• Niikki90

Pitbull

Vore intressant att se vad folk igentligen tycker om den omtalade pitbull hunden? Man märker att media har påverkat folk till att tycka illa om dessa hundarna.

Sjävl va jag hundrädd eftersom jag blev biten som liten av en schäfer men efter att ha levt tillsammans med min sambo i 3 år har jag vant mig vid hunad. Nu älskar jag pitbull hundarna och enligtmig dom vackraste hundarna som finns. Vi har själva en lite Saga, 75% pitbulloch 25 %  bulldog, super go. Och den bästa familjehunden enligt oss :)

• Svar på tråden Pitbull
  • Niikki90
    Ismael skrev 2010-12-30 01:21:49 följande:
    Håller verkligen med om att det jobbigaste är alla idiotiska kommentarer och blickar. När jag såg tråden tänkte jag "Jaha, ytterligare ett ställe där man får läsa massa skit om folks fördomar kring de såkallade kamphundsraserna". Blir oftast så ledsen när jag läser all skit som skrivs så jag börjar böla.

Jag har världens goaste Staffe-kille som ligger här bredvid mig i sängen och snarkar och kan bara instämma kring allt positivt som skrivits ovan både gällande staffar och andra liknande raser.

Blev så himla glad när jag läste igenom inläggen och såg att det var en POSITIV tråd! Yes!!!!
    Ja jag skapade tråden i det syfte att se hur många som egentligen tycker om rasen och inte gör, verkar faktiskt vara många som gillar rasen och det glädjer mig :)
  • Niikki90
    ModestyB skrev 2010-12-30 01:46:35 följande:
    Finns massor av trådar i ämnet redan. Använd sökfunktionen.
    Apbt är ingen godkänd ras i Sverige och de renrasiga, registrerade hundarna är bara några hundra till antalet. alltså är det blandraser ni har (tror ingen av er sitter på en reggad Apbt) och inget annat.

Apbt är trevliga hundar, med en högre benägenhet än andra att vara könsaggressiva (vilket de inte är ensamma om) och med en oerhörd arbetsvilja och "gameness". Jag tycker absolut inte att det är var mans hund, men det ÄR en synnerligen trevlig ras om man har ett stort intresse för hundsport, aktivering och om man vet hur man håller hund på ett säkert sätt.
    Det sista jag skrev är synnerligen viktigt, inte för att Apbt är blodtörstiga bestar, utan för att det redan skrivs så mycket elände och det är synd att rasen Apbt får ta smällen för det okunniga blandrasägare ställer till med.
    Samma känsla av ansvar måste många ägare av krävande bruksraser ta med sig, men där är kunskapen om vad man har i kopplet större och de allvarliga incidenterna minimeras på så sätt.
    Nu ska ju våran hund tränas efter denna vintern eftersom min sambo är väldigt intresserad av weight pill. Men just nu nöjer hon sig med att ut och gå, leka i snön, leka med leksakerna och oss :)
  • 1975

Niiki: ja mina föräldrar var livrädda när dom träffade honom och genast fick jag kommentaren " det är en sån där ful pitbull/kamphund" nu e dom jätte förtjusta i honom och kallar han t.o.m söt/gullig. Ha ha då har jag ändå haft schäfer och riszensnaucher som tjänster hund. Och risen var riktigt skarp. Det ända jag kan känna e lite läskigt med just denna ras är att blir den förbannad tex mot en annan hund så e det lite svårt att läsa av dom, kan ju försig bara gälla min hund, smäller det så smäller det utan förvarning. Min är två år och är genom organisationen " hundar utan hem" ocg kommer från Irland. Jag tog över honom av en annan familj här i Sverige som hade haft han ca 6 mån tills deras tik upptäckte att hon ville ha matte för sig själv. Nu har det endast hänt två ggr att han har hamnat i slagsmål men då har den andra hunden börjat mopsa upp sig och han har sagt ifrån. Han älskar andra hundar och på hundkurserna så är han jätte populär både hos instruktören och dom andra hundarna och ägarna.,.

• Niikki90
    Add3 skrev 2010-12-30 02:42:27 följande:
    Det är intressant hur det i dessa trådar alltid dyker upp någon vars snälla 'kamphund' blivit påhoppad av en massa 'gulliga' hundar...Obestämd

Har väl haft en ca 25 hundar under mitt liv, främst Schäfer och Golden. Har under dessa år blivit 'påhoppad' av alla möjliga raser, men väldigt sällan de små 'gulliga'.

Så länge de är överrepresenterade i statistik är jag mot dessa hundar (detta har ju diskuterats och demonstrerats tidigare jag menar inte att gå in på debatten), speciellt om man tar hänsyn till skador som uppstår. Sedan finns det säkert en massa 'snälla' ägare (utöver de många WT/pundare/kriminella/'balla'). Hur många av dessa som dessutom är vana hundägare kan jag dock inte avgöra när jag möter dessa hundar, vilket ju är det läskiga.
    Men om man läser på om pitbull så är den hunden (med rätt fostran/ägare) en utav de mest på litligaste hundarna och dom bästa familje hundarna. Golden däremot va ju faktiskt den hund nu som huggt flest barn varje år!
    Kollar dokumentärer, information och annat inte bara det negativa man ska läsa fakta oxå. Pitbull kanske anses som kamp hund, men det är en av dom få hundar du kan gå emellan i kamp och bara lyfta ut din egna hund och den slutar. Pitbull är en hund som lyssnar till sin ägare. Och detta kommer från en polis komferans med en chef så det stämmer.
    Sen undrar jag är du en dålig hundägare eller hittar du bara på eftersom du skriver att du haft ca 25 hundar?
    Här där vi bo finns många familjer som har pitbull, aldrig några problem, det är familehund. Dock har vi tyvärr fått hit ett så kallat gäng från malmö som skaffat sig pitbull för kamp och anfall vilket är otroligt synd att såna som dom fördärvar för oss som älskar rasen
  • Niikki90
    Jahajaj skrev 2010-12-30 06:01:49 följande:
    Gud så gullig bild! Trodde också att det nog var en tråd som tar upp pitbull som världens monster...
    Jag gillar verkligen den "typen" av hund... hemma har vi en amstaff-mix och hon är hur snäll som helst med vårat spädbarn. Tycker det är bra att barn får vänja sig vid djur när de är små.
    Vi hade en amstaff innan, funkade tyvärr inte med våra katter eftersom denna hunden va katt rädd så den fick flytta tillbaka igen :(Ja det är verkligen bra för barn att vänja sig vid djur, vi har Saga sen två katter.
  • Niikki90
    dezibel skrev 2010-12-30 09:27:05 följande:
    Har absolut inget emot Bullraserna däremot många av deras ägare och en oseriös och enormt växande blandrasavel på dom. Med tanke på deras hälsstatus med Hd/ad, Demodex, Ataxi,Allergier mm så förstår jag inte hur man vågar köpa en oreggad/blandning efter okontrollerade föräldrardjur av dom här raserna. 
    Att det oftast är väldigt trevliga hundar råder det ingen tvekan om men som med alla raser ska man vara medveten om vad man har i kopplet och hur man hanterar sin hund om/när det verkligen tänder till. 
    Kan hålla med dig i det du säger. Många skiter i om deras hundar inte ä bra att avla på. Vi däremot känner ägarna till sagas föräldrar så vi har ju koll på vad det är för psyke och annat på hennes föräldrar. Jag va väldigt noga med detta när min sambo ville ha en pitbull pga av just det att folk skiter i om hunden har bra psyke eller om den har andra fel. Vi har en tik, men har dock inga planer på att avla på henne pga att vi är oroliga att valparna hamnar hos fel personer. Många köper rasen för just statusen att ha en "kamp" hund eller att dom är oseriösa och inte fattar att det är en hund man behöver träna och vara hård mot. Men alla hundar kan bli dåliga inte bara pitbull, allt handlar om ägaren och miljön dom lever i. Synd bara att vissa ska fördärva en så underbar hund
  • Livet30

Vi har en amstaffblandning, en helt underbar hund. Men vi jobbar jättemycket med honom. Vi har gått mycket kurser och motionerar honom varje dag. Detta bör man göra med alla hundar anser jag.

• Niikki90
    1975 skrev 2010-12-30 11:52:04 följande:
    Niiki: ja mina föräldrar var livrädda när dom träffade honom och genast fick jag kommentaren " det är en sån där ful pitbull/kamphund" nu e dom jätte förtjusta i honom och kallar han t.o.m söt/gullig. Ha ha då har jag ändå haft schäfer och riszensnaucher som tjänster hund. Och risen var riktigt skarp. Det ända jag kan känna e lite läskigt med just denna ras är att blir den förbannad tex mot en annan hund så e det lite svårt att läsa av dom, kan ju försig bara gälla min hund, smäller det så smäller det utan förvarning. Min är två år och är genom organisationen " hundar utan hem" ocg kommer från Irland. Jag tog över honom av en annan familj här i Sverige som hade haft han ca 6 mån tills deras tik upptäckte att hon ville ha matte för sig själv. Nu har det endast hänt två ggr att han har hamnat i slagsmål men då har den andra hunden börjat mopsa upp sig och han har sagt ifrån. Han älskar andra hundar och på hundkurserna så är han jätte populär både hos instruktören och dom andra hundarna och ägarna.,.
    Så har jag aldrig upplevt vår hund. Hon blir sällan aldrg på andra hundar, är väl i såna fall sin syster men det hör väl till syskonkärlek ;)
  • Niikki90
    Livet30 skrev 2010-12-30 12:06:49 följande:
    Vi har en amstaffblandning, en helt underbar hund. Men vi jobbar jättemycket med honom. Vi har gått mycket kurser och motionerar honom varje dag. Detta bör man göra med alla hundar anser jag.
    Ja dom behöver aktivera sig. När började ni med kurser?
  • Livet30
    Niikki90 skrev 2010-12-30 12:11:57 följande:
    Ja dom behöver aktivera sig. När började ni med kurser?
    Vi fick vår hund när han var ett halvår. Sedan dess har vi gått olika kurser regelbundet.
Svar på tråden Pitbull