TwistedSister skrev 2011-01-01 23:41:25 följande:
Säger inte att du inte kan det, eller att jag inte skulle kunna göra det. Men jag tycker stort ansvar och alkohol är en synnerligen olämplig kombination.
Alkohol är trots allt fortfarande en drog, som andra droger, och det faktum att den är laglig har inget att göra med att den skulle vara mindre skadlig än andra droger som inte är lagliga. Att det är helt normalt i vårt samhälle att springa förbi bolaget och köpa några flaskor på fredagen kanske gör att man lurar sig lite på att det inte kan vara så illa, alla gör ju så. Jag är inte nykterist men jag tycker man ska tänka på i vilket sällskap man dricker och jag väljer att inte göra det bland barn och under tidpunkter då jag har ansvar för någonting eller någon annan människa. För mig är det inget problem att avstå.
Jag dömer inte ut alla som dricker 1-2 glas vin runt sina barn heller, jag blir bara fundersam hur man kan förhålla sig så odelat positiv till en fråga som faktiskt är väldigt svår och där det finns konsekvenser man kanske inte kan förutse eller veta säkert. Då undrar jag om man har tänkt eller om man bara gör (som alla andra gör)?
Du tycker inte du drar på lite väl stora växlar? Ja, det finns massor med människor som inte kan hantera alkohol. Absolut. Deras barn är det fruktansvärt synd om, oavsett om det är jul eller juli.
Så generellt sett är jag naturligtvis inte odelat positiv, men för egen del: Absolut! För mig blir det aldrig oanade konsekvenser som jag inte kan förutse. Det är ju inte så att jag nånsin råka dricka för mycket... vare sig med eller utan barn i huset.
"springa förbi systemet"? Dricker man för att alla andra gör det, ja - då har man problem. Om man som vuxen, ansvarstagande dricker ett riktigt gott glas rödvin till sin köttbit eller ost på fredagen - det har inget med missbruk, oanade konsekvenser eller bristande ansvar att göra. Alls.