• Alva666

VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???

Jag jobbar inom djursjukvården och är så förtvivlat trött på folk som inte försäkrar sina djur! Visst, kan ni hosta upp 30000 hur som helst så är det väl eran sak. Men allt som oftast leder det till att man INTE ger djuret den vård den behöver och ibland tillochmed drar sig för att avliva ett djur i fruktansvärda smärtor.. Skräckexempel med folk som låter katten ligga och sakta kvävas medan man sitter och äter julmat och öppnar paket för att man har inte lust/råd att söka akut vård. Även fall där familjen tvingas avliva ett älskat husdjur och både föräldrar och barn är förtvivlade! Vilket föredömme gör man då? Vi måste avliva "flisan" för mamma glömde försäkringen? Man utsätter ju även barnen för lidande då. Ibland skrapar folk ihop sina sista slantar och skuldsätter sig för att täcka kostnader som hade undvikits om man bara hade en försäkring! Så onödigt och ett sådant onödigt problem. Man måste inte skaffa djur, det är frivilligt, och barn lär sig INTE automatiskt empati och ansvar bara för att man köper en liten skabbig kattunge som dem sedan ser pappa och mamma skita i.. Dem lär sig av att se hur föräldrarna sköter om, vårdar och tar sitt ansvar för den nya familjemedlemmen. Detta är inte så vanligt förekommande på hund, men med katter händer detta helatiden, och det krossar mitt hjärta.. Det kostar 40 kr i månaden men min kattförsäkring. Det är inte så mkt.. Veterinärvård är DYRT, inte för att vi som jobbar med det är giriga utan för att allt kostar och vi måste gå runt. Vi vill bara vårda djur och få dem att må bättre och då är det väldigt jobbigt och frustrerande att tvingas avliva djur som kunnat leva bara pga att djurägarna inte tagit sitt ansvar..

• Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???
  • Oj vad det blåser
    RadarQueen skrev 2011-01-02 14:49:02 följande:
    Det är inte alla som blir avmaskade. Sen brukar kattpesten komma med jämna mellanrum och ta de svagaste. Naturen sållar själv.
    Hankatter vandrar till nya ställen när e blir för många.
    Ladugårskatter lever i en helt annan värld överlag.
    Ja fast det kan man ju kalla vanvård. Det har ju inget med att göra om man har dem försäkrade eller inte. Har aldrig träffat eller hört talas om någon som råkat upp för kattpest. Dessutom kasterar man ju katterna för att de ska stanna. Och avmaska måste man ju göra ifall de jagar sin mat själv. Det har ju inget med försäkring att göra, det handlar som sunt förnuft. Ska man ha katter måste de ju skötas precis som vilket djur somhelst....MEN, man kanske inte har dem försäkrade eftersom de brukar klara sig rätt bra från det mesta.
  • Nifelheim

Min förra hund var oförsäkrad sina sista år. Tyvärr stod det i ett skede så att det fanns att välja mellan att avsluta försäkringen eller att avliva hunden och då valde jag såklart att ha kvar hunden (som vid det laget var 10 år och försäkringen var snordyr). Hunden levde frisk och glad i ett par år till och fick sedan avlivas efter att ha blivit obotligt sjuk så jag är idag glad över att jag gjorde det valet och fick behålla min kelgris ett par år till.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Nifelheim
    Nifelheim skrev 2011-01-02 15:35:57 följande:
    Min förra hund var oförsäkrad sina sista år. Tyvärr stod det i ett skede så att det fanns att välja mellan att avsluta försäkringen eller att avliva hunden och då valde jag såklart att ha kvar hunden (som vid det laget var 10 år och försäkringen var snordyr). Hunden levde frisk och glad i ett par år till och fick sedan avlivas efter att ha blivit obotligt sjuk så jag är idag glad över att jag gjorde det valet och fick behålla min kelgris ett par år till.
    Kan ju kanske tillägga att jag givetvis inte hade varit lika glad om hunden hade blivit sjuk och behövt opereras eller få dyr sjukvård i övrigt under de sista åren, men då hade jag ju fått stå mitt kast och ta ett lån eller något.
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • LuMa

Vi har vår ena katt försäkrad. Den andra katten försvann och var borta i lite på tre månader, veckan före han behagade komma hem så tog jag bort hans försäkring i tron om att han var död.
    Sen står kattskrället på trappan en kväll som om ingenting hade hänt. Dock hade han nån gång under tiden han var borta brutit lårbenet så det varit helt av och så hade det vuxit fast snett igen mot bäckenet (visade röntgen).
    Det var inget att göra åt ändå (jo, jag hade kunnat föra honom till Finland eller Sverige där dom hade kunnat bryta upp det igen och fixerat det rakt) utan katten får gå som han gör så länge han inte har ont.

Ang. ladugårdskatter så hör jag från syrran som har ladugård att dom själva inte skaffar några katter.
    Däremot kommer det dit vildkatter som bosätter sej där.
    Det är inga katter dom önskar. Visst, dom håller råttbeståndet i chack men istället så ynglar dom själva av sej så varje vår/sommar får dom anlita jägare som skjuter bort så många som möjligt.

• Rigmor Mortis

Jag har alla mina katter försäkrade men funderar på att ta bort försäkringen på gammeltanterna (10 och 11 år) eftersom ersättningen börjar bli så låg för dem. 

• PruttPottan
    Oj vad det blåser skrev 2011-01-02 15:30:13 följande:
    Ja fast det kan man ju kalla vanvård. Det har ju inget med att göra om man har dem försäkrade eller inte. Har aldrig träffat eller hört talas om någon som råkat upp för kattpest. Dessutom kasterar man ju katterna för att de ska stanna. Och avmaska måste man ju göra ifall de jagar sin mat själv. Det har ju inget med försäkring att göra, det handlar som sunt förnuft. Ska man ha katter måste de ju skötas precis som vilket djur somhelst....MEN, man kanske inte har dem försäkrade eftersom de brukar klara sig rätt bra från det mesta.
    Du har aldrig hört om kattpest på landet? Det kommer och går med jämna mellanrum.
    Det är bla. det man vaccinerar sina katter för btw.

Man kastrera inte bondkatter, varför ska man när de ser till att det föds fler råttjägare?
    Nej, alla bänder håller inte på och avmaskar sina katter. Det är fakta och så är det bara. Jag påstår inte att det är rätt på något vis men så ser verkligheten ut.

Det händer ju också att katter flyttar in, har man samma ansvar då också? Man kan ju inte tvingas sköta andras djur.

Dock gjjorde vi detta med en katt som valde oss. Det kostade oss åtskilliga tusen tyvärr.
  • Oj vad det blåser
    RadarQueen skrev 2011-01-02 15:42:42 följande:
    Du har aldrig hört om kattpest på landet? Det kommer och går med jämna mellanrum.
    Det är bla. det man vaccinerar sina katter för btw.

Man kastrera inte bondkatter, varför ska man när de ser till att det föds fler råttjägare?
    Nej, alla bänder håller inte på och avmaskar sina katter. Det är fakta och så är det bara. Jag påstår inte att det är rätt på något vis men så ser verkligheten ut.

Det händer ju också att katter flyttar in, har man samma ansvar då också? Man kan ju inte tvingas sköta andras djur.

Dock gjjorde vi detta med en katt som valde oss. Det kostade oss åtskilliga tusen tyvärr.
    Jag vet att man vaccinerar mot kattpest, men jag har inte hört talas om någon kattpest som går i denna kommun iaf. Och jo man kasterar visst bondkatter, annars blir det ju vildkatter och hur trevligt är det att ha på gården? Här har vi ca 2-4 katter på varje gård och de brukar stanna tills de dör (på ena eller andra sättet). I princip alla bondkatter är kasterade i denna by, utom några honor som får p-piller för att man ska kunna få kattungar.

Men oavsett så handlar det ju inte om huruvida man har sina katter försäkrade eller inte. Finns säkert massor av försäkrade katter som har det sämre än de oförsäkrade. I denna trakt är vi rädda om våra katter fast de är bondkatter och gratis. Och ja det finns några vildkatter som kommer och kissar här, då brukar vi sätta ut fällor och ta bort dem.
  • leolina1980
    LuMa skrev 2011-01-02 15:38:15 följande:
    Vi har vår ena katt försäkrad. Den andra katten försvann och var borta i lite på tre månader, veckan före han behagade komma hem så tog jag bort hans försäkring i tron om att han var död.
    Sen står kattskrället på trappan en kväll som om ingenting hade hänt. Dock hade han nån gång under tiden han var borta brutit lårbenet så det varit helt av och så hade det vuxit fast snett igen mot bäckenet (visade röntgen).
    Det var inget att göra åt ändå (jo, jag hade kunnat föra honom till Finland eller Sverige där dom hade kunnat bryta upp det igen och fixerat det rakt) utan katten får gå som han gör så länge han inte har ont.

Ang. ladugårdskatter så hör jag från syrran som har ladugård att dom själva inte skaffar några katter.
    Däremot kommer det dit vildkatter som bosätter sej där.
    Det är inga katter dom önskar. Visst, dom håller råttbeståndet i chack men istället så ynglar dom själva av sej så varje vår/sommar får dom anlita jägare som skjuter bort så många som möjligt.
    Nu blir jag nyfiken på vilket land du bor i då du skriver att du kunde ha fört dom till Finland eller Sverige :)
  • Nifelheim
    leolina1980 skrev 2011-01-02 17:01:48 följande:
    Nu blir jag nyfiken på vilket land du bor i då du skriver att du kunde ha fört dom till Finland eller Sverige :)
    På/i Åland kanske?
  • leolina1980
    Nifelheim skrev 2011-01-02 17:05:00 följande:
    På/i Åland kanske?
    Jo självklart :)
Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???