Add3 skrev 2010-12-30 02:42:27 följande:
Det är intressant hur det i dessa trådar alltid dyker upp någon vars snälla 'kamphund' blivit påhoppad av en massa 'gulliga' hundar...
Har väl haft en ca 25 hundar under mitt liv, främst Schäfer och Golden. Har under dessa år blivit 'påhoppad' av alla möjliga raser, men väldigt sällan de små 'gulliga'.
Så länge de är överrepresenterade i statistik är jag mot dessa hundar (detta har ju diskuterats och demonstrerats tidigare jag menar inte att gå in på debatten), speciellt om man tar hänsyn till skador som uppstår. Sedan finns det säkert en massa 'snälla' ägare (utöver de många WT/pundare/kriminella/'balla'). Hur många av dessa som dessutom är vana hundägare kan jag dock inte avgöra när jag möter dessa hundar, vilket ju är det läskiga.
Men om man läser på om pitbull så är den hunden (med rätt fostran/ägare) en utav de mest på litligaste hundarna och dom bästa familje hundarna. Golden däremot va ju faktiskt den hund nu som huggt flest barn varje år!
Kollar dokumentärer, information och annat inte bara det negativa man ska läsa fakta oxå. Pitbull kanske anses som kamp hund, men det är en av dom få hundar du kan gå emellan i kamp och bara lyfta ut din egna hund och den slutar. Pitbull är en hund som lyssnar till sin ägare. Och detta kommer från en polis komferans med en chef så det stämmer.
Sen undrar jag är du en dålig hundägare eller hittar du bara på eftersom du skriver att du haft ca 25 hundar?
Här där vi bo finns många familjer som har pitbull, aldrig några problem, det är familehund. Dock har vi tyvärr fått hit ett så kallat gäng från malmö som skaffat sig pitbull för kamp och anfall vilket är otroligt synd att såna som dom fördärvar för oss som älskar rasen