• Alva666

VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???

Jag jobbar inom djursjukvården och är så förtvivlat trött på folk som inte försäkrar sina djur! Visst, kan ni hosta upp 30000 hur som helst så är det väl eran sak. Men allt som oftast leder det till att man INTE ger djuret den vård den behöver och ibland tillochmed drar sig för att avliva ett djur i fruktansvärda smärtor.. Skräckexempel med folk som låter katten ligga och sakta kvävas medan man sitter och äter julmat och öppnar paket för att man har inte lust/råd att söka akut vård. Även fall där familjen tvingas avliva ett älskat husdjur och både föräldrar och barn är förtvivlade! Vilket föredömme gör man då? Vi måste avliva "flisan" för mamma glömde försäkringen? Man utsätter ju även barnen för lidande då. Ibland skrapar folk ihop sina sista slantar och skuldsätter sig för att täcka kostnader som hade undvikits om man bara hade en försäkring! Så onödigt och ett sådant onödigt problem. Man måste inte skaffa djur, det är frivilligt, och barn lär sig INTE automatiskt empati och ansvar bara för att man köper en liten skabbig kattunge som dem sedan ser pappa och mamma skita i.. Dem lär sig av att se hur föräldrarna sköter om, vårdar och tar sitt ansvar för den nya familjemedlemmen. Detta är inte så vanligt förekommande på hund, men med katter händer detta helatiden, och det krossar mitt hjärta.. Det kostar 40 kr i månaden men min kattförsäkring. Det är inte så mkt.. Veterinärvård är DYRT, inte för att vi som jobbar med det är giriga utan för att allt kostar och vi måste gå runt. Vi vill bara vårda djur och få dem att må bättre och då är det väldigt jobbigt och frustrerande att tvingas avliva djur som kunnat leva bara pga att djurägarna inte tagit sitt ansvar..

• Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???
  • Oj vad det blåser

Katterna har vi endast för att bekämpa råttor och möss. Blir dem sjuka eller skadade så de inte kan göra sitt jobb ordentligt så blir det tyvärr avlivning. Låter kanske rått och lite hemskt, men det är sanningen när det kommer till kritan.

Hunden som är jobbarkompis och sällskapsdjur är försäkrad.

• PruttPottan
    Trollsländan skrev 2011-01-02 14:14:40 följande:
    Katten är inte försäkrad, svärfar är veterinär med egen praktik.
    Det var nog den bästa ursäkt jag hört som jag kan tycka är okej. Resten är oförsvarbart faktiskt.
  • Jastner
    AngelEye skrev 2011-01-02 14:23:30 följande:
    Ja men precis. Då får man ju faktiskt ta sitt ansvar för dom stackars djuren också. :)

Så tråkigt med människor som ser djur som redskap och leksaker. Dom är levande varelser som man väljer att ta hand om . Vill en bonde bli av med råttorna genom att skaffa katter, så är det inte så himla jobbigt att försäkra dom också. Tar 5 minuter att fylla i en sån blankett och det kan göras på internet. Behöver inte ens gå till brevlådan :)

Nyttodjur är nyttodjur. Etiska val varierar mellan människor. Man ska inte tro att alla ser sina djur på samma sätt.

Ett svar på din fråga i TS? Eller vad tror du att svaret är? Att vissa människor är onda och vill sina djur illa?

• PruttPottan
    AngelEye skrev 2011-01-02 14:18:35 följande:
    då förstår jag inte varför det är lönt att skaffa sig lagårdskatter.
    Ladugårskatter har man inte för att gosa med. De har man så de kan fånga råttor. Bönders syn på katter är i stort sett omöjlig att ändra. Å andra sidan skjuter de av de katter som är skadade så de iaf slipper lida.
  • lillkorpen

Vi tog hand om en misshandlad och vanvårdad katt, det visade sig att han var för gammal för att få en försäkring. Nu vet jag inte om försäkringsvillkoren har ändrats, men så var det "förr" i alla fall. Vi var dock helt och fullt medvetna om vårt ansvar och hostade snällt upp pengar när något gick fel. Kissen blev njursjuk på gamla dar och dog runt 12 års ålder, han somnade in hos veterinären och levde ett fantastiskt liv.

Hur som helst, jag vet inte om villkoren ändrats men det där var anledningen till att vi inte hade en försäkring till vår katt. Den nuvarande katten är givetvis försäkrad.

• martinan

katter på landet lite färre år men ack så lyckliga.

• Oj vad det blåser
    martinan skrev 2011-01-02 14:31:30 följande:

katter på landet lite färre år men ack så lyckliga.

Inte säkert det blir färre. De blir för det mesta väldigt välmående av den riktiga kosten (möss och råttor) samt att de inte blir påkörda så lätt.

Vi har en hona på ca 15 år som vi endast tagist lite tandsten och avmaskat några gånger. Hon mår prima!
  • Lunamamma

Skäms att erkänna men katterna är oförsäkrade. Nu är de 10 resp 11 år gamla, så man kanske inte får försäkra dem ens? Vet att det är jättedyrt hos veterinären, eftersom vi båda katterna haft var sitt besök á 10 000 kr... Och nä, egentligen har vi inte råd till sånt! Varför har vi varit så korkade då? Dumsnåla kanske? Ska nog inte ha några husdjur mer när kissarna gått bort.

dumsnål
  • Fru U

Jag kan tycka att det kändes rätt meningslöst att ha vår 15-åriga katt försäkrad för 500spänn om året när försäkringen vid den åldern bara täckte vård upp till 6000kr. Men så hade vi de pengarna

Särskilt med tanke på att självrisken ändå var 1200 + 20% av kostnaden.

De yngre katterna (5 år gamla) känns mer försvarbart att ha försäkrade

har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • PruttPottan
    Oj vad det blåser skrev 2011-01-02 14:34:04 följande:
    Inte säkert det blir färre. De blir för det mesta väldigt välmående av den riktiga kosten (möss och råttor) samt att de inte blir påkörda så lätt.
    Det är inte alla som blir avmaskade. Sen brukar kattpesten komma med jämna mellanrum och ta de svagaste. Naturen sållar själv.
    Hankatter vandrar till nya ställen när e blir för många.
    Ladugårskatter lever i en helt annan värld överlag.
Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???