Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

BF september 2011

Fan fan fan.

Har nu fått veta att min mans föräldrapenning oxå kommer ligga på grundnivå, eftersom han bara hinner jobba 7 månader istället för 8, innan BF.  *lessen nu*

• Cornellia
    MrsMi skrev 2011-03-01 16:51:51 följande:
    Funkar det verkligen så? Min man kommer studera när barnet föds men om han får jobb direkt efter studierna kommar han ha jobbat 9 månader innan det är dags för han att ta ut föräldrarledighet. Gäller födelsedatumet för föräldrapenning även om man inte ska ta ut någon tid förän ett år senare?
    Både ja och nej.
    För att min man ska börja kunna börja ta ut inkomstbaserad FP, så måste vi först ta ut 180 dagar på lägstanivå. Dvs, även om vi väntar ett år med att ta ut FP, så måste han (eller jag) först ta ut dom där 180 dagarna.
  • Cornellia
    N e m i skrev 2011-03-02 08:52:53 följande:
    Är det inte så att den kommer att ligga en månad på grundnivå och sen få efter sin sgi (efter sin lön). Så har jag för mig att det var då jag väntade sonen, då jag själv precis hinnit jobba 8 månader. Kanske kan kolla upp det?
    Nej enligt FK så var vi tvunga att ta ut 180 dagar (6 månader) och sen kunde han få inkomstbaserad fp.

Men när han ringde idag så sa dom precis tvärt om, att det inte gäller pappan utan bara mamman, och för pappan gäller 6 månader innan BF, och det inte skulle vara några problem för honom!

Jag blir galen!! Kan dom inte säga samma sak iaf!
  • Cornellia
    Tekla78 skrev 2011-03-01 21:14:09 följande:
    Vi blev mycket förvånade när min man skulle ta ut dagar på sommaren med vårt första barn och han endast fick garantipenningen. Jag hade inte tagit ut 180 dagar och då han skulle vara föräldraledig några månader därefter (och vi sparat på dagarna) fick vi panik-ta-ut dagar för att vi skulle komma upp i 180 dagar innan han tog ut sin ledighet. Hör med f-kassan om du är osäker. Min erfarenhet är att de svarar gärna och bra på dessa typer av frågor.
    Hur menar du nu? Är det alltid så? Att man måste ta ut 180 dagar på garantinivån?

Jag har juh pratat med FK, och dom verkar juh inte ha nån koll alls, har pratat med dem två gånger, och fått svar som är tvärt emot varandra.
  • Cornellia
    Tekla78 skrev 2011-03-02 12:51:25 följande:
    Jag tror att om pappan jobbat i mindre än 6 månader innan BF är regeln 180 dagar, annars blir det inkomstbaserat direkt (om han jobbat 6mån eller längre alltså). I vårt fall hade pappan praktiserat en termin (via skolan) och sedan fått jobb mindre än 6 mån innan BF. Precis på gränsen för att få inkomstbaserat och därför fick valde vi att vänta med hans dagar tills jag hade tagit mina första 180.

Jag måste haft tur med dem jag pratat med på FK. Har alltid fått de svaren jag behövt.
    Nu har jag pratat med dem igen. Den jag pratade med idag höll med den som sa att det är 240 dagar (8 månader) som gäller för både mamman och pappan. Irriterande.
  • Cornellia
    She is Me skrev 2011-03-02 13:12:43 följande:
    men om din man väntar att ta ut några dagar tills han har jobbat 8 månader då borde det väl inte vara något problem?
    Det är ju det som är problemet, dom säger på FK att vi fört måste ta ut 180 dagar på lägsta nivå, sen så får han börja ta ut inkomstbaserad FP. Det är isf 6 månader, vilket känns väldigt surt, eftersom vi då måste ta typ 7 dagar i veckan i 6 månader, och då räcker inte dagarna.
  • Cornellia
    She is Me skrev 2011-03-02 13:30:04 följande:
    Ja nu läste jag informationen på FKs hemsida, gud vad knasigt. Har din inte jobbat något innan denna tjänsten han har nu då?
    Jo, han har sommarjobbat och så, men vi är inte säkra på att han inte har glapp. Och mi kan juh inte riktigt börja tjata på dem att utreda det redan nu.
  • Cornellia

Hur skulle ni göra?

Jag pluggar ju, men har alltid jobbat på ett ställe på somrarna. Det är ett "bra" ställe, och allt har alltid varit helt korrekt när det gäller anställningen. Jag trivs, och jag tror att dom trivs med mig oxå eftersom jag kommit tillbaka typ 5 år. Till saken hör att min mamma oxå jobbar på företaget.

Jag har nu sökt i sommar oxå, men inte berättat något om att jag är gravid, går allt som det ska så kommer jag ju hinna sluta på jobbet innan jag ska föda.

Min mamma är nu orolig för att jag inte kommer få jobba i sommar om det kommer ut att jag är gravid, och hon tycker att jag ska hålla helt tyst om det. Vad tycker ni??

• Cornellia
    NornaB skrev 2011-03-03 20:10:02 följande:
    Förstår ditt dilemma ven om jag aldrig varit i samma situation. Men man FÅR ju inte diskriminera pga graviditet. Svårt att becisa om det skulle bli så såklart. Svårt att råda dig vad som är bäst!

Min bästa än har precis gått igenom en lång process med hjälp av DO som hon vann. Hon hade praktik på en arbetsplats och var lovad heltids jobb. Men sen blev hon gravid och fick missfall, hon va ärlig och berättade för chefen. Ett tag senare när det va dags för den fasta anställningen så hade han helt vänt. Han sa rakt ut att han kunde inte anställa henne om dom planerade att skaffa barn.  Hon och hennes sambo spelade in samtalet och det va ju tur. Annars står ord mot ord! 
    Jag hoppas att hennes historia, som det skrivits en hel del om i olika tidning och det har vatt på TV4 nyheterna får fler att våga anmäla!
    Lite OT kanske men ville bara berätta  
    Jo, man har ju hört om alla sånna där historier.

Jag TROR inte att det är något problem, men eftersom jag inte ens har en anställning så skulle dom kunna ta nån av dom andra tjejerna som oxå har varit där "jämt", även om jag varit där längst och hoppat in mest.

Dessutom finns det inte en chans i helvetet att jag skulle kunna "processa" om det, det skulle sätta min mamma i en väldigt konstig situation då hon sitter ganska högt upp i hirarkin och hon skulle garanterat bli indragen, direkt eller indirekt.

Samtidigt känns det lite taskigt mot min chef att inte berätta något, han har alltid varit schyst, och till viss del kommer det ju påverka, jag kommer ju iaf behöva vara iväg på BM besök och sådant, dessutom så KAN ju barnet komma tidigt, och då är dom ju lite körda eftersom jag kommer vara vikarie för de som har semester.
  • Cornellia

Någon mer än jag som planerar att bosätta mig i soffan imorgon och kika på nya förlossningsprogrammet?

Tidigare har jag aldrig riktigt funderat på hur en förlossning går till, men nu så är jag supernyfiken!

Svar på tråden BF september 2011