg den exakta adressen.
  • Lavish
    7 små apor skrev 2010-12-26 01:12:27 följande:
    Först tycker jag att du ska läsa det du hänvisar till, citeringen, sedan läser du din fråga.

Naturligtvis vinns det källor på det, lagrum.se eller liknande kommer faktiskt inte ihåg den exakta adressen.
    Men det du vill framföra är att det vore en brottslig handling att inte laga middag åt sin 17 åring? Jag tycker faktiskt bevisbördan för det vilar hos dig. Det låter nämligen orimligt.
  • 7 små apor
    Lavish skrev 2010-12-26 01:14:30 följande:
    Men det du vill framföra är att det vore en brottslig handling att inte laga middag åt sin 17 åring? Jag tycker faktiskt bevisbördan för det vilar hos dig. Det låter nämligen orimligt.
    Jasså det vill jag?
    Jaha. Där ser man, bra att någon håller reda på mig.

Annars började du det här sidospåret med att säga att det inte var en kränkning i dina ögon att inte servera mat på en vecka som straff.
Svar på tråden missnöjd 17-åring