Inlägg från: Mamma Tes |Visa alla inlägg
  • Mamma Tes

BF september 2011

SannaMac skrev 2011-04-01 09:21:22 följande:
    Läst långt bak i tråden Jag äter också levaxin, 75 mikrogram per dag, hade en TSH på 3,5 tror jag och det ska ju ligga under 1,5 när man vill bli gravid och under hela graviditeten. Så jag äter levaxin för att sänka TSH:t, vilket jag började med tre-fyra månader innan jag blev gravid. Du hade ju tvärtom, eller hur? För låga värden?
    Ja jag har för låga siffror. TSH på 0,14 var det nu senast och T4 åt det lägre hållet också, 13.
    sandqvist skrev 2011-04-01 11:16:22 följande:
    Det är inte så konstigt att ni inte känner ngt :) de som säger att de känner barnet i typ v10 antingen ljuger eller inbillar sig. Det är omöjligt för dom att känna då. Jag är i v17 och känner inget och det är helt normalt.
    Jag började känna fladder i vecka 10 denna gång och jag varken ljuger eller inbillar mig. Vad grundar du det på? Med första barnet började fladdret i v. 14 så jag vet att jag kände rätt nu då det började tidigt.

• Mamma Tes
    sandqvist skrev 2011-04-02 07:59:34 följande:
    Men hur vet ni säkert att det är bebisen ni känner? Jag tycker det verkar lite konstigt att hon skulle sitta och säga så till mig när hon är utbildad. Hon sa att bebisen har också alldeles för lite kraft för att kunna åstadkomma något som känns så tidigt. Det lilla lilla fostret som finns i v 10 känns för mig rätt harmlöst för att kunna åstadkomma någonting. Och uppmärksamma att jag själv vet inte, första barnet för mig, men bara intressant att höra vad ni har att säga. Väldigt ofta tycker jag kvinnor inbillar sig grejer, även symptom och sånt, och lite fladder i magen har jag även när jag inte är gravid.
    Det jag har känt som jag vet är bebisen, den känslan har jag aldrig känt när jag inte varit gravid. Därför vet jag.

• Mamma Tes
    Mliic skrev 2011-04-04 12:43:47 följande:
    Hej tjejer!
    Jag har börjat fundera på barnvagnar, vilken ska man köpa? det är ju en heeel djungel ju=) vet att ni pratat om det tidigare men jag har velat vänta tills UL men det är på fredag så jag känner en viss lättnad redan så jag har som sagt redan börjat kolla runt lite!
    Vad har ni tänkt?
    Jag har hört mig lite för också och många i min omgivning rekommenderar Emmaljunga-Nitro!
    Den är smidig och enkel!
    Jag har funderat LÄNGE på syskonvagn men jag skiter nog i det!
    Min son kommar vara 2år och 9 månader när bebben är beräknad, jag har inge körkort så jag får gå dit jag ska och jag har tänkt fram och tillbaka men jag tror i alla fall det blir en enkel vagn med ståbräda! någon mer än jag som har övervägt syskonvagn??
    Vi köpte en emmaljunga nitro city då vi väntade dottern. Denhar små svängbara hjul fram och är OTROLIGT lättkörd och smidig. Är också en av de minsta vagnarna på bredden men jag var ändå inte helt nöjd. Det jag inte gillade var att jag tyckte det var totalt värdelöst att försöka köra den i snön pga de små hjulen och det hjälpte föga att man kan låsa dom. Sufletten är så himmla sot, så mycket tyg. Det gör inget på funktionen men efter ett tag så störde jag mig på det rent kosmetiskt och så varukorgen då. Den är nästan helt omöjlig att komma åt så det höll jag på att bli störttokig på!!!

Nu har vi en Mountain buggy - Urban jungle, den är också jättesmidig met sitt svängbara framhjul, inte alls vinglig som jag hört en del säga om 3-hjulingar, den har en lättåtkomlig varukorg och den går mjukt och fint. Det jag inte gillar med den är att man måste ha barnet sittande framåt, den är rätt bred så kan vara svårt att ta sig fram i trånga affärer tex och så tycker jag det är osmidigt att ruggstödet fälls med hjälp av spännband. Men annars är jag superduper-nöjd!

Syskonvagn känns det som vi måste ha, dottern kommer vara 22 månader då bebben kommer. Vi funderar på en carena - superbilliga och de 2 jag känner som har en sån är nöjda.

• Mamma Tes
    skomakarfrun skrev 2011-04-05 07:47:35 följande:
    Om jag lägger handen på magen eller bara försöker koncentrera mig stark på hur det känns i magen känner jag en stark puls. Alltså min egen, kan detta vara ett tecken på att jag har moderkakan i framkant eller är det så för alla? Svårt att känna ev fosterrörelser när man hela tiden störst av bultandet...

RUL imorgon... Vill att tiden ska gå fort, fort, fort... Är sååååå nyfiken
    Så har jag alltid, även ogravid
  • Mamma Tes
    Cornellia skrev 2011-04-05 12:38:17 följande:
    Någon mer än jag som har börjat läsa om avnavling och k-vitaminsprutor??

Jag blir helt nervös, och vet inte riktigt vad jag ska tror och tycka. Nån som funderat kring det?
    Den här gången ska ingen avnavla min bebis tidigt, så är det bara! 

• Mamma Tes
    Sofiafia82 skrev 2011-04-05 18:10:56 följande:
    Men vad täcker en gravidförsäkring som inte en vanlig hemförsäkring täcker? Är det inte gratis vård om barnet tex föds för tidigt oavsett grav.försäkring eller inte? Sen när det är fött kan man väl skriva in barnet i hemförsäkringen bara?
    En hemförsäkring är väl just för hem och ägodelar, ingen personförsäkring, eller?

Jag rekommenderar alla att skaffa gravidförsäkring! Jag hade tur och hade precis hunnit teckna min och betala den då mitt vatten gick bara någon dag senare i vecka 30+2. I och med att jag hade den så fick jag några hundralappar för varje dag jag låg inlagd på sjukhus (det blev 15 dagar innan bebis kom) och hade något hänt mig så hade jag fått mer ersättning och även en summa hade utgått till sambon. Pengar kan ju aldrig täcka det man eventuellt blir utsatt för men är ändå en liten tröst för sveda och värk. Jag hade trygg hansas som man betalar för och jag kommer teckna den igen. Nu har jag tecknat deras gratisförsäkring så länge tills man har kommit så långt i graviditeten så man kan teckna den som täcker mer, den som kostar.

I och med grav.försäkringen så fick även våran dotter några hundralappar per dag hon låg inlagd (var inskriven på neo i ca 1,5 månad) så det är en del pengar vi har fått ut. Försäkringen har betalat sig flera gånger om.

Vi tecknade även en barnförsäkring till dottern där sen då hon var född och även den har betalat sig då hon åkte på sjukhusvistelser och ljumskbråckoperation m.m. I veckan fick vi ut ett engångbelopp pga. ett ärr hon har sedan operationen. Tacksamma pengar att få!

Sluta fundera, teckna! När vi jämförde 2009 så kom vi fram till att trygg hansa var bäst, vi kör på dom igen då vi inte orkar kolla och jämföra och ha oss igen.

• Mamma Tes
    vanligmänniska skrev 2011-04-05 19:40:29 följande:
    Har än så länge bara tecknat den gratis gravidförsäkringen från länsförsäkringar, klurar på om jag skall lägga till det extra för 1000:- men är inte säker på vad mer man får?

Tänkte höra, är det någon här som skall söka graviditetspenning/havandeskapspenning? Jag jobbar ju som SSK och vill verkligen ha det beviljat till sommaren då jag tror det kan bli rätt tungt och jobbigt med en mage i vägen hela tiden.. håller på att motivera min arbetsdag och varför jag skall få beviljat. Någon som skall söka eller fått beviljat tidigare?
    Jag jobbar som USK på ett äldreboende och för mig var det inga problem att få det beviljat. Nu hann jag ju aldrig gå på det utan blev ju inlagd så då fick jag sjukpenning istället.. Min chef var väldigt bra på att hjälpa mig att fylla i papprena och som sagt så blev det inga problem. Fick det beviljat snabbt efter att jag skickat in papperna. Det var skönt!

Nu är jag fortfarande mammaledig så nu kommer jag ju inte söka det  
  • Mamma Tes
    vanligmänniska skrev 2011-04-05 21:35:28 följande:
    Det låter som att de flesta (inom vården) verkar få havandeskapspenning iallafall, det känns ju skönt. Jag har precis suttit och pulat med mitt personliga brev jag tänkte skicka med där jag beskriver mer "min" dag.. gjorde du det eller körde du på enbart formuläret? Svårt att veta hur mycket man skall skriva. Har lite mer än en halv A4 (data). vet inte vad mer jag skall skriva, vill ju inte överdriva..
    Jag tror att jag bara fyllde i formulären men det blev fullsmockat med text. Hade jag kunnat hade jag kollat mina papper (tog kopior - tips!) men dom är i samma rum där dottern ligger och sover. Man kanske inte behöver förklara sin dag till punkt och pricka men det är bra att tydligt ta med alla moment man inte klarar av. Sen är det ju upp till ens arbetsgivare om dom kan omplacera en också.
  • Mamma Tes
    Sofiafia82 skrev 2011-04-06 14:16:17 följande:
    Har varit på ultraljudet idag och ville inte veta kön. Ändå så säger hon som kollar tex "nu vänder han på sig" och "vad busig han är som inte vill vara still". Ibland sa hon även bara "bebisen". Tror ni hon menar att hon såg att det var en pojke eller säger de ofta han?
    Jag tror iof sig att det är en pojke och tycker man ser det ganska tydligt på mina bilder från kub-testet, men då var jag bara i v 13 så man vet ju inte säkert.
    Blev tillbakaflyttad från den 5/9 till den 9/9, som jag hade som bf enligt senaste mens. 5/9 flyttades bf till efter kub-testet.
    Köpte 3 bilder som jag lägger upp nån dag när jag scannat in dem!
    Jag tror inte det behöver betyda något att hon sa så. Då vi gjorde RUL med dottern så säger sambon att han hörde BM säga han vid några tillfällen, jag var så fokuserad på bebben så jag hörde inte. Ut kom i alla fall våran lilla flicka så jag tror att det var bara nåt hon sa. Tror inte ens att hon TRODDE att det var en pojke, det bara kom ut så.
Svar på tråden BF september 2011