Ljushuvud skrev 2011-07-01 08:29:35 följande:
och...
Detta är precis det som är dagens dilemma,, hur skall man kunna agera på annat sätt än att hålla på att förneka sanninen? Dagens yngre generationer KAN inte acceptera att de är en minoritet, att de är "udda" eller "fel".
Det är inte längre många som säger att det är fel om en människa berättar om sin sexuella läggning, men de som har en läggning som INTE tillhör normen måste av någon märklig anledning göra sig själva till "offer".
De är inga offer, de har en annan sexuell läggning än vad normen säger! (Om de tycker att det är jobbigt, så förstår jag dem,, de har ju inte alls samma utbud och möjligheter som en hetero, men de är och kommer aldrig att bli offer för det!)
Udda är INTE en synonym till fel!
Det finns många som anser att de är ett offer. Vare sig de är korta, tjocka, homosexuella eller whatever.
Jag är inget offer. Jag är jag. Och jag är stolt över den jag är. Fast jag inte passar in normer. Visst kan vissa av mina egenskaper ställa till med problem för mig ibland. Men jag har andra egenskaper som underlättar min vardag. Så är det hos alla. Man spretar. Men vissa spretar inom normerna och märks inte.
Jag tror att det ofta handlar om inställning. Känner man sig som ett offer så blir man ett offer. Visst kan omvärlden hjälpa till att skapa offer genom att intala dem att de är fel. Men udda är inte ett synonym till fel. Udda betyder inte dålig utan bara annorlunda. Och den som inte kan se att alla är olika behöver lära sig det. Det är inte fel på den som är udda utan på de som inte kan acceptera folk för vad de är.