• Ljushuvud

Vad är rätt med homosexualitet?

Måste börja med att klargöra att jag personligen INTE har något emot homosexuella!!!

Vad är rätt / fel med homosexualitet?

Att ha sex är ju en ytterst naturlig och fundamental del av vår existens, dels ur perspektivet "leva" och dels ur perspektivet "säkerställa vår avkomma".

• Svar på tråden Vad är rätt med homosexualitet?
  • Ljushuvud

En grov generalisering,, de flesta blir kära i någon som de finner sexuellt attraktiv, på ett eller annat sätt. OM man är bi, gay eller str8 spelar nog inte någon roll, det funkar likadant för alla

• Anonym (svaret är 42)
    Ljushuvud skrev 2011-06-30 21:45:07 följande:
    En grov generalisering,, de flesta blir kära i någon som de finner sexuellt attraktiv, på ett eller annat sätt. OM man är bi, gay eller str8 spelar nog inte någon roll, det funkar likadant för alla
    Jupp =)
  • Ljushuvud

och.. (det var ju bra att 42'an hängde med!)

De som är bi blir kära i båda könen,, de som är gay blir kära i samma kön,, majoriteten på planeten blir kära i motsatt kön för det är så människans genetiska program ser ut.

Är det just det faktum att det finns en norm som är svår att hantera? Att det är just normen i sig som är hotet mot bi och gay? Att de som inte är "normala" känner sig hotade och måste ändra på det mest uppenbara (för dem själva) för att ha samma status som de "normala"?

• rlevitte
    Ljushuvud skrev 2011-07-01 08:04:20 följande:

Är det just det faktum att det finns en norm som är svår att hantera? Att det är just normen i sig som är hotet mot bi och gay? Att de som inte är "normala" känner sig hotade och måste ändra på det mest uppenbara (för dem själva) för att ha samma status som de "normala"?

Det som är jobbigt att hantera är folks fördömanden.  Peka finger med något i stil med "du är fel!", behandla en sämre för att man på något vis inte följer normen.  Jo, sånt är jobbigt.

Mvh,
    Richard 
  • Ljushuvud

och...

Detta är precis det som är dagens dilemma,, hur skall man kunna agera på annat sätt än att hålla på att förneka sanninen? Dagens yngre generationer KAN inte acceptera att de är en minoritet, att de är "udda" eller "fel".

Det är inte längre många som säger att det är fel om en människa berättar om sin sexuella läggning, men de som har en läggning som INTE tillhör normen måste av någon märklig anledning göra sig själva till "offer".

De är inga offer, de har en annan sexuell läggning än vad normen säger! (Om de tycker att det är jobbigt, så förstår jag dem,, de har ju inte alls samma utbud och möjligheter som en hetero, men de är och kommer aldrig att bli offer för det!)

• Anonym

De som är bi blir kära i båda könen,, de som är gay blir kära i samma kön,, majoriteten på planeten blir kära i motsatt kön för det är så människans genetiska program ser ut.

Och var hittar du den statistiken?
    Har pratat sex och kärlek med så väldigt många under mitt liv och majoriteten har någon gång känt sig attraherade och/eller haft känslor för någon av samma kön. Sen har majoriteten inte vågat stå för dom känslorna utan valt att gå vidare tills dom hittar någon av motsatt kön.
  • Ljushuvud

Att du har "pratat" med människor ger ju inte dig någon verklig uppfattning om allt, eller hur?!!

Det finns dessutom inget som ändrar på normen om heterosexualitet bara för att "många någon gång under sitt liv känt sig attraherade av en person med samma kön"!!

Lite bättre kunde du nog??

• Anonym

och dina antaganden grundas på vad då? Att sämhällets normer i årtionden har sagt till oss hur och vad vi ska känna för vem och vilka? Det säger inte heller någonting om sanningen i det.

För många år sedan jobbade jag med äldre och kvinnorna (när deras män hade gått bort) pratade mycket om att dom gift sig för att man skulle, att det var en bra man men att dom själva inte kände något.
    Just kvinnor ska ju vilja ha barn men i väldigt många år har kvinnor inte haft ett val, det fanns inget annat än att bli fru och mor.

Jag personligen tror att alla är bisexuella sedan är det en blandning av normer som spelar stor roll i hur vi väljer våra partners.

• Ljushuvud

Hetero-normen är en grund för att mänskilgheten någonsin skulle kunna existera! Den är fortfarande en grund och kommer alltid att vara det! Det finns så oändligt mycket forskning kring detta att det borde vara omöjligt att hävda att det inte skulle vara belagt att människor per definition är heterosexuella!

• Anonym (svaret är 42)

och.. (det var ju bra att 42'an hängde med!)

Jag säger att man är gay även om man bara är 80% homo. Tycker man får kalla sig vad man vill =)

Jag är inte normal och jag har aldrig varit normal. Jag kommer hellre aldrig bli normal och har heller ingen önskan om att bli det. Inte för att det är fel med att vara normal. Men vem vill vara som alla andra när man kan vara sig själv?

Jag vägrar anpassa mig till idiotiska normer och regler. Och det har inget att göra med att jag är gay. Jag skiter också i status. Acceptera mig eller låt bli. Men låt mig isåfall vara ifred. =)

Jag förtjänar respekt för att jag är en människa. Alla människor förtjänar respekt.
Svar på tråden Vad är rätt med homosexualitet?