• Niikki90

Pitbull

Vore intressant att se vad folk igentligen tycker om den omtalade pitbull hunden? Man märker att media har påverkat folk till att tycka illa om dessa hundarna.

Sjävl va jag hundrädd eftersom jag blev biten som liten av en schäfer men efter att ha levt tillsammans med min sambo i 3 år har jag vant mig vid hunad. Nu älskar jag pitbull hundarna och enligtmig dom vackraste hundarna som finns. Vi har själva en lite Saga, 75% pitbulloch 25 %  bulldog, super go. Och den bästa familjehunden enligt oss :)

• Svar på tråden Pitbull
  • ModestyB
    Niikki90 skrev 2010-12-30 11:52:59 följande:
    Men om man läser på om pitbull så är den hunden (med rätt fostran/ägare) en utav de mest på litligaste hundarna och dom bästa familje hundarna. Golden däremot va ju faktiskt den hund nu som huggt flest barn varje år!
    Kollar dokumentärer, information och annat inte bara det negativa man ska läsa fakta oxå. Pitbull kanske anses som kamp hund, men det är en av dom få hundar du kan gå emellan i kamp och bara lyfta ut din egna hund och den slutar. Pitbull är en hund som lyssnar till sin ägare. Och detta kommer från en polis komferans med en chef så det stämmer.
    Sen undrar jag är du en dålig hundägare eller hittar du bara på eftersom du skriver att du haft ca 25 hundar?
    Här där vi bo finns många familjer som har pitbull, aldrig några problem, det är familehund. Dock har vi tyvärr fått hit ett så kallat gäng från malmö som skaffat sig pitbull för kamp och anfall vilket är otroligt synd att såna som dom fördärvar för oss som älskar rasen
    Det gamla vanliga. Varför tror du golder ligger högt i bitstatistik? Jämfört med Apbt... Därför att dom är ganska så många tusen fler individer av den rasen. Googla på "manbiters" så får du en annan bild av vissa prestationsavlade Apbt. Det är inga gosedjur, utan hundar med starka drifter och jag är uppriktigt sagt skittrött på snuttifieringen av Bull&Terrier-raser, trots att jag själv funderat länge på att köpa en Apbt för hårt arbete.

Att inte ge en rättvs bild av rasen (snuttifierandet) gynnar INGEN. Bull&Terrier är inte mer lämpade som familjehundar än andra rasgrupper. Och där med basta!
  • Nifelheim
    ModestyB skrev 2010-12-30 13:19:31 följande:
    Det gamla vanliga. Varför tror du golder ligger högt i bitstatistik? Jämfört med Apbt... Därför att dom är ganska så många tusen fler individer av den rasen. Googla på "manbiters" så får du en annan bild av vissa prestationsavlade Apbt. Det är inga gosedjur, utan hundar med starka drifter och jag är uppriktigt sagt skittrött på snuttifieringen av Bull&Terrier-raser, trots att jag själv funderat länge på att köpa en Apbt för hårt arbete.

Att inte ge en rättvs bild av rasen (snuttifierandet) gynnar INGEN. Bull&Terrier är inte mer lämpade som familjehundar än andra rasgrupper. Och där med basta!
    Solig
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • upnorth

Vill bara säga att som man frågar får man svar :)

Gör en ny fråga där du skriver något om hur media kanske har rätt i att Pittbull borde förbjudas och hur folk ser på det ska du få se? Då kan svaret bli helt annorlunda mot det du fick här.

Förövrigt så är det inte rasen som gör hunden farlig utan hundföraren.

• fibbe
    Add3 skrev 2010-12-30 02:42:27 följande:
    Det är intressant hur det i dessa trådar alltid dyker upp någon vars snälla 'kamphund' blivit påhoppad av en massa 'gulliga' hundar...Obestämd

Har väl haft en ca 25 hundar under mitt liv, främst Schäfer och Golden. Har under dessa år blivit 'påhoppad' av alla möjliga raser, men väldigt sällan de små 'gulliga'.

Så länge de är överrepresenterade i statistik är jag mot dessa hundar (detta har ju diskuterats och demonstrerats tidigare jag menar inte att gå in på debatten), speciellt om man tar hänsyn till skador som uppstår. Sedan finns det säkert en massa 'snälla' ägare (utöver de många WT/pundare/kriminella/'balla'). Hur många av dessa som dessutom är vana hundägare kan jag dock inte avgöra när jag möter dessa hundar, vilket ju är det läskiga.
    Jag har absolut inget emot "trasselhundar",har själv haft en dvärgpudel som tyvär fick lov att avlivas i sommras...
  • fibbe
    Livet30 skrev 2010-12-30 12:06:49 följande:
    Vi har en amstaffblandning, en helt underbar hund. Men vi jobbar jättemycket med honom. Vi har gått mycket kurser och motionerar honom varje dag. Detta bör man göra med alla hundar anser jag.
  • fibbe
    Add3 skrev 2010-12-30 02:42:27 följande:
    Det är intressant hur det i dessa trådar alltid dyker upp någon vars snälla 'kamphund' blivit påhoppad av en massa 'gulliga' hundar...Obestämd

Har väl haft en ca 25 hundar under mitt liv, främst Schäfer och Golden. Har under dessa år blivit 'påhoppad' av alla möjliga raser, men väldigt sällan de små 'gulliga'.

Så länge de är överrepresenterade i statistik är jag mot dessa hundar (detta har ju diskuterats och demonstrerats tidigare jag menar inte att gå in på debatten), speciellt om man tar hänsyn till skador som uppstår. Sedan finns det säkert en massa 'snälla' ägare (utöver de många WT/pundare/kriminella/'balla'). Hur många av dessa som dessutom är vana hundägare kan jag dock inte avgöra när jag möter dessa hundar, vilket ju är det läskiga.
    Jag skrev diverse hundar,bla små hundar,men det har även varit större,som två stycken schäfrar m.m. Folk som tycker dom har koll på sina två schäfrar,och har dom lösa.... Lika småhundsfolket,dom låter oftast sina småhundar gå lösa, för dom är ju så små,så dom kan inte skada nån endå...  Därav jag skrev att jag tycker att alla människor oavsett ras har lika mycket ansvar,tex se till att håll hunden i koppel i områden där det vistas andra folk och djur,så blir det inge olyckor helt enkelt.

Min kille har jag ALLTID i koppel där det kan tänkas finnas andra människor och djur. Släpper han endast hemma här ute vid åkrarna där jag kan se låååååångt om det kommer någon eller inte,vid möte så kopplar jag honom alltid,ser ingen anledning till att inte göra det.
  • Nape

Uh, jag är hundrädd och livrädd för pit bulls- och- alla andra större hundraser. De enda hundarna jag inte är skraj för är sådana jag kan brotta ner med en arm. *s*

Får allvarligt talat nästan ett tryck över bröstet när jag ser bilden på hunden och barnet, även om jag rent mentalt förstår att hunden är en snäll familjehund.

Allra, allra mest är jag faktiskt rädd för pit bulls. Inte pga media utan pga att en "snäll familjehund" försökte äta upp mitt ansikte för ett antal år sedan. Ena sekunden en snäll hund, andra sekunden ett monster. Alla var lika chockade som jag (som kom undan med blotta förskräckelsen och en trasig läpp- ägarna tog snabbt tag i halsbandet).

• Nifelheim
    http://www.familjeliv.se/hem/nifelheim/gallery/phpmme9a7.jpg

Som sagt. I rätt händer är det underbara hundar. (Barnet på bilden överlevde pussattacken och är nu en ytterst välmående 4-åring)
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Niikki90
    ModestyB skrev 2010-12-30 13:19:31 följande:

Det är din åsikt men inte min.
  • Niikki90
    Nape skrev 2010-12-30 13:55:43 följande:
    Uh, jag är hundrädd och livrädd för pit bulls- och- alla andra större hundraser. De enda hundarna jag inte är skraj för är sådana jag kan brotta ner med en arm. *s*

Får allvarligt talat nästan ett tryck över bröstet när jag ser bilden på hunden och barnet, även om jag rent mentalt förstår att hunden är en snäll familjehund.

Allra, allra mest är jag faktiskt rädd för pit bulls. Inte pga media utan pga att en "snäll familjehund" försökte äta upp mitt ansikte för ett antal år sedan. Ena sekunden en snäll hund, andra sekunden ett monster. Alla var lika chockade som jag (som kom undan med blotta förskräckelsen och en trasig läpp- ägarna tog snabbt tag i halsbandet).
    Jag förstår dig, blev själv biten i rygg, rumpa och lite i huvudet av en shäfer som va den snällaste familjehunden. Så förstår det till 100 %. Jag va rädd i flera år kunde inte gå på samma sida som hundar och det kvittade om det va små hundar. Men det ändrade sig som tur väl va. :)
    Man kan ju aldrig lita på hundar till 100 % enligt mig, man vet inte vad dom tänker, precis som en människa. Även om jag anser att vi har den snällaste hunden skulle jag inte för mitt liv lämna hunden ensam med mitt barn, där spelar ingen roll vilken ras när det gäller sånt.  Inte ens om det hade varit en liten hund.
Svar på tråden Pitbull