Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Varför inte donera lite ägg?!

evaoregon skrev 2010-12-29 17:31:01 följande:
    Det kan kanske bero på att många aldrig får veta att det blivit till genom äggdonation eller spermadonation?  Tyvärr visar flera studier att många föräldrar aldrig berättar för barnet att de fick hjälp av andras ägg eller spermier.

Länk

www.unt.se/uppsala/lang-vantan-pa-aggdonation...
    Skulle vara intressant att veta vilka studier artikeln hänvisar till? ÄD har ju bara funnits i Sverige i några år så det kan ju inte finnas några svenska studier på barn som är större än 7-8 år. De är även rättså tuffa innan donationen med att man ska berätta för barnen om donationen eftersom de sedan har rätt att veta vem det är som donerat, bl a därför man blir utredd även av en kurator innan man tar emot donerade ägg. Det kan ju röra sig om utländska studier och där är ju donatorerna anonyma vilket ju kan förklara en del. Den info vi fick av KS var densamma som läkaren på AK sa dvs att de har intrycket av att föräldrarna berättar/kommer att berätta och vara öppna med att det är donation.
  • villsågärna38
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:00:02 följande:
    Du kan läsa här om en svensk undersökning i slutet på 90-talet där man kom fram till att 11 % berättat för barnen att de kommit till genom spermadonation...  Man kan hoppas att det är högre siffror numera.  En av de som blivit till genom donation letar nu efter sitt ursprung.

Länk till DN artikeln

www.dn.se/insidan/insidan-hem/hemlighalls-bar...
    Ok, då rör det spermiedonation och inte äggdonation gjord i Sverige iaf. Jag tror att man har kommit en lång väg sedan dess. Spermiedonationer blev ju inte tillåtna i Sverige förrän 1985 om jag inte har fel, då kom iaf en lag om att barn till spermadonatorer i Sverige har rätt att veta vem som donerat. Utländska donationer är ju dock nåt helt annat, där kan ju donatorn vara både anonym och inte, vad jag förstår ser det väldigt olika ut.
  • villsågärna38
    grynet80 skrev 2010-12-29 18:17:22 följande:
    Jag funderar skarpt på det, ännu mera nu efter att ha fått ett eget barn. Problemet är bara att vi gjorde ett ivf försök för ett snart två år sedan och jag blev överstimulerad av hormonerna och blev väldigt dålig av det. Är ju inte sugen på att det ska hända igen!
    Men jag ska inte ge upp tanken. Vilken är högsta ålder för att ge ägg?

Förresten, är det matchning på föräldrarnas utseende? I så fall får jag beskriva mig som kort, småfet och vildvuxna ögonbryn . Någon som är sugen?
    Fint att du tänker tanken! Om du gjort ivf tidigare så har de ju värdefull info om dosering osv sen tidigare så då borde risken vara väldigt liten att du blir överstimulerad nästa gång. Jo de matchar ögonfärg, hårfärg, längd och vikt på ett ungefär för att donatorn ska likna mottagaren.
  • villsågärna38
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:17:46 följande:
    Nej, studien var en uppföljning av lagen och gällde barn födda 1985 och senare.  En del var då närmare 15 år.

"I slutet av 1990-talet gjorde Claes Gottlieb en uppföljning av lagen för Socialstyrelsen. Av 450 tillfrågade par som fått barn genom spermadonation hade endast 11 procent berättat för barnen.

– Färre än hälften sa att de tänkte berätta. Det var nedslående, men värst var kanske att många av dem hade berättat för någon annan. Risken att det kommer fram på omvägar är stor, och det kan då leda till stora problem, säger Claes Gottlieb."

Har ju ingen aning om vilka krav man ställde på 80-talet gällande info till barnen, hur sjukvården agerade osv. Det enda jag kan säga nu är att de är rätt tuffa och det påtalas både i samtal med läkare och kurator och man går igenom hur man berättar på bästa sätt, i vilken ålder osv. För oss är det inget konstigt alls och likaså vet jag att de andra tjejerna som gör ÄD här i Sverige resonerar på FL så det kan ju även vara så att det är så mkt mer accepterat i samhället idag att man vågar berätta. Kan tänka mig att det var mycket hysch, hysch fortfarande på slutet av 80-talet och början av 90-talet. Självklart är det tragiskt om man som barn inte får veta det, likaväl som det är tragiskt att de barn som avlats på "naturlig" väg och inte har den pappa de tror inte får veta det (det är ju trots allt inte helt ovanligt det heller). Alla barn har rätt att veta om sitt ursprung tycker jag.
  • villsågärna38
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:28:49 följande:
    Ja, jag tycker helt klart att alla har rätt att veta sitt ursprung.  Jag hoppas att fler kommer att berätta framöver.
    Jo men nu vet vi ju faktiskt inte hur många som berättar idag, det kan ju ha skett en jättestor ökning sen flera år tillbaka. Slutet av 90-talet tyder ju trots allt på en studie som är mer än 10 år gammal. Det har ju hänt oerhört mkt sen dess när det gäller öppenhet kring fertilitetsproblem, ivf, donationer osv. T o m ett Nobelpris
  • villsågärna38
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:50:20 följande:
    Intressant!  Speciellt intressant att barnen menade att det var viktigt att berätta tidigt, typ vid 4 års ålder.  Man får hoppas att man kan göra liknande intervjuer i Sverige i framtiden.
    Ja visst är det en intressant länk! Det är precis den info vi fick av kuratorn innan vi blev godkända för äggdonation. Berätta tidigt, gärna i ca 3-4-5-årsåldern. Finns även böcker idag som man kan använda sig av som hjälp.
  • villsågärna38
    Millan77 skrev 2010-12-29 21:03:36 följande:
    Har oxå den frågan....
    o skulle det ta lång tid att donera ägg???
    Flera månader?????
    Behandlingen brukar vara i ca 10 dagar (iaf i Stockholm där donatorerna som standard gör det sk. korta ivfprotokollet). Man tar hormonsprutor under dessa dagar för att äggn ska mogna och sedan tar man en sk ägglossningsspruta två dagar innan man åker till sjukhuset för att "plocka" dem. Detta sker med lokalbedövning och man får även morfin och andra smärtstillande. Under behandlingenstiden måste man även in ett per gånger för att göra ultraljud och se hur äggen växer osv.
  • villsågärna38
    Millan77 skrev 2010-12-29 21:03:36 följande:
    Har oxå den frågan....
    o skulle det ta lång tid att donera ägg???
    Flera månader?????
    Innan man blir donator så måste man dock lämna infektionsprover två gånger med sex månaders mellanrum för att visa att man inte har hiv eller hepatit. Man träffar också både läkare och kurator för samtal innan man godkänns som donator. Har man ärftliga sjukdomar eller är över 35 år så blir man inte godkänd som donator.
  • villsågärna38
    Dina0001 skrev 2010-12-29 21:17:02 följande:
    Eftersom det blir förlorad arbetsinkomst och många läkarbesök så borde kvinnorna som donerar ägg få betalt. Några tusen borde de få. Kanske 10 tusen.

Det finns många saker som man kan göra för att förbättra vården för de som har svårt att få barn. Varför måste det vara helgstängt och semesterstängt på sommaren och vid jul/nyår? Varför kan kliniker i Danmark ha öppet alla dagar och på kvällar men inte i Sverige?

Lagarna i Sverige borde ändras så att det blir större möjligheter att få hjälp med att få barn. Men så länge alliansen styr (därför KD är med där) så lär det inte bli någon förbättring av lagarna tyvärr.
    Håller med dig till viss del. Idag får man ca 4000 kr och fria läkemedel men ska man åka ifrån jobbet på läkarbesök ett par gånger och vid äggplocket missa en hel arbetsdag så borde man få någon tusenlapp till. Sen är det faktiskt så att de privata ivf-klinikerna har öppet på helger, är flexibla med tider och tillgänglighet på ett helt annat sätt än landstinget så visst finns det bra sjukvård även här. När det gäller ÄD dock så är det ju universitetssjukhusen som gäller och även om de är hur trevliga som helst där så inte är det samma sak som att gå till en liten privat klinik där man träffar samma läkare och sköterskor varje gång, man har telefontid även på helgerna osv
  • villsågärna38
    Primrose skrev 2010-12-29 21:35:49 följande:
    Jag har forskat litet i de här frågorna för några år sedan och i USA kallar man ju en surrogatmamma för "gestational"  (bärandet av embryo/foster/barn) och den kvinna vars ägg har använts för "genetic". I det fallet är alltså den donerande kvinnan (om vi gör det "enkelt" är hon den som senare ska ta hand om barnet och vara dess mamma) den biologiska. Det är alltså den donerande mamman som är mer "biologiskt" knuten till barnet i det fallet. Så det blir alltså tvärtom emot vad du beskriver. Eller anses ingen vara biologisk mamma enligt det "vetenskapsmässiga" du hänvisar till?

En notis: Det är inte så att den bärande (gestational) kvinnan/mamman inte påverkar barnet rent biologiskt. Hjärnans storlek avgörs t ex av den bärande kvinnans kropp och inte av den donerande kvinnans gener.
    När det gäller äggdonation så säger man att donatorn är genetisk mamma och den som bär barnet i sin mage biologisk mamma. Även den som bär barnet påverkar nämligen hur det utvecklas eftersom miljön i livmodern har stor betydelse för vilka genetiska byggstenar som får störst inflytande i utvecklingen av fostret. Googla lite på epigenetics, finns väldigt mkt intressant att läsa på området.
  • villsågärna38
    Primrose skrev 2010-12-29 21:35:49 följande:
    Jag har forskat litet i de här frågorna för några år sedan och i USA kallar man ju en surrogatmamma för "gestational"  (bärandet av embryo/foster/barn) och den kvinna vars ägg har använts för "genetic". I det fallet är alltså den donerande kvinnan (om vi gör det "enkelt" är hon den som senare ska ta hand om barnet och vara dess mamma) den biologiska. Det är alltså den donerande mamman som är mer "biologiskt" knuten till barnet i det fallet. Så det blir alltså tvärtom emot vad du beskriver. Eller anses ingen vara biologisk mamma enligt det "vetenskapsmässiga" du hänvisar till?

En notis: Det är inte så att den bärande (gestational) kvinnan/mamman inte påverkar barnet rent biologiskt. Hjärnans storlek avgörs t ex av den bärande kvinnans kropp och inte av den donerande kvinnans gener.
    När det gäller äggdonation så säger man att donatorn är genetisk mamma och den som bär barnet i sin mage biologisk mamma. Även den som bär barnet påverkar nämligen hur det utvecklas eftersom miljön i livmodern har stor betydelse för vilka genetiska byggstenar som får störst inflytande i utvecklingen av fostret. Googla lite på epigenetics, finns väldigt mkt intressant att läsa på området.
  • villsågärna38
    Primrose skrev 2010-12-29 21:51:46 följande:
    Ja, jag har ju, som sagt forskat litet om det redan, för sådär en 12-13 år sedan, när det var ganska nytt (jag gjorde det utomlands). Jag läste mest om olika rättegångar där t ex surrogatmamman inte ville lämna ifrån sig barnet etc.  Det hade ingenting att göra med min egen ofrivilliga barnlöshet (den hade precis börjat då).

Det jag menade var att när det gäller äggdonation anses den bärande kvinnan vara den biologiska. Gör man även detsamma när det gäller surrogatmödrar? Den fattiga (mörkhyade) kvinnan i Indien är den biologiska och den rika (vithyade) kvinnan i Frankrike, vars ägg används, är genetisk men inte biologisk mamma? Man kan trassla in sig....

Min personliga åsikt är att den person/ de personer som tar hand om och älskar barnet är barnets omhändertagare och föräldrar. Det blir krångligt och konstigt när man försöker få fram vem som är den "biologiska" mamman - något som egentligen inte borde vara så intressant.
    Jag ser inte problemet här? Det är väl klart att en surrogatmamma är biologisk mamma på samma sätt som den som tar emot ett donerat ägg, hon har ju burit barnet i sin mage i nio månader. Sen tror jag faktiskt att för de som ska donera och även vi som ska ta emot donerade ägg så är det här något man vill veta. Det är frågor man ställer sig innan man tar ställning till att ta emot ett donerat ägg eller donera. Vad är genetik, vad är biologi, hur ser regelverket ut, vad gäller juridiskt osv. Vi tänkte och pratade iaf mycket på det för ett par år sedan då vi valde att ställa oss i kö för ÄD. Sen är det självklart så att när man väl får sitt barn, om det är via äggdonation eller surrogat så är det ju den som ska ta hand barnet som är mamma, som juridiskt sett är moder. Dock är ju äggdonation och surrogat två helt olika saker, den här tråden handlar om äggdonation och ligger i äggdonationsforumet. Kanske ska du starta en tråd om surrogat om det är det som intresserar dig mest?
  • villsågärna38
    tilving skrev 2010-12-29 22:03:06 följande:
    jaså? jag bor inte i sverige så visste inte det...  det e nog bara sverige som e ett så strikt o skevt land för DE MÅSTE ha koll på allt o alls handlingar... e ju tragiskt o beröva människor deras egen myndighet...  fråga adoptiv eller familjehemsbarn vad de föredragit... växa upp i kärleksfullt hem genom surrogat eller äggdonation eller <??? det e bara vuxna som sättr stämplar på allt
    Varför är det fel? I Sverige har barn födda med hjälp av donator rätt att få veta vem som donerat ägget eller spermien när de blir vuxna. Jag tycker att det är rätt att barn ska ha rätt att ta reda på sitt genetiska ursprung om de vill det. Sen kanske inte så många gör det eftersom de ju redan har en mamma och en pappa, men det är ju en helt annan sak...
  • villsågärna38
    Primrose skrev 2010-12-29 22:08:10 följande:
    Nej, det är inte det som intresserar mig mest. Jag spann vidare på vad någon annan skrev. För många, kanske inte just för dig men mina inlägg är inte personligen riktiade till just dig och ditt liv. Jag är mest intresserad av donatorns villkor, vilket är helt relevant i den här tråden. Du är mest intresserad av de barnlösas villkor, men jag föreslår, för den delen inte att du ska starta en annan tråd.
    Kanske missförstod jag dig men tror att du missförstod mig med. Jag har aldrig uppelevt dina inlägg riktade till mig. Varför skulle jag göra det? Om du läser hela tråden så tror jag att du ser att jag är intresserad av ämnet äggdonation, både av villkoren för de som donerar och för de som tar emot ägg. Sen råkar jag även ha egen erfarenhet, känner både de som donerat ägg och har själv tagit emot ägg.
  • villsågärna38
    kantarellkisse skrev 2010-12-29 22:23:44 följande:
    Självklart spelar äggdonatorn stor roll för genetiken, lika stor roll som mannen (eller för min del då mina båda donatorer). Jag spelar genetisk en helt annan roll. Jag lägger inte mina gener till mitt barn, men jag påverkar hur barnet blir redan under graviditeten. Inte vilka gener barnet har men hur de kommer till uttryck i barnet. Precis som alla föräldrar, och vuxna i det fall barn faktiskt inte har föräldrar, sedan kommer att utvecklas. Både vilka talanger och vilka uttryck barnet har i sitt liv. Grundstenarna är mina donatorers DNA, jag får "bara" vara med och påverka vem mitt barn med deras DNA kommer att bli. På gott, och på ont...

Sedan, när det gäller diskussionen om vad man ska kalla de olika mödrarna, är det liksom en ickediskussion vi inte kan bestämma över. Detta är redan vad läkarna kallar det, det är redan vad familjerätten kallar det. Vi kan diskutera att sittmockapär vore ett bättre ord för stol, men det förändrar inte att stol är vad sittmockapären heter.
    Bra skrivet!!
  • villsågärna38
    Solkattan skrev 2010-12-30 11:36:37 följande:
    En snabb fråga...

Finns det nån gräns för hur många gånger man får genomföra äggplock för donation...?
    Vi har en son genom spermiedonation och jag tycker ämnet är intressant. Finns det någon chans för syskon vid ÄD? (ifrån samma givare eller ifrån nån annan).

Till alla er som är givare eller tänker bli givare vill jag tacka i från djupet av mitt hjärta... ni har gett mig o min man den finaste av all gåvor!
    Man får ge upphov till max sex barn som donator och man kan ange när man donerar om man kan tänka sig att ställa upp för syskondonation. De ägg som befruktas men inte används första gången (man får bara tillbaka ett ägg när man gör äggdonation i Sverige) fryses ju också ner så en del får ju syskon utan att donatorn donerar igen.
  • villsågärna38
    kantarellkisse skrev 2010-12-30 07:59:13 följande:
    Rent tekniskt är det Sveriges tolkning av FN's barnkonvention, det står inte explicit i barnkonventionen att barn tillkomna med könscellsdonation ska kunna få veta vem som donerat könscellerna. Tolkningen delas av tex Storbrittannien och Finland men är långt ifrån en ens europeisk praxis. 

Vi tänker att det är rätt, uppvuxna i detta samhälle kommer vi med största sannolikhet att vara av den åsikten. Vi existerar inte i ett vakuum. Det är svårt att veta om vi tänkt på samma sätt om vi kommit någon annanstans ifrån.

Danmark, som ändå är relativt nära oss i kultur, har tagit en annan ställning i frågan. Till och med när frågan var uppe på nytt i samband med lagstiftningsändringar 2007 - tog man på nytt beslut om att alla könscellsdonationer skulle vara anonyma (genom ett "hål" i lagstiftningen omfattar den endast läkare varför barnmorskekliniker kan använda id-release på kundens begäran - men inte vid IVF). Det var inte bara en fråga om att det skulle vara svårt att finna donatorer, utan ett etiskt övervägande där man tänkte sig att det inte var till barnets bästa att kunna få veta. Frankrike är ett annat land varifrån man kan få se läkare nästan förfasas över vad vi utsätter barnen för när de kan få veta, att de kan få tro att de får en förälder när de är 18 år - och bara får kontakt med en donator.

I Sverige kan du bara donera överblivna embryon till forskning medan det i Polen är fler par som har svårt att tänka sig att förstöra denna möjlighet och början till liv - och därför har flera kliniker valt att ge möjligheten att donera dem vidare till andra människor som är i behov av embryon. Här anses det oetiskt... Embryon ska inte ses som liv. Men donationer är anonyma i Polen. Det saknas lagstiftning ännu så det är svårt att veta hur tankarna bakom anonymiteten varit. Men det är inte så enkelt som att det är mindre upplysta länder som väljer att bortse från FN's barnkonvention.
    Intressant läsning! Märker att du gjort research på området
  • villsågärna38
    Ekorrfamiljen skrev 2010-12-31 13:10:01 följande:
    Hmm, kom på en sak till som gör att jag kanske inte är så lämplig som donator. Drömmer Min pappa har någon form av diagnos inom NPF och förmodligen har jag också det. Min äldste son har ADD (under utredning) och mellansonen har ADHD och atypisk autism. Visst tar man med sådant i beräkningen när man godkänner för donation?
    Hej! Jag vet flera personer som inte har blivit godkända pga sådana diagnoser i familjen. Man tittar på ärfliga sjukdomar, får träffa både kurator och läkare som gör utredning, som jag förstått det tittar man även på sjukdomshistoria, tar olika blodprover osv. Men Flisan eller någon annan här i tråden kan säkert berätta mer eftersom hon själv har donerat.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!