• Korvanna

    Hur SENT fick era barn första tanden?

    Har en liten flicka på 15 månader som inte har nån tand, nån tagg, ingenting... Hur sent fick era barn första tanden? Ska jag vänta lite till innan jag ringer Hasse Aro på Efterlyst???

  • Svar på tråden Hur SENT fick era barn första tanden?
  • Rocktroll
    Korvanna skrev 2010-12-29 21:21:30 följande:
    Rocktroll: 4 tänder direkt?? Stackars...! Men det fiins alltså en risk att det inte finns några tänder?? Då blir det puré för hela slanten då.
    Japp samma dag. Hon hade sovit dåligt den natten och bajsade löst men jag trodde bara att hon var lite risig i magen. Men så plötsligt så ser jag att hon har två tänder där nere som precis spruckit upp så ringer sambon och säger att våran dotter ÄNTLIGEN inte är tandlös. Sen ser jag att det även hade kommit två kindtänder samma dag som jag missat.

    Nu har hon två tänder där fram uppe och nere reste är kindtänder så dom kommer inte alls i något speciell ordning. Hon har det där gulliga leendet som små bebisar som precis fått sina framtänder haha.
    Så att så fort hon sover dåligt och bajsar löst så är det bara att kolla i munnen och då har det kommit MINST en tand oftast får hon flera i taget.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Caroline13

    Hahahahahahahahaha! Det var kul. Min fick sin första när hon var 13 månader. Nu är hon 16 månader och har två nere och två uppe.

  • Saga09

    Min dotter fick första tanden vid 13 månader.
    Nu är hon 16 månader och har fortfarande "bara" 3 tänder....

  • Edwina

    Min första son fick sin första vid 9månader. Min andra fick sin första strax efter 1 år tror jag. Då fick han två st nereframtänder på samma gång och bara dem hade han länge innan nästa gäng kom runt 15-16månader. Nu är han strax efter 2år och har 12st tänder nu, så de andra 8-10st kom snabbt efter när e väl började. Det var lite jobbigt med maten och så innan han fick sina gaddar

    Jag tror det är så att om det inte kommit ett spår av tänder efter 18mån röntgar man för att se hur det ser ut på  tandanlagsfronten.


    ♥ Elvin ♥ Vilmer ♥
  • Habaladabala
    Rocktroll skrev 2010-12-29 21:05:02 följande:
    Min dotter fick sina fyra första tänder på 16 mån dagen. Ingen rolig dag därikring vill jag lova för det gjorde ONT! Nu är hon 20 mån och har 10 tänder och fler är på g så dom kommer i en rasande fart. Trodde aldrig att hon skulle få några alls för att man kunde inte ana att dom var på gång ens. Till oss sa dom att vi kunde kontakta folktandvården när hon var 18 mån för att kolla så att det ligger tänder under men som tur var slapp det röntgas...kan inte vara skönt.
    Coolt med 4 tänder på samma dag. 
    Min yngsta fick 3 tänder på en natt och det tyckte jag var imponerande. På kvällen kunde man se att de fanns där under och på morgonen var alla vassa och ute.
    Men det var tand 7, 8, 9 och inte de första.  
  • Rocktroll
    Habaladabala skrev 2010-12-29 22:21:50 följande:
    Coolt med 4 tänder på samma dag. 
    Min yngsta fick 3 tänder på en natt och det tyckte jag var imponerande. På kvällen kunde man se att de fanns där under och på morgonen var alla vassa och ute.
    Men det var tand 7, 8, 9 och inte de första.  
    Jag hade ingen aning att man kunde få så många på samma gång så var inte alls beredd på det. Två framtänder och två kindtänder. Som tur är har min dotter alltid tuggat väldigt bra och hon ratade puréer så att hon inte hade tänder gjorde ingen jätteskillnad förutom att hon såg ut som en jättebebis Tyst
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Habaladabala
    Rocktroll skrev 2010-12-29 22:56:53 följande:
    Jag hade ingen aning att man kunde få så många på samma gång så var inte alls beredd på det. Två framtänder och två kindtänder. Som tur är har min dotter alltid tuggat väldigt bra och hon ratade puréer så att hon inte hade tänder gjorde ingen jätteskillnad förutom att hon såg ut som en jättebebis Tyst

    Ja mina tjejer har varit tvärtom och är väldigt tidiga med tänder.
    Min Yngsta fyller 1 på fredag och har nu 16 tänder.... Helt galet!  
  • Korvanna
    Rocktroll skrev 2010-12-29 22:56:53 följande:
    Jag hade ingen aning att man kunde få så många på samma gång så var inte alls beredd på det. Två framtänder och två kindtänder. Som tur är har min dotter alltid tuggat väldigt bra och hon ratade puréer så att hon inte hade tänder gjorde ingen jätteskillnad förutom att hon såg ut som en jättebebis Tyst
     Nej min lilla har heller inga problem att tugga fastän hon är tandlös, det är väl knäckebröd då som kan vara lite knepigt... ;) Men som du säger, en jättebebis! :) Det är absolut inget hinder för henne på något vis, det är väl bara mamman och pappan som oroar sig lite. I vanlig ordning. Det finns väl alltid nåt att fundera lite på..!
Svar på tråden Hur SENT fick era barn första tanden?