• Niikki90

Pitbull

Vore intressant att se vad folk igentligen tycker om den omtalade pitbull hunden? Man märker att media har påverkat folk till att tycka illa om dessa hundarna.

Sjävl va jag hundrädd eftersom jag blev biten som liten av en schäfer men efter att ha levt tillsammans med min sambo i 3 år har jag vant mig vid hunad. Nu älskar jag pitbull hundarna och enligtmig dom vackraste hundarna som finns. Vi har själva en lite Saga, 75% pitbulloch 25 %  bulldog, super go. Och den bästa familjehunden enligt oss :)

• Svar på tråden Pitbull
  • ModestyB

En manbiter är en dåligt avlad Apbt, ofta med mycket hög inavlesgrad, som får dålig mentalitet. Det behöver inte vara så att gameness går ner, men hanterbarheten är låg. Det har inget alls med bruksraser eller vaktegenskaper att göra.

De sk. Apbt som säljs på tvivelaktiga sätt och utan tavla är för det första sällan/aldrig Apbt. För det andra så är de så oseriöst avlade att risken att de ska vara manbiters är stor. Vet många kullar som är inavlade moster-systerson och ännu närmare i generationer för att okunniga idioter fått för sig att linjeavel är bra.

• Vissla
    ModestyB skrev 2011-01-11 11:25:26 följande:
    En manbiter är en dåligt avlad Apbt, ofta med mycket hög inavlesgrad, som får dålig mentalitet. Det behöver inte vara så att gameness går ner, men hanterbarheten är låg. Det har inget alls med bruksraser eller vaktegenskaper att göra.

De sk. Apbt som säljs på tvivelaktiga sätt och utan tavla är för det första sällan/aldrig Apbt. För det andra så är de så oseriöst avlade att risken att de ska vara manbiters är stor. Vet många kullar som är inavlade moster-systerson och ännu närmare i generationer för att okunniga idioter fått för sig att linjeavel är bra.
    Haha linjeavel, kom o tänka på en viss B*****
  • BeniusPappa
    ModestyB skrev 2011-01-11 11:25:26 följande:

Kan inte hålla med dig om det. Det är oftast inavlel på gamedogs, då man vill behålla linjen och få samma blod.

Inavelshundar har oftast (bevisat) högre game och bättre handling.

Linjeavel är det vanligaste och bland det bästa ja.
  • Regnbågslycka

I vår familj älskar vi pitbulls & Amstaff...har haft både och om inte blandning av dem båda. Dessa två raser är världens bästa familjehundar och här har du verkligen en vän och beskyddare för livet.

Med en Amstaff eller Pitbull vid din sida så känner du dig dessutom säker och har du barn så ser er hund dem som "sitt kall" alltså någon att beskydda!

~♥~ Mamma till en tösabit född 2007 & en påg född 2010 ~ ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • ModestyB
    BeniusPappa skrev 2011-01-11 11:33:33 följande:
    Kan inte hålla med dig om det. Det är oftast inavlel på gamedogs, då man vill behålla linjen och få samma blod.

Inavelshundar har oftast (bevisat) högre game och bättre handling.

Linjeavel är det vanligaste och bland det bästa ja.
    Vad är det du inte håller med om? Det faktum att inavlade Apbt med mentalfel kallas manbiters, eller det faktum att linjeavel leder till dålig mentalitet? Du lär vara ganska ensam om det i sådant fall. Tror nog de flesta vet vad linjeavel leder till och det finns ingen hund i världen som är så bra att linjeavel är befogat, riskerna överväger vinsterna. Var får du det ifrån att inavelshundar skulle vara bättre och enklare att hantera..? Rent b-s och okunskap.
  • alajna
    Regnbågslycka skrev 2011-01-11 11:39:10 följande:
    I vår familj älskar vi pitbulls & Amstaff...har haft både och om inte blandning av dem båda. Dessa två raser är världens bästa familjehundar och här har du verkligen en vän och beskyddare för livet.

Med en Amstaff eller Pitbull vid din sida så känner du dig dessutom säker och har du barn så ser er hund dem som "sitt kall" alltså någon att beskydda!
    Håller inte med dig alls, eftersom apbt inte ska gå på människor. De är ju avlade på att ägaren ska kunna ta hunden ur ett bråk och sitta och sy den. Den får absolut aldrig röra en människa, då är den farlig och ska inte leva. Du pratar kanske om blandningar? Min försvarar mig till hundra procent med det är nog rottisen som talar där. Vet en som var ute med sina renrasiga apbt, hon blev överfallen och hundarna satt snällt och tittade på. Eftersom de inte får gå på människor.  
  • ModestyB
    Regnbågslycka skrev 2011-01-11 11:39:10 följande:

Lustigt. De mentaltester som görs visar ju att bull&terrier har ovanligt lite av just de egenskaperna som avgör om en hund är lämpad för skydd/vakt osv. Vill man ha en hund som alltid skyddar en i vått och torrt och som dessutom vaktar ens barn kan jag nog komma på hundra mer lämpade raser på rak arm. Det är just AVSAKNADEN av dessa egenskaper som gör att bull&terrier ofta uppskattas av barnfamiljer osv. Mot människor brukar de nästan alltid vara öppna, tillgängliga, med låg social kamplust och skärpa. Glada skitar, oavsett om du är yxmördare eller inbrottstjuv. Det är vad som skiljer dom från bruksraserna, tack och lov.
  • Regnbågslycka
    alajna skrev 2011-01-11 11:50:21 följande:
    Håller inte med dig alls, eftersom apbt inte ska gå på människor. De är ju avlade på att ägaren ska kunna ta hunden ur ett bråk och sitta och sy den. Den får absolut aldrig röra en människa, då är den farlig och ska inte leva. Du pratar kanske om blandningar? Min försvarar mig till hundra procent med det är nog rottisen som talar där. Vet en som var ute med sina renrasiga apbt, hon blev överfallen och hundarna satt snällt och tittade på. Eftersom de inte får gå på människor.  
    Vilken hund som helst kan försvara sin ägare såklart...om dem verkligen måste.
  • alajna

Eller hur, ha en apbt som vaktar? Då tror jag att det är något stort fel. Om det inte är en blandras men då är det någon annan ras i hunden. Den ena hunden hälsar på allt och alla. Släpper in vem som helst och skiter fullkomligt i vem det är. Hon är någon sån blandning. Hon sägs vara smugglad men jag vet inte och litar inte på något.

• Regnbågslycka

Skulle de hända ditt barn något så skyddar dem det med sitt liv. Vet inte vart ni hittat er info men har själv levt med båda raserna samt läst väldigt mycket. Tänker inte sitta här o försvara mig på något sätt. Ville bara hoppa in för att säga min åsikt och den står jag fast vid.

Svar på tråden Pitbull