TwistedSister skrev 2011-01-02 14:54:11 följande:
Det där är ju världens mest överanvända myt att det blir mer spännande för att det är "tabu". Det är inte "tabu" att dricka enligt mig, jag gör det bara inte. Efter noga övervägande har jag kommit fram till att jag har inget behov av att känna mig "kontinental" eller övertyga mig själv om att jag är en sån där människa som vet att njuta av livets goda, alkohol är bara gift på snygg flaska, vem lurar jag liksom..?
Jag känner heller inget större behov av att stödja en industri som livnär sig på andras olycka och elände, söndertrasade familjer och människor som dricker sig i fördärvet och till för tidig död och skrumplever och allt jävelskap plus oskyldiga (och skyldiga) som stryker med i trafiken, våldsbrott etc. Nä det känns inte sådär himla jätteglamouröst faktiskt när man tänker på det.

Känns inte som min grej bara, eller som något jag vill stödja och stå för, eller inför mina barn påvisa att jag tycker är OKEJ. Men det är såklart för att jag är en överspänd jävla människa som tycker allt roligt borde förbjudas och att föräldrar som dricker ett glas vin till maten framför sina barn borde få stå fastkedjade vid en skampåle på torget hela julhelgen, håhåjaja

Fast, att dricka sig fördärvad och ta en öl eller ett glas vin är väl inte ens att jämföra? Jag dricker saft till maten ibland, för att jag tycker det är gott...samma som att jag kan tycka att en öl kan smaka bra ibland.
Det känns som att du gör det här lite större än vad det är. Eller handlar tråden om föräldrar som dricker sig apraka var och varannan helg inför barnen?
Du behöver inte alls dricka, det är ditt val. Men att dra in skrumplever och våldsbrott t tycker jag inte riktigt hör hemma i just den här tråden. Frågan var om vi drack något på nyår, inte huruvida vi pimplar bärs i tid och otid.