• Viktorsmamma

Drack ni på nyår nu?

Ja som omrösningen säger, drack du på nyår igår?

jag eller min sambo drack inget, eller ja i efterrätten var de ett halvt äggskal med konjak som jag tog då min sambo skulle köra.

är rätt skönt idag, spec då svärfar  ligger och är bakfull i detta nu är de skönt att va pigg och kry!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-01 13:56
    och för er som inte förstod så menar jag självklart om man drack något med alkohol i.

inte "ja jag drack, dricka, annars skulle jag va törstig" men de trodde jag alla fattade
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Drack ni på nyår nu?
  • xXMaLoXx

Jag drack en öl till maten och en flaska Smirnoff Ice runt tolvslaget...det med min snart ettåriga son sovandes i sovrummet :O

Nävars, efter middagen vi åt igår så hade jag fått kämpa för att känna mig berusad så jag tyckte jag var rätt safe i min mängd alkohol. Har mått toppen idag, bortsett från min förkylning :)

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Linda1976
    TwistedSister skrev 2011-01-01 21:07:12 följande:
    Kan och kan... Finns mycket man kan men inte bör. Dricker inte 1-2 glas vin på jobbet eller när jag ska köra bil eller när jag har ansvar för mina två små liv som inte rimligtvis kan ansvara för sig själva. Tycker jag är sunt förnuft bara.

Jag kan ta ansvar för mitt barn även om jag dricker ett glas rödvin till maten. Det tycker jag är sunt förnuft.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • TwistedSister
    Linda1976 skrev 2011-01-01 23:22:46 följande:
    Jag kan ta ansvar för mitt barn även om jag dricker ett glas rödvin till maten. Det tycker jag är sunt förnuft.
    Säger inte att du inte kan det, eller att jag inte skulle kunna göra det. Men jag tycker stort ansvar och alkohol är en synnerligen olämplig kombination.
    Alkohol är trots allt fortfarande en drog, som andra droger, och det faktum att den är laglig har inget att göra med att den skulle vara mindre skadlig än andra droger som inte är lagliga. Att det är helt normalt i vårt samhälle att springa förbi bolaget och köpa några flaskor på fredagen kanske gör att man lurar sig lite på att det inte kan vara så illa, alla gör ju så. Jag är inte nykterist men jag tycker man ska tänka på i vilket sällskap man dricker och jag väljer att inte göra det bland barn och under tidpunkter då jag har ansvar för någonting eller någon annan människa. För mig är det inget problem att avstå.
    Jag dömer inte ut alla som dricker 1-2 glas vin runt sina barn heller, jag blir bara fundersam hur man kan förhålla sig så odelat positiv till en fråga som faktiskt är väldigt svår och där det finns konsekvenser man kanske inte kan förutse eller veta säkert. Då undrar jag om man har tänkt eller om man bara gör (som alla andra gör)?
  • Näckrosen

Ja, jag drack lite. Men inte så mycket som jag tänkte, ens.
    Jag dricker aldrig så jag blir full, sällan så någon märker att jag druckit...

Igår blev det en Smirnoff Ice medan vi lagade maten
    Ett glas vin till maten.
    Ett glas vin hällde jag upp för att ha när vi spelade spel. Det sparkade dock kompisen ut när jag druckit hälften.
    Hällde upp ett glas bubbel vid 12-slaget, men det smakade jag bara på. Det var så äckligt att när alla tittade på raketerna vattnade jag närmsta snöhög med det... Skäms

• Linda1976
    TwistedSister skrev 2011-01-01 23:41:25 följande:
    Säger inte att du inte kan det, eller att jag inte skulle kunna göra det. Men jag tycker stort ansvar och alkohol är en synnerligen olämplig kombination.
    Alkohol är trots allt fortfarande en drog, som andra droger, och det faktum att den är laglig har inget att göra med att den skulle vara mindre skadlig än andra droger som inte är lagliga. Att det är helt normalt i vårt samhälle att springa förbi bolaget och köpa några flaskor på fredagen kanske gör att man lurar sig lite på att det inte kan vara så illa, alla gör ju så. Jag är inte nykterist men jag tycker man ska tänka på i vilket sällskap man dricker och jag väljer att inte göra det bland barn och under tidpunkter då jag har ansvar för någonting eller någon annan människa. För mig är det inget problem att avstå.
    Jag dömer inte ut alla som dricker 1-2 glas vin runt sina barn heller, jag blir bara fundersam hur man kan förhålla sig så odelat positiv till en fråga som faktiskt är väldigt svår och där det finns konsekvenser man kanske inte kan förutse eller veta säkert. Då undrar jag om man har tänkt eller om man bara gör (som alla andra gör)?
    Du tycker inte du drar på lite väl stora växlar? Ja, det finns massor med människor som inte kan hantera alkohol. Absolut. Deras barn är det fruktansvärt synd om, oavsett om det är jul eller juli.

Så generellt sett är jag naturligtvis inte odelat positiv, men för egen del: Absolut! För mig blir det aldrig oanade konsekvenser som jag inte kan förutse. Det är ju inte så att jag nånsin råka dricka för mycket... vare sig med eller utan barn i huset.

"springa förbi systemet"? Dricker man för att alla andra gör det, ja - då har man problem. Om man som vuxen, ansvarstagande dricker ett riktigt gott glas rödvin till sin köttbit eller ost på fredagen - det har inget med missbruk, oanade konsekvenser eller bristande ansvar att göra. Alls. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • xXMaLoXx
    TwistedSister skrev 2011-01-01 23:41:25 följande:
    Nu var inte det här riktat åt mig, men jag svarar ändå. Jag dricker väldigt sällan vanligtvis, alkohol är inte särskilt intressant i min värld längre. Men, jag kan tycka att det är en liten nyansskillnad i att dricka något glas på nyårsafton, jämfört med att dricka varje helg exempelvis. På nyår äter man ofta relativt mycket dessutom, så tar man ett par glas vin till det så har det ju ingen större effekt rent berusningsmässigt. Dessutom så hoppas jag att man som vuxen, känner sina begränsningar. Jag skulle aldrig dricka så det är kännbart i närheten av mitt barn, igår drack jag för att det var gott med en öl till maten och ville skåla i något annat än Rosa bubbliz som var mitt nyårsdricka förra året...då jag var gravid :D
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • TwistedSister
    Linda1976 skrev 2011-01-01 23:47:36 följande:
    Du tycker inte du drar på lite väl stora växlar? Ja, det finns massor med människor som inte kan hantera alkohol. Absolut. Deras barn är det fruktansvärt synd om, oavsett om det är jul eller juli.

Så generellt sett är jag naturligtvis inte odelat positiv, men för egen del: Absolut! För mig blir det aldrig oanade konsekvenser som jag inte kan förutse. Det är ju inte så att jag nånsin råka dricka för mycket... vare sig med eller utan barn i huset.

"springa förbi systemet"? Dricker man för att alla andra gör det, ja - då har man problem. Om man som vuxen, ansvarstagande dricker ett riktigt gott glas rödvin till sin köttbit eller ost på fredagen - det har inget med missbruk, oanade konsekvenser eller bristande ansvar att göra. Alls. 
    Jag har inte sagt ett ord om missbruk eller att inte kunna hantera det. Det är ju förstås också ett jättestort problem men inte relevant när vi som du säger pratar om människor som dricker 1-2 glas vin till maten. Personligen funderar jag över vilka signaler jag skickar till mina barn om jag dricker inför dem. Jag vill såklart inte att de ska dricka, röka eller hålla på med andra droger. Helst aldrig, men de har ett helt samhälles grupptryck att kämpa mot där när det gäller just alkoholen. Men jag vill inte när de är tonåringar och tycker att de börjar känna sig vuxna, ska förknippa alkohol med något som vuxna gör. Jag vill inte att det ska finnas i vårat hem för dem att kunna ta av. 
    Sen vet jag att de allra flesta barn upplever det som mycket obehagligt när vuxna dricker, och var gränsen går när det är obehagligt (oftast lätt berusad) är väldigt oklar och jag vet inte varför man ska utsätta sig och sina barn för att hålla på och testa de gränserna och övertyga sig själv om att jo men det här är nog okej ändå, när man aldrig riktigt kan veta säkert. Främst för att det är så otroligt onödigt när det är så lätt att bara strunta i att dricka och så finns det inget problem att fundera över ens.  
  • MizzTez

Nej, ville inte.. Ändå var det bara jag och gubben hemma, båda barnen var på entrepenad över helgen! fast gubben skulle ju upp 4 och jobba..

• Eriin

Jag drack inte, var dock ensam om det på nyårsfesten. Men folk drack med måtta och det var en väldigt trevlig kväll!

• flybell

Jag drack inte för jag ammar.

Svar på tråden Drack ni på nyår nu?