Primrose skrev 2010-12-29 21:51:46 följande:
Ja, jag har ju, som sagt forskat litet om det redan, för sådär en 12-13 år sedan, när det var ganska nytt (jag gjorde det utomlands). Jag läste mest om olika rättegångar där t ex surrogatmamman inte ville lämna ifrån sig barnet etc. Det hade ingenting att göra med min egen ofrivilliga barnlöshet (den hade precis börjat då).
Det jag menade var att när det gäller äggdonation anses den bärande kvinnan vara den biologiska. Gör man även detsamma när det gäller surrogatmödrar? Den fattiga (mörkhyade) kvinnan i Indien är den biologiska och den rika (vithyade) kvinnan i Frankrike, vars ägg används, är genetisk men inte biologisk mamma? Man kan trassla in sig....
Min personliga åsikt är att den person/ de personer som tar hand om och älskar barnet är barnets omhändertagare och föräldrar. Det blir krångligt och konstigt när man försöker få fram vem som är den "biologiska" mamman - något som egentligen inte borde vara så intressant.
Jag ser inte problemet här? Det är väl klart att en surrogatmamma är biologisk mamma på samma sätt som den som tar emot ett donerat ägg, hon har ju burit barnet i sin mage i nio månader. Sen tror jag faktiskt att för de som ska donera och även vi som ska ta emot donerade ägg så är det här något man vill veta. Det är frågor man ställer sig innan man tar ställning till att ta emot ett donerat ägg eller donera. Vad är genetik, vad är biologi, hur ser regelverket ut, vad gäller juridiskt osv. Vi tänkte och pratade iaf mycket på det för ett par år sedan då vi valde att ställa oss i kö för ÄD. Sen är det självklart så att när man väl får sitt barn, om det är via äggdonation eller surrogat så är det ju den som ska ta hand barnet som är mamma, som juridiskt sett är moder. Dock är ju äggdonation och surrogat två helt olika saker, den här tråden handlar om äggdonation och ligger i äggdonationsforumet. Kanske ska du starta en tråd om surrogat om det är det som intresserar dig mest?