• Anonym (bortskämda barn?)

missnöjd 17-åring

Jag är såå trött på min dotter somaldrig är nöjd vad vi än köper. Igår på julafton fick hon en Nokia C3 telefon som hon önskat sig och en Nike wct jacka och en klänning från vila samt en del småsaker. Nu undrar hon varför hon inte pengar eller presentkort på kläder också och varför vi inte bokat in körlektioner och varför vi valde en så billig telefon,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 11:52
    Vill bara säga att vi inte har öst prylar över vår dotter, Vi har 4 barn och rätt låga inkomster. Min man driver en affär och tar ut en bruttolön på 15000. Jag tjänar bara 19200 eftersom jag valt att jobba 80%. Så skämma bort med prylar är omöjligt!

• Svar på tråden missnöjd 17-åring
  • Anonym (Elak)

Ta tillbaka en av Julklapparna.. Det hade jag gjort!

• Anonym (4-barnsmamma)

Jag undrar varför vissa barn blir sådär? Är själv mamma till fyra barn, två flickor och två pojkar mellan 17 och 28 år och jag har aldrig hört ett ont ord eller någon undran ang julklappar fastän de aldrig fått något liknande din dotter. Inte pga av att vi är fattiga eller så utan för att jag inte tycker att de ska ha så mycket presenter på julen. Min dotter fick i år en parfym, en cd, ett par "tofsar" till gardinerna och en grej till sin dator. Inget mer men hon var så nöjd ändå. Vi spelade spel och umgicks på kvällen. Det räckte tydligen för henne.

Jag tror din dotter är missnöjd med något annat egentligen.

• Anonym (Maja)

Hur mycket pengar fick hon julklappar för av er?
    Nästa år, ge henne BARA pengar. Gör samma när hon fyller år.
    Enkelt för er dessutom.

• lövet2

17-åriga tjejer är rätt odrägliga som det är. Om man dessutom skämt bort dem, så kan det bli olidligt. Minska ner på det materiella lite i taget (så det inte blir en chock), och ta gnället med ro. Om ni slutar skämma bort henne, så växer det bort.

• Anonym (N)

Uscha,  otacksamt är vad det är!

Jag hoppas verkligen att vi, min sambo och jag lyckas uppfostra vår son (och ev syskon) till att bli tacksamma att de faktiskt får paket/presenter.

hade jag när jag varit tonåring fått liknande det din dotter fick hoppas jag verkligen att jag hade visat tacksamhet och glädje över de fina grejerna.
    Min familj har aldrig haft spec mycket pengar så har vi fått nå dyrare saker så har det inte blivit så mycket mer än det. Hade jag fått en telefon kanske ´jag bara fått ett par strumpor, en bok eller godis som extra...

Tycker att julklapparna var himla bra för övrigt, och varför skulle hon ha en dyrare telefon om hon fick en sån hon önskat sig?!

• Anonym (bortskämda barn?)

Mycket handlar om att hennes kompisar och kusiner får mycket mer. En av kusinerna som är 15 år fick en Iphone 4, massor av kläder, parfym samt 1000 kr.

• Anonym

Vet att jag reagerade ungefär så ett år. Inte för att jag fick för lite/billiga grejer utan för att vad jag fick inte var precis vad jag ville ha. Det jag kommer ihåg mest var att jag önskade mig ett par tjocka långkallingar och fick ett par jättetunna. Samma sak med det mesta andra. Det var vad jag önskat mig men ändå inte.

Jag var 12 och kanske inte så diplomatisk i hur jag uttryckte besvikelsen. Utskällningen jag fick efter det sitter fortfarande i. Efter det tackar jag alltid snällt, även om jag verkligen hatar presenten.

• viseversa

Låter som hon är extremt bortskämd. Sluta skämma bort skitungen! och ta tillbaka presenterna om det inte duger. Då ska hon inget ha helt enkelt.

• Anonym

TS - har du sagt ifrån på skarpen och förklarat hur oacceptabelt hennes beteende är, eller sitter du bara här på TS och klagar i smyg?

Din dotter blir så som du uppfostrar henne att bli, tyvärr.

• Anonym (4-barnsmamma)
    Anonym (bortskämda barn?) skrev 2010-12-25 11:50:17 följande:
    Mycket handlar om att hennes kompisar och kusiner får mycket mer. En av kusinerna som är 15 år fick en Iphone 4, massor av kläder, parfym samt 1000 kr.
    Också mycket viktigt att lära sina barn; de kan och behöver inte alltid få lika mycket eller likadana saker som kompisar, kusiner eller ens syskon. Förstår de inte det kommer de få mycket jobbigt längre fram i livet på t ex arbetsplatser.
Svar på tråden missnöjd 17-åring