• Ljushuvud

Vad är rätt med homosexualitet?

Måste börja med att klargöra att jag personligen INTE har något emot homosexuella!!!

Vad är rätt / fel med homosexualitet?

Att ha sex är ju en ytterst naturlig och fundamental del av vår existens, dels ur perspektivet "leva" och dels ur perspektivet "säkerställa vår avkomma".

• Svar på tråden Vad är rätt med homosexualitet?
  • Anonym (svaret är 42)
    trettioplus skrev 2011-07-16 18:32:15 följande:
    Om man talar med folk, så har de ganska olika uppfattning om vad sexualitet faktiskt innebär. Somliga anser exempelvis att man är homo-, hetero- eller bisexuell om man har sexuella fantasier åt ett visst håll. För andra krävs det att man har haft sexuell praktik på ett visst sätt för att anses vara det ena eller det andra. Ytterligare ett antal menar att man måste ha varit kåt vid de tillfällen man haft en viss typ av sex. Några tycker att vad man identifierar sig som är viktigast. Somliga menar att man är det ena eller det andra om man en gång haft en viss typ av sex, oavsett vad man tyckte om saken. Vissa hävdar att det är kärleken som är viktigast. En del menar att man måste kunna känna både kärlek och sexualitet åt ett håll för att betraktas som det ena eller det andra...

Jag tror jag kan fortsätta en bra stund till, men jag tror jag fått fram det jag menar: Det är ett på tok för spretigt begrepp för att bara med ett ord kunna beskriva en persons sexualitet.
    Det säger jag inte emot. Men jag tror att de flesta är medvetna om sin åsikt. Eller inte har funderat på det. Det är få som aktivt försöker reda ut sin sexualitet under en längre period. Sen att många efter ett par år kommer underfund med att den har ändrats eller att de upptäcker nåt nytt är en annan sak. Alla ändras och kommer på nya saker om sig själva. Men hur många klassar sin sexualitet som "flytande"?
  • trettioplus
    Anonym (svaret är 42) skrev 2011-07-16 19:25:46 följande:
    Det säger jag inte emot. Men jag tror att de flesta är medvetna om sin åsikt. Eller inte har funderat på det. Det är få som aktivt försöker reda ut sin sexualitet under en längre period. Sen att många efter ett par år kommer underfund med att den har ändrats eller att de upptäcker nåt nytt är en annan sak. Alla ändras och kommer på nya saker om sig själva. Men hur många klassar sin sexualitet som "flytande"?
    Jag tror det beror på vad man lägger in i begreppet flytande. Jag tror inte att vi tänker lika där.
    Vi har klassiskt tänkt två poler där det står homo på den ena och hetero på den andra. Ibland petar man också in en stolpe i mitten och säger att den kallas bisexualitet. Om man använder det här tvåpoliga systemet (som jag egentligen inte är så förtjust i) och lägger in alla parametrar som rör sexualitet, så får vi ett väldigt stort skvalpande mellan de här två polerna och väldigt få på de yttersta kanterna. Folk tenderar dessutom att flytta sig lite hitåt och ditåt under livets gång. Det är vad jag menar med flytande.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym (svaret är 42)
    trettioplus skrev 2011-07-16 20:15:31 följande:
    Jag tror det beror på vad man lägger in i begreppet flytande. Jag tror inte att vi tänker lika där.
    Vi har klassiskt tänkt två poler där det står homo på den ena och hetero på den andra. Ibland petar man också in en stolpe i mitten och säger att den kallas bisexualitet. Om man använder det här tvåpoliga systemet (som jag egentligen inte är så förtjust i) och lägger in alla parametrar som rör sexualitet, så får vi ett väldigt stort skvalpande mellan de här två polerna och väldigt få på de yttersta kanterna. Folk tenderar dessutom att flytta sig lite hitåt och ditåt under livets gång. Det är vad jag menar med flytande.
    Jag tror inte på två poler. Eller tre eller ett tiotal eller så. Jag tror att alla själva får bestämma vart de står. Om de ens vill dela in sig i fack. Flytande är man om man inte vill eller kan bestämma sig. Och då inte om man är bi, homo eller hetero eller i sitt eget fack. Utan om man inte kan/vill definera det alls.

Så ja. Det är en definitionsfråga. Jag gillar inte fack och vägrar använda dem. Men jag vet vart jag står i min sexualitet och är inte flytande även om jag varken kallar mig homo, straight eller bi. Måste jag välja en säger jag homo men jag kallar mig inte det om jag inte måste definiera mig som nåt av de tre.
  • Ljushuvud

Jag trodde först att jag var högerhänt, men jäklar vad fel jag hade!!

• Anonym (svaret är 42)
    Ljushuvud skrev 2011-07-16 22:24:04 följande:
    Jag trodde först att jag var högerhänt, men jäklar vad fel jag hade!!
    Du kanske är ambivalent =)

Men även om du är högerhänt är det kanske saker du gör bättre med vänster hand. Och skadar du högerhanden kan du förmodligen träna upp din vänsterhand hyfsat.

Men menar du att om man är vänsterhänt ska man bli tvingad att använda enbart höger hand? Eller om man är gay ska tvingas att vara straight?

Eller är det helt enkelt ok att vara vänsterhänt eller högerhänt eller tom ambivalent?
  • Ljushuvud

Helt ok att vara vad som! Men helt galet att hävda att hetero INTE är norm!

• Rani

Naturen har skapat homosexuella homosexuella. Så naturligare än så blir det ju inte! Man hör ibland att homosexualitet skulle vara "onaturligt", men mer fel än så kan det ju inte bli. Fel enligt människors knasiga moralregler kanske, men tusan inte onaturligt!

• Aaalexandra

Vad är rätt/ fel med heterosexualitet?

• Aaalexandra

Förlåt glömde att klargöra att jag INTE har något emot heterosexuella!

• Anonym (svaret är 42)
    Ljushuvud skrev 2011-07-16 22:31:38 följande:
    Helt ok att vara vad som! Men helt galet att hävda att hetero INTE är norm!
    Jag har aldrig sagt att det inte är det. Men jag vill inte diskutera normer för normer är onödiga =)
Svar på tråden Vad är rätt med homosexualitet?