Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Varför inte donera lite ägg?!

Flisan86 skrev 2010-12-28 23:45:10 följande:
    Ja, det undrar jag också!
    Skröna!!
  • villsågärna38
    phillie12 skrev 2010-12-28 23:49:28 följande:
    Det här tåls att publiceras igen! 
    Håller med! Flisan är en hjältinna
  • villsågärna38
    Flisan86 skrev 2010-12-29 00:03:48 följande:
    Det är ju en av orsakerna varför det är så viktigt att berätta för sitt barn om hur det blivit till. Hittills har jag faktiskt bara hört om ett par som inte vill berätta och de gjorde ÄD utomlands. I Sverige är det en del i utredningen (av mottagarna) att ta reda på om de kommer berätta för barnet.
    Varje donator får ge upphov till max 6 barn. Det är väl också för att på något vis begränsa spridningen.
    Ja och i myndig ålder får ju även barnet veta vem som är donatorn.
  • villsågärna38
    Jennie med ie skrev 2010-12-29 00:08:22 följande:
    Om h*n vill och efterfrågar det. Det är ju inget som sker automatiskt. Om så vore hade risken varit ännu mindre, oftast vet man ju namnet på sin partners föräldrar innan man får barn ihop ....
    Ja och är man ett "donationsbarn" har man alltså chansen att ta reda på detta för att vara på säkra sidan. I Sverige är det även många barn som föds inom äktenskapet med en annan pappa än den han/hon tror sig ha så tyvärr är detta en realitet i fler fall än när det gäller äggdonation.
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-12-29 00:30:32 följande:
    Varför tror du att det är lag i sverige på att barn som blivit till med hjälp av äggdonation ska få reda på sitt ursprung?
    Vaför tror du att det inte är lagligt anonyma spermadonatorer i sverige?
    Därför att det är lag. Du kanske ska läsa på lite. Alla barn till sperma eller äggdonationer som genomförst på laglig väg dvs via universitetssjukhusen har rätt att i myndig ålder (om de själva vill) få reda på vem som donerat till dem. Gör man donationen utomlands så är det dock vanligast med anonyma donationer.
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-12-29 00:36:17 följande:
    Precis, det är lag av en anledning... Och det är ju suveränt, värre med annonser som jag just visade, där barnet inte har en chans att få reda på sina rötter, om den vill
    Ja men nu handlar ju den här tråden om Äggdonation och där har alla rätt att få veta det. Kanske ska du starta en egen tråd om spermadonation?
  • villsågärna38
    Primrose skrev 2010-12-29 00:45:32 följande:
    Varsågod, några länkar. Det finns många. Saken är den att det finns risker med behandlingarna och det krävs också ännu mer forskning, vad gäller cancerrisken. Som du kan läsa nedan kan översimulering av äggstockarna t o m leda till döden. Naturligtvis är det ovanligt, men det är, trots allt, något en äggdonator ska vara medveten om.

"Women who start IVF after the age of 30 appear to be at increased risk of developing breast cancer."
    onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1524-47...

"Women who have been exposed to fertility drugs with IVF seem to have a transient increase in the risk of having breast or uterine cancer diagnosed in the first year after treatment"
    linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0140673...
    "Severe reactions to the pre-retrieval medications include ovarian hyper stimulation syndrome (OHSS), where fluid in the chest and abdomen can cause injury or death, and adnexal torsion, which occurs when an over stimulated ovary twists and cuts off its blood supply."
    www.ehow.com/facts_5576467_egg-donor-complica...

Read more: Egg Donor Complications | eHow.com www.ehow.com/facts_5576467_egg-donor-complica...#ixzz19S8lbY6f
    www.ehow.com/video_7594671_risks-donating-egg...

Här en artikel om en svensk undersökning som inte anser att det finns en ökad cancerrisk:
    "Fertility treatment drugs may not be tied to an increased risk of developing cancer, suggests a new study of more than 24,000 Swedish women treated with in vitro fertilization (IVF)."
    www.msnbc.msn.com/id/40479186/ns/health-cance.../
    Enligt de läkare jag träffat som är experter på området så är det inte bevisat att cancerrisken ökar vid ivf. Gissar att det är studien du länkar till som de talat om.  Visst finns det en risk för överstimulering men det är trots allt väldigt ovanligt och som donator brukar man börja på en väldigt låg dos just för att undvika detta. Men som sagt, ingen tvingas att bli donator, det är helt frivilligt och känns det inte rätt ska man absolut inte göra det. Som mottagare skulle jag inte vilja ta emot ägg ifrån någon som hade några som helst tvivel så därför är jag glad att man går igenom en "utredning" innan man blir godkänd så att det inte finns några tvivel eller risk att man ångrar sig.
  • villsågärna38
    Primrose skrev 2010-12-29 00:57:21 följande:
    Nej, men det är tillåtet utomlands och många (troligen de flesta) svenskor som genomgår ÄD gör det utomlands.

Vid IVF-behandlingar kan man visst få två "toppembryon" tillbaka. Efter flera misslyckade IVF-behandlingar eller om kvinnan är 40+ brukar ofta två embryon sättas tillbaka.
    Nu talar vi ju inte ivf här utan ÄD och där är de stenhårda. Man får aldrig tillbaka två embryon vid ÄD oavsett kvalitet. Det vet jag av egen erfarenhet. Om du inte har statistik att visa upp rörande äggdonationer ska du nog inte uttala dig om hur stor andel som gör det utomlands heller. Kanske är det fler, jag tycker def att det skulle vara intressant att veta men då man ju nu kan göra ÄD på många platser i Sverige och köerna t ex i Stockholm har minskat drastiskt de sista två åren när det gäller ÄD så tror jag att ganska många gör behandingen även i Sverige numera. Man kan ju även göra ÄD i Umeå, Örebro, Uppsala, Malmö, Linköping och Göteborg.
  • villsågärna38
    1814 skrev 2010-12-29 08:27:39 följande:
    Vad tråkigt att det blev så off-topic. Att göra tråden icke-anonym förstör ju själva poängen med att kunna vara anonym som potentiell donator med frågor och funderingar.
    Håller helt med! Flytta tillbaka tråden till KR, nu kommer ju inte de som funderar på äggdonation att kunna ställa sina frågor alls.
  • villsågärna38
    Moderator skrev 2010-12-29 08:40:37 följande:
    Irma01 skrev 2010-12-29 08:29:20 följande:
    Trist, för det ska handla äm ÄD,och ingenting annat.
    Ett tips är att skapa en anonymgrupp inne i Medlemsgrupper.
    De som funderar på äggdonation och inte vet att tråden finns hittar nog inte dit tyvärr men tack för god tanke iaf. Tycker att det är synd att en sån här tråd inte kan ligga kvar i KR pga att det finns personer som inte kan hålla sig till ämnet. Då det råder sån brist på äggdonatorer så var det ju jättefint av TS att starta den här tråden för att intresserade ska få veta att möjligheten finns, ställa frågor osv.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!