Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Varför inte donera lite ägg?!

Irma01 skrev 2010-12-28 22:21:23 följande:
    Tack! och god natt!
    Godnatt vännen
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-12-28 22:27:33 följande:
    Vem har cancer här...?
    Irma som du kommit med så oerhört trevliga och empatiska kommentarer till... (ironi om någon inte hajade det...)
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-12-28 22:32:44 följande:
    Jag har just mist en nära anhörig i cancer med det hör inte hit..  (han visste att han skulle då i det så vi kunde bara finns där för honom)  Det va ju inte att vi gick emot han o sa NÄÄ för 17 inte ska du dö. Nej alla tog honom på allvar..

Och VAR har jag skrivit här att alla som har cancer är döende?? Det va ju nån annans om drog upp cancer i denna tråd, INTE jag. 

Fråga mig så hör det inte ens till ämnet!!
    Ja, den som drog upp det är Irma som tidigare berättat varför hon inte kan få barn på annat sätt än genom ÄD. Att du efter det nämts flera gånger i tråden kan komma med kommentarer av det slag du gjort visar verkligen på en oerhört brist på empati. Den här tråden finns i KR och handlar om ÄD, du har redan sagt att du inte vill donera så nu vet vi det. Du kan lämna nu....
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-12-28 22:48:05 följande:
    Det va inte ens jag som drog upp ordet cancer! Att det kan hänga ihop med att kunna få barn förstår jag, men frågan om äggdonation är nått helt annat tycker jag, att det är oetiskt och strider mot alla naturlagar som bara finns, att vilja ha barn till varje pris istället för att se från barnets synvinkel, är för mig en gåta. Jag skrev: Sånt är livet  -jag tycker fortfarande inte det kan uppfattas som otrevligt.
    Vi vet det nu. Du har sagt ditt, om du bara ska ägna dig åt att kritisera äggdonation så kan du starta en egen tråd för det är OT här. Det här är inte en diskussionstråd i ett vanligt forum utan det är en tråd i KR så visa respekt för de som valt ÄD som sin väg att få barn. Om du inte själv förstår hur sårande dina kommentarer har varit, speciellt mot Irma, så kan vi inte göra mer. Vi kan ju inte ge dig empati om du inte har det...
  • villsågärna38
    Fru U skrev 2010-12-28 22:56:13 följande:
    Det är inte lönt, vissa kan inte visa empati och de kan inte hjälpa det. Följ ditt eget råd till mig
    Du har rätt! Jag ska
  • villsågärna38
    EllenEllen skrev 2010-12-28 22:56:41 följande:
    Jag har gått igenom IVF-behandlingar och fick ett oerhört älskat barn till slut (egna ägg). Det är en tuff behandling både mentalt och fysiskt som jag inte skulle kunna "kräva" att någon annan gick igenom för min skull. Den inledande delen av en IVF-behandling är densamma som en äggdonator får gå igenom.

Det låter på vissa som att man kilar iväg till doktorn en kvart och plockar ut lite ägg som någon annan kan få... Så enkelt är det inte. Det du gör är att du först försätter kroppen i ett konstgjort klimakterium för att sedan med hjälp av mediciner (hormoner) stimulerar kroppen att släppa ifrån sig fler ägg. Starka krafter som sätts i rörelse alltså.
    Du har helt rätt, det är absolut inte något enkelt beslut vare sig fysiskt eller psykiskt. Har själv gjort flera ivf:er både med och utan nedreglering (konstgjort klimakterium) så jag vet vad jag talar om. Däremot så har man som standard iaf på Huddinge att donatorerna gör korta protokollet. De donatorer som donerat till oss har utsatts för hormonbehandling i ca 10 dagar (sprutor) och sedan ett äggplock på det, samt ett par vul under tiden. Det är inte att underskatta, det kan absolut vara tufft det med, men är inte att jämföra med tre till fyra veckors behandling om man gör det långa protokollet med nedreglering. Jag tycker att det är viktigt att vi håller oss till fakta här i tråden. Det vanliga iaf i Stockholm  är att det är mottagaren som nedregleras (för att synkas mot donatorns cykel), inte donatorn. Detta för att donatorns behandling ska bli så lindrig och enkel som möjligt.
  • villsågärna38
    Anonym skrev 2010-12-28 23:06:39 följande:
    Kan vi inte få upp detta till en saklig debatt om ÄD istället börjar tröttna på tjafset. Jag ska själv donera och är intresserad av fakta men en sån här tråd blir man ju bara less på när det skrivs en massa taskigheter.

Livet leker, det är bara för dig att inse att samhället inte håller med dig i din ståndpunkt, det är lagligt med ÄD och du får störa dig hur mycket du vill på detta men varje dag så görs lyckade ÄD och många fina barns föds. Du kanske gråter över det, men men sånt är livet var det inte så du sa?

Nu till en ÄD-fråga. Jag ska kanske donera åt min syster (korsdonation). Än så länge håller hon på med IVF med egna ägg men det är skruttiga minst sagt hennes ägg. Hon är 3 år yngre än jag. Och min ålder håller på att rinna ut för det är ju gräns, tror det är 35 år stämmer det någon?

Min fråga är då, jag vill ju inte vänta tills jag blir för gammal för att få bli donator, hur ska jag göra. Syster vill testa några IVF först med egna ägg, så kanske om det inte gå typ om 1-2 år. Men då är jag ju för gammal om de behöver mig som kors donator. Tas jag emot av vården ändå eller hur blir det?

Vi har tänkt att kanske jag kan frysa ner mina idag 35 åriga ägg Får man det eller är det bara färska ägg som de vill ha från donatorer??

Hoppas någon ÄD-kunnig kan svara på detta. Jag har 2 barn som kom till väldigt lätt på naturlig väg när jag var 31 år och 33 åro, så jag har inte några problem med äggen som min syster har vad det verkar som.
    I Stockholm kan du donera under det året du är 35 dvs fyller 36. Innan dess måste du bli godkänd, för det krävs godkända infektionsprover tagna med sex månders mellanrum samt samtal med läkare och kurator. Tror även att du kan korsdonera till din syster några månader innan de själva vill ha behandling. Bor du i annan del av landet kan det ju se annorlunda ut men vad jag hört är det just nu några månders kö att få hjälp på Huddinge om man har en korsdonator. Ring dit och tala med Kristina som är koordinator för alla äggdonationer. Hon är jättegullig och kan svara på alla frågor. Din syster behöver ju även remiss och godkännas för äggdonation så lika bra att ni tar kontakt, hon kan ju göra ivf under tiden, det är ju väntetid i vilket fall som helst. Även hon ska träffa läkare och kurator innan de blir godkända osv. Lycka till!
  • villsågärna38
    HannaS86 skrev 2010-12-28 23:20:53 följande:
    Jag hade velat göra korta behandlingen men på sahlgrenska är långa standard och när jag sa att jag gärna ville testa korta behandlingen för att slippa klimakterievallningar och huvudvärk till fjärde donationen lät det som att det inte var ett alternativ för det brukade de inte göra. Lite synd (nu menar jag inget illa om barnmorskorna där, de är helt fantastiska).
    Ja det låter onekligen gammalmodigt tycker jag. Vilken kämpe du är!! Kram
  • villsågärna38
    Anonym skrev 2010-12-28 23:25:18 följande:
    Tusen tack. Ska ringa dit. Ja det är Sthlm får vår del det kommer bli i så fall.  Oj det börjar bli ont om tid i så fall. De går nu på en privat klinik för att det skulle gå fortare för dem att få göra IVF (kan den heta ngt med sofia eller så kanske??) och deras läkare skriver väl en sån remiss åt dem om de inte lyckas med sina egna ägg? Jag ska ringa Kristina tack för upplysningen. Hur lång tid blir det för dem om jag INTE godkänns som donator månntro? Är det år liksom vi talar om i så fall? Tittar de ingenting på hur donatorns graviditetshistorik ser ut eller hur man säger? Jag menar om man blev lätt gravid själv osv. Jag menar en del har ju bra ägg uppåt 40-årsåldern och så.
    Det är nog ungefär ett års väntetid utan korsdonator tror jag, det var det sista jag hörde iaf. Och åldersgränsen tror jag är rätt tuff så ta kontakt så snart ni bara kan. Jag är inte säker på att läkaren på Sophiahemmet (måste det vara) kan skriva remiss, det kan vara så att någon läkare på Huddinge måste bedöma om de har rätt till äggdonation. Men som sagt, ring Kristina på Huddinge så får ni svar på allt.
  • villsågärna38
    Anonym (Vill) skrev 2010-12-28 23:40:58 följande:
    Sofia hemmet är kanon bra!!!!! där brukar det mesta gå fort för dom tar inte hand om fler än vad dom kan hjälpa fort! dessutom är det rätt svårt att få vård just där
    Man kan inte göra ÄD på Sophiahemmet men visst är de bra på andra sätt I Stockholm är det bara på KS/Huddinge man idag kan göra ÄD.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!