• Alva666

VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???

Jag jobbar inom djursjukvården och är så förtvivlat trött på folk som inte försäkrar sina djur! Visst, kan ni hosta upp 30000 hur som helst så är det väl eran sak. Men allt som oftast leder det till att man INTE ger djuret den vård den behöver och ibland tillochmed drar sig för att avliva ett djur i fruktansvärda smärtor.. Skräckexempel med folk som låter katten ligga och sakta kvävas medan man sitter och äter julmat och öppnar paket för att man har inte lust/råd att söka akut vård. Även fall där familjen tvingas avliva ett älskat husdjur och både föräldrar och barn är förtvivlade! Vilket föredömme gör man då? Vi måste avliva "flisan" för mamma glömde försäkringen? Man utsätter ju även barnen för lidande då. Ibland skrapar folk ihop sina sista slantar och skuldsätter sig för att täcka kostnader som hade undvikits om man bara hade en försäkring! Så onödigt och ett sådant onödigt problem. Man måste inte skaffa djur, det är frivilligt, och barn lär sig INTE automatiskt empati och ansvar bara för att man köper en liten skabbig kattunge som dem sedan ser pappa och mamma skita i.. Dem lär sig av att se hur föräldrarna sköter om, vårdar och tar sitt ansvar för den nya familjemedlemmen. Detta är inte så vanligt förekommande på hund, men med katter händer detta helatiden, och det krossar mitt hjärta.. Det kostar 40 kr i månaden men min kattförsäkring. Det är inte så mkt.. Veterinärvård är DYRT, inte för att vi som jobbar med det är giriga utan för att allt kostar och vi måste gå runt. Vi vill bara vårda djur och få dem att må bättre och då är det väldigt jobbigt och frustrerande att tvingas avliva djur som kunnat leva bara pga att djurägarna inte tagit sitt ansvar..

• Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???
  • LuMa
    leolina1980 skrev 2011-01-02 17:01:48 följande:
    Nu blir jag nyfiken på vilket land du bor i då du skriver att du kunde ha fört dom till Finland eller Sverige :)
    Ja precis, bor på Åland.
  • nemo1
    Oj vad det blåser skrev 2011-01-02 15:50:51 följande:
    Jag vet att man vaccinerar mot kattpest, men jag har inte hört talas om någon kattpest som går i denna kommun iaf. Och jo man kasterar visst bondkatter, annars blir det ju vildkatter och hur trevligt är det att ha på gården? Här har vi ca 2-4 katter på varje gård och de brukar stanna tills de dör (på ena eller andra sättet). I princip alla bondkatter är kasterade i denna by, utom några honor som får p-piller för att man ska kunna få kattungar.

Men oavsett så handlar det ju inte om huruvida man har sina katter försäkrade eller inte. Finns säkert massor av försäkrade katter som har det sämre än de oförsäkrade. I denna trakt är vi rädda om våra katter fast de är bondkatter och gratis. Och ja det finns några vildkatter som kommer och kissar här, då brukar vi sätta ut fällor och ta bort dem.
    Och hur fan vet ni att det är VILDKATTER?? För det första finns det inga VILDkatter i Sverige och för det andra så kanske katterna har en ägare.

Och för helskotta, kastrera alla honor också, p-piller är farligt för katter och det finns redan ett STORT överskott av huskatter så sluta avla fram fler! 
  • delirium

Jag tycker också det är helt sjukt. Det kostar ju så lite! Har man inte råd att lägga ut det ska man inte ha djur.. 

• Fru U
    nemo1 skrev 2011-01-02 19:34:56 följande:
    Och hur fan vet ni att det är VILDKATTER?? För det första finns det inga VILDkatter i Sverige och för det andra så kanske katterna har en ägare.

Och för helskotta, kastrera alla honor också, p-piller är farligt för katter och det finns redan ett STORT överskott av huskatter så sluta avla fram fler! 
    Kanske inte finns vildkatter men det finns förvildade katter.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • alvaereva

Jag förstår inte heller det.
    Vi bor på landet och vår katt får gå ut och in som han vill, och jag vet att katter här ofta är lite slit och släng-djur.

Fattar inte hur folk kan värdera katter så lågt?
    Vår katt är fullförsäkrad, fullvaccinerad och regelbundet avmaskad och hälsoundersökt.
    Det borde vara en sjävklarhet för alla som har katt tycker jag.

• Kimban

Vår katt är inte försäkrad längre, tog bort den (försäkringen)
    Vi tog beslutet att om det händer henne något allvarligt så tar vi bort henne (små saker får vi betala själva då det sker)
    Vi har tyvärr erfarenheten av att behöva avliva vår andra katt efter lång tid och han aldrig blev bra i sina ben igen. Och jag vill ALDRIG mer gå igenom något sådant varken för vår eller kattens skull. Så händer det henne något får hon somna och komma till Ozzy. Elakt kan man tycka men det är vårt val.

• SunnyBunny

Min sambo tyckte inte vi behövde försäkra våran hund.

Det av den anledningen att vi har pengar om det nu skulle hända något. Men jag tyckte det bara var dumt så jag betalar hennes försäkring, och även våra 2 katter;)

• adina01

Har aldrig tidigare haft försäkring men fick ett erbjudande när katten kastrerades om rabatterat pris på öronmärkning och försäkring och tog det. Tur,eftersom han råkade ut för två incidenser under en 6 månaders period som med försäkring kostade drygt 4 000:-  utan hade det kostat 12 000: .

Den gamla katten är 16 år så han är för gammal att försäkra och börjar få en del ålderskrämpor med hörseln och synen eventuellt är han lite senil också. Blir han sjuk eller skadad räknar jag med att avliva honom istället för att utsätta honom för behandlingar (han går inte att veterinärundersökas utan att sövas). 

• Oj vad det blåser
    nemo1 skrev 2011-01-02 19:34:56 följande:

Ursäkta att jag var otydlig. Jag menar såklart förvildade katter som har lämnat sina hem. Sen är det ju så att det som tappat dem brukar fråga ifall vi kan ta bort dem. Och i ärighetens namn så tycker jag faktiskt att folk får skylla sig själva om de inte tar hand om sina katter så de blir förvildade. Och för att vi ska få ha kvar våra tama friska och kastrerade bondkatter utan att de förvildade katterna spöar skiten ur dem så får vi lov att ta bort dem. Gillar inte heller kattpiss på bron eller i laggårdsporten.

Varför folk väljer att ge sina katthonor p-piller kan jag personligen inte svara på, men jag antar att det är för att de vill ha ett gäng kattungar. Har själv bara kastrerade katter för jag tycker det är trevligast så.
  • Glimra

Vad rekommenderar ni för försäkring på en hund? Min sambo har ingen försäkring på sin vilket jag tycker är galet:0). Jag vet dock inte vilken vi ska välja? Är Agria bra? Det är nämligen den enda försäkringen som man har hört så mycket om...

Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???