Inlägg från: Mamma Tes |Visa alla inlägg
  • Mamma Tes

BF september 2011

Flisan79 skrev 2011-04-11 22:45:12 följande:
    Om du tänker på hon som fick igångsättning så sa även jag till min man att så bedövad vill jag också bli. EDA:n måste tagit såååå bra på henne (tillskillnad mot en själv).
    Ja jisses vad den tog på henne. På mig bet den inte alls och jag tycker det var en jävla plåga då dom satte den också. Satt med täta värkar och bara vrålade då dom stack mig i ryggen och dessutom så tror jag dom stack fel för det strålade ut i sidan av ryggen i en nerv, sen fixade dom till det men jag blev itne bedövad eller smärtlindrad för fem öre. Om man bortser från att skinnet på magen tappade känseln, thats it. Jag kommer nog inte göra om det igen!!!
  • Mamma Tes

Ni som nu går hemma och är föräldraledig, ska ni tillbaka och jobba något så ni kan söka graviditetspenning eller ska ni fortsätta ta föräldradagar tills nya bebben kommer?

• Mamma Tes
    Heffa skrev 2011-04-12 14:37:02 följande:
    Ja, jag menar från första smärtsamma värken. Jag hade sammandragningar några timmar innan det började göra ont så jag vet inte hur jag räknar egentligen :-P
    6 timmar, vilken dröm!!!!
  • Mamma Tes
    Flisan79 skrev 2011-04-12 15:51:43 följande:
    Hehe, får väl slå det då med några timmar. Första fl tog 48 tim från första värk, 50 tim från vattenavgång. Andra tog bara 4 tim och 45 min. Ganska stor skillnad. Måste säga att jag trotts allt föredrog den snabba. Kortare tid att plågas
    Frågan nu är hur snabbt 3:an kommer om jag kör på den naturliga vägen.
    Attans! Då får jag slå dig med vattenavgången i alla fall. Jag hade vattenavgång 15 dagar innan lillan kom
  • Mamma Tes
    Flisan79 skrev 2011-04-12 16:28:01 följande:
    VA!!!! Men man får ju max gå 2-3 dygn efter vattenavgång sen blir det igångsättning. Mitt vatten gick tisdag morgon och torsdagen skulle jag bli igångsatt om det inte hade kommit igång av sig själv.

Hur kommer det sig att inget gjordes?
    Mitt vatten gick i vecka 30. Då var det först och främst viktigt att jag skulle få kortisonsprutor, 2 st med ett dygns mellarum för att skynda på lungmognaden på barnet. Sen är det som praxis (åtminstone på östras spec.bb/förlossning) att man är inlagd, håller koll så inte mamman får någon infektion (stor risk då det är fri passage upp till barnet). Skulle jag fått en infektion hade dom satt igång mig eller tom gjort ett akutsnitt. Men då det bildas nytt fostervatten hela tiden och så länge jag mådde bra så väntade man. Hade inget hänt innan vecka 34+0 då hade det blivit igångsättning för då anser domm att barnet är tillräckligt moget.

Då jag var i v. 32+3 fick jag feber och då blev det bråttomm då dom var rädd att jag åkt på en infektion och det kan bli jättefarligt för barnet. Så då blev jag igångsatt... Det blev en lång process och lillan tittade ut 1,5 dygn senare i v. 32+5. 
  • Mamma Tes
    Anna4 skrev 2011-04-12 20:31:33 följande:
    Denovana, Som sagt, läs inte för mycket på fl! Finns några ailen här som känt rörelse i v 9-10, men det är ju omöjligt. Det är helt normalt att inte känna förrän efter v 20 också! Med första kände jag vid v 19 o lyckades aldrig känna livmodern själv vid den tiden :)
    Det var ju trevligt att bli kallad för alien

• Mamma Tes
    Flisan79 skrev 2011-04-12 22:51:39 följande:
    Aha, det förklarar ju en hel del Jobbig sits men jag antar att det gick bra. Hoppas bebben i magen vill stanna lite längre för jag kan tänka mig hur jobbigt det måste vara med en för tidigt född.
    Efter några veckor på neo och sen med hemsjukvård så var det bra. Sen har vi haft mer krångel kanske än de flesta med infektioner och nya inläggningar och sen bråckop. och kilok. Men förutom det så har hon mått bra och idag är hon som vilken 16-månaders som helst! Hon har ju sina 2 månader att spela på så att hon tex. inte vågat börja gå ordentligt förrens nu är är ju inget konstigt.

En prematur bebbe vill vi inte vara med om igen. Blir nog extra jobbigt med ett barn hemma också. Så jag hoppas jag med!  
  • Mamma Tes
    hanna elise skrev 2011-04-12 23:05:09 följande:
    Är förrresten lite besviken. Dottern har fått magsjuka (4.e gången denna säsong) nu ikväll. Dels tycker man ju så synd om henne för det är det värsta hon vet, att kräkas alltså.

Dessutom innebär det att barnvakten som vi hade bokat för imorgon, när vi eg ska på UL, inte kan förväntas ställa upp. Så maken blir tvungen att stanna hemma och jag får åka själv, känns jättetrist, särskilt för honom.

Värsta scenariot vore ju om jag blir sjuk själv och UL inte blir av alls.
    Vad tråkigt om din man inte kan vara med Säg inget till barnvakten
  • Mamma Tes

Jag är också född i norrland, norrbotten. I älvsbyn. Flyttade till gbg för 8 år sen. Huvva, vart tar åren vägen?!!

På tal om att vara kissnödig på UL, på min kallelse till östra på RUL så står det att blåsan bör vara halvfull för att man ska se ordentligt. När jag gjorde RUL med dottern på ett annat ställe i stan så skulle man också ha fylld blåsa. 

Svar på tråden BF september 2011