• Ullis72

BF september 2011

Ett litet tips för att få igång amningen snabbare..... Glad

Drick Fänkålste, fänkål är kraftigt mjölkdrivande, jag drack det sist när amningen var lite svår att få igång, fast
    denna gång ska jag börja mkt tidigare.

Kanske inte det godaste teet, det har mild lakritssmak, men är välgörande och även bra för matsmältningen!!

Ska nog faktiskt ta och köpa och börja snart, då även min mage är lite lurig pga järntabletterna!!
  • Ullis72
    Lite info om fänkolste.

Den vanliga fänkålen är har använts länge i olika beredningsformer både i västerländsk och österländsk medicin. Den eteriska oljan är kramplösande, antiseptisk och slemutdrivande.
    • Kryddan fänkål används i svårsmält mat och fänkålste har druckits framför allt för matsmältningen. Ett svagt te kan ges till barn vid tremånaderskolik (kramplösande, gasdrivande, aptitstimulerande).

• Fänkål är också kraftigt mjölkdrivande; fänkålste är sedan länge en standarddryck för ammande mödrar.
    • Fänkål har också rykte om sig som bantningsmedel - det började vid de olympiska spelen i Grekland, då deltagarna tog in fänkål för att hålla vikten, och var enligt Culpeper fortfarande vanligt i England på 1650-talet. Fänkålste lär också i våra dagar användas som fastedryck för att den minskar hungerkänslor.

• Ullis72
    Mamma0911 skrev 2011-07-28 10:55:47 följande:
    Det visste jag inte, jag bruka köpa fänkål å äta som godis. Helst när man är sugen på lakris men vill va lite nyttigare

När ska man börja dricka det? Efter eller före man fött?
    Sist började jag dricka efter förlossningen, men jag ska börja lite tidigare, så kommer förhoppningsvis amningen igång lite tidigare denna gången.

Vet faktiskt inte hur långt innan, men det är ju inte skadligt så man kan säkert börja när man vill, jag ska börja och se om min mage mår lite bättre av det!!!??

Du kan säkert rådfråga annars i hälsobutiken där du köper det, dom brukar vara jätteduktiga!!
  • Ullis72
    OoOoO skrev 2011-07-28 11:02:19 följande:
    Jag var inskriven 15 min innan hon kom, fast jag hade iofs värkar halva dagen, men eftersom förlossning 1 började med vattenavgång tyckte jag att det är nog inte så nära eftersom vattnet inte gått. Då hade vi ca 40 min in och när det började göra ondare åkte vi. Kände på vägen att jag hade behövt krysta.
    Nu kanske vi har 25 min in. 
    Blir spännande att se hur denna förlossning startar 
    Du får nästan campa utanför förlossningen den sista tiden hihihi!!!  Skrattande
  • Ullis72
    velvet skrev 2011-07-29 08:24:48 följande:
    Mitt sf-mått låg på 31 cm i vecka 33+0, är det normalt?
    Det gjorde mitt med och enligt min barnmorska helt normalt!!
    Min lilla tjej följer medelkurvan helt perfekt!!! Glad
  • Ullis72
    Ullis72 skrev 2011-07-29 09:43:53 följande:
    Det gjorde mitt med och enligt min barnmorska helt normalt!!
    Min lilla tjej följer medelkurvan helt perfekt!!! Glad
    Velvet: Såg att ditt SF mått var från V.33 +0, mitt var V.32 +2, men det skiljer ju bara några dagar så det är säkert bra!
  • Ullis72
    kallevallevanna skrev 2011-07-31 20:34:07 följande:
    Va? Är jag inte? CoolTungan ute  Förvånad  Jag tror vi är många (typ de flesta?) som gärna har spolat fram några veckor så att det är säkert för bebis att titta ut och därmed även få hålla våra små.
    Definitivt inte ensam...
    Vill oxå träffa min lilla tjej nu, just nu känns 49 dagar till BF jättelångt, men jag vet att det kommer att gå betydligt snabbare
    än vad jag tycker just nu!!!

Vi kör på sista refrängen nu tjejer så håll ut, vi får snart träffa våra små underverk, som vi väntat så länge på nu!!!! Glad

Melinda: Många styrkekramar till dig!!! Det kommer säkert att gå jättebra, du verkar ju ha fina vänner!!!! KRAM
  • Ullis72

Pratade just med en kompis som fick barn i fredags, hon blev i gångsatt då hon gått över tiden 17 dagar!!!!
    Vilken mardröm, hoppas verkligen vi slipper det!!!! Dessutom kom bara en bit av moderkakan ut, så det blev
    att sövas och opereras!!!! Rynkar på näsan

Men nu mår mamma och son bra, men mkt kan hända, börjar bli lite nervös faktiskt!!!! Obestämd

Fast man har varit med förr, känner jag mig lite pirrig för allt som kommer att hända!! Glad

• Ullis72

Har 45 dagar kvar!!! Känns som en evighet, men ändå sååå nära!!!   Skrattande

Jobbar min sista dag idag, ska bli otroligt skönt!!!!  Solig

Blir lite pirrig när jag tänker på allt som snart ska hända, trots att jag väntar mitt 3:de barn.
    ( Det är visserligen 7 år sen sist )

• Ullis72
    Frelin skrev 2011-08-06 21:31:12 följande:
    Det blev ingen bebis i september för mig. Det blev en augusti flicka! <3
    Igår kom lilla Jessie till världen. 2505 gram och 46 cm lång och HELT perfekt och världens finaste!
    orkar ni läsa så berättar jag lite här om våran dag :D

Har ju haft problem med sammandragningar och varit sjukskriven pga prematura sammandragningar och varit inlagd i v 26. Men sen lugnade det sig.
    Men igår vart det bråttom tyckte min älskade flicka.
    V 34+5 lyckades jag knipa till =)
    Fick första värken 14.30 och det var en sådan sjuk värk som gjorde att jag ville kissa, bajsa och stå o sitta på samma gång. En fruktansvärd smärta. Så vid andra värken ringer jag min mamma som får komma hem till mig och ringer även sambon på jobbet o säger att nu händer det något i kroppen för jag har jätte ont. Värkarna eskalerade under tiden o kom med ca 3 min mellanrum under tiden vi packade ihop det viktigtaste. Förlossningen tyckte vi skulle komma in omgående för kontroll.

I bilen på vägen in trodde jag att jag skulle gå av. När vi kommer in fick jag för mig att det var lugnt. Vi blev inskrivna 16,29 och då var jag öppen 4 cm och livmodertappen helt utplånad.
    Shit jag ska föda barn tänkte jag och fick lite lätt panik och fick lustgas omgående.

Stort grattis!!! Skönt att lillan mår bra och du verkar ju oxå återhämta dig sakta men säkert!!! 
    Vill oxå träffa min lilla tjej!!!

Mitt mål var att vara utan EDA. Och dom försökte övertala mig vid 5 cm då jag inte fick någon paus mellan värkarna och jag sa ja. MEN när dom ringer narkos läkaren och väntar på denna hinner det gå 15 min och dom kollar mig igen. Jag är öppen 9 cm. Så ingen ide med EDA. Kl 18,07 var det dags att krysta.  Men efter 1 timme med för svaga krystvärkar sätts sugklocka in och 19.17 är min älskade flicka ute =) 
    Så med bäckenbotten bedövning, lustgast och ingen paus emellan värkarna säger jag bara shit vilken hemsk men underbar upplevelse. Det häftigaste jag gjort i mitt liv.

EFteråt ville inte moderkakan släppa så det blev akut upp på oparation 1 timme efter förlossningen då jag förlorade 1,5 liter blod. Så sambon fick vara med Jessie på neo och jag fick opereras.
    Hon mår jätte bra våran lilla flicka med bra syresättning och bra blodsocker och äter bra.
    Det enda hon behöver är värmebädd så hon får vara nere på NEO och vi får ligga uppe på BB just nu pga jag måste vårdas efter blodförlusten. Så har idag fått 2 påsar blod, antibiotika och fått tagit bort katetern. Imorn ska vi förhoppningsvis få en plats nere på Neo och få bo med våran älskade finaste tös!

Svar på tråden BF september 2011