trettioplus skrev 2011-07-16 20:15:31 följande:
Jag tror det beror på vad man lägger in i begreppet flytande. Jag tror inte att vi tänker lika där.
Vi har klassiskt tänkt två poler där det står homo på den ena och hetero på den andra. Ibland petar man också in en stolpe i mitten och säger att den kallas bisexualitet. Om man använder det här tvåpoliga systemet (som jag egentligen inte är så förtjust i) och lägger in alla parametrar som rör sexualitet, så får vi ett väldigt stort skvalpande mellan de här två polerna och väldigt få på de yttersta kanterna. Folk tenderar dessutom att flytta sig lite hitåt och ditåt under livets gång. Det är vad jag menar med flytande.
Jag tror inte på två poler. Eller tre eller ett tiotal eller så. Jag tror att alla själva får bestämma vart de står. Om de ens vill dela in sig i fack. Flytande är man om man inte vill eller kan bestämma sig. Och då inte om man är bi, homo eller hetero eller i sitt eget fack. Utan om man inte kan/vill definera det alls.
Så ja. Det är en definitionsfråga. Jag gillar inte fack och vägrar använda dem. Men jag vet vart jag står i min sexualitet och är inte flytande även om jag varken kallar mig homo, straight eller bi. Måste jag välja en säger jag homo men jag kallar mig inte det om jag inte måste definiera mig som nåt av de tre.