• Alva666

VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???

Jag jobbar inom djursjukvården och är så förtvivlat trött på folk som inte försäkrar sina djur! Visst, kan ni hosta upp 30000 hur som helst så är det väl eran sak. Men allt som oftast leder det till att man INTE ger djuret den vård den behöver och ibland tillochmed drar sig för att avliva ett djur i fruktansvärda smärtor.. Skräckexempel med folk som låter katten ligga och sakta kvävas medan man sitter och äter julmat och öppnar paket för att man har inte lust/råd att söka akut vård. Även fall där familjen tvingas avliva ett älskat husdjur och både föräldrar och barn är förtvivlade! Vilket föredömme gör man då? Vi måste avliva "flisan" för mamma glömde försäkringen? Man utsätter ju även barnen för lidande då. Ibland skrapar folk ihop sina sista slantar och skuldsätter sig för att täcka kostnader som hade undvikits om man bara hade en försäkring! Så onödigt och ett sådant onödigt problem. Man måste inte skaffa djur, det är frivilligt, och barn lär sig INTE automatiskt empati och ansvar bara för att man köper en liten skabbig kattunge som dem sedan ser pappa och mamma skita i.. Dem lär sig av att se hur föräldrarna sköter om, vårdar och tar sitt ansvar för den nya familjemedlemmen. Detta är inte så vanligt förekommande på hund, men med katter händer detta helatiden, och det krossar mitt hjärta.. Det kostar 40 kr i månaden men min kattförsäkring. Det är inte så mkt.. Veterinärvård är DYRT, inte för att vi som jobbar med det är giriga utan för att allt kostar och vi måste gå runt. Vi vill bara vårda djur och få dem att må bättre och då är det väldigt jobbigt och frustrerande att tvingas avliva djur som kunnat leva bara pga att djurägarna inte tagit sitt ansvar..

• Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???
  • Nelah

Vi har en kanin som är oförsäkrad, vi räknade på det och ansåg att vi hellre pungar ut med en högre summa när/om det behövs än att betala massa i månaden som kanske inte används.
    Vår ödla är dock försäkrad, främst eftersom att han kommer vara skit dyr om han skulle bli sjuk.

När det gäller mina djur går de före det mesta, har betalat en operation av en hamster för 2700kr (och som de flesta vet så lever de inte så länge ändå). Hellre att jag lever snålt än att mina djur lider.

BF 2011-05-08 <3
  • fibbe
    Glimra skrev 2011-01-02 20:34:03 följande:
    Vad rekommenderar ni för försäkring på en hund? Min sambo har ingen försäkring på sin vilket jag tycker är galet:0). Jag vet dock inte vilken vi ska välja? Är Agria bra? Det är nämligen den enda försäkringen som man har hört så mycket om...
    Jag vet många som är nöjda med Agria,men jag själv gillar mer folksam. Tror folksam eller om det är if som har fast självrisk på djurförsäkringar,DET är guld värt! =)
  • Fröken Susidus

Usch vad ledsen jag blir när jag läser om vilken djursyn en del människor har. Det är hemskt!

Sverige behöver arbeta för att höja våra katters status. Att använda levande varelser som slit och slängvaror är vidrigt!
    Katter är inte en förbrukningsvara och jag hoppas verkligen att lagarna ändras så att dessa ladugårdskatter får ett drägligare liv. Eller helt försvinner. Vad som helst är bätrre än det liv de lever.

Ursäkta OT men jag kunde inte låta bli för jag blir så arg.

Mamma till vårt mirakel
  • Oj vad det blåser
    Buchholtz och Magnusson skrev 2011-01-02 20:48:26 följande:
    Usch vad ledsen jag blir när jag läser om vilken djursyn en del människor har. Det är hemskt!

Sverige behöver arbeta för att höja våra katters status. Att använda levande varelser som slit och slängvaror är vidrigt!
    Katter är inte en förbrukningsvara och jag hoppas verkligen att lagarna ändras så att dessa ladugårdskatter får ett drägligare liv. Eller helt försvinner. Vad som helst är bätrre än det liv de lever.

En fråga om dina tankar. Vad är det som får dig att tro att de katterna inte har det bra?
  • Jastner
    Buchholtz och Magnusson skrev 2011-01-02 20:48:26 följande:

Lagårdskatter har lika bra liv som andra katter. Varför tror du att de lever som slit-och slängvaror?
     Ang. djursyn så tycker jag att det värsta man kan göra är att förmänskliga djur.
  • Fröken Susidus

Om ett djur som normalt lever 12-14 år blir bara 2-3 år gammal för att det blir sjukt till följd av otillräcklig vård så tycker jag att det är fel.  Inte ett drägligt liv.

Man kan se det man vill se, man kan titta på det lilla dvs katter som om somrarna glatt jagar möss och får springa fritt eller så ser man problemen med ohyra så som skabb, de beniga höfterna till följd av maskangrepp.. Såren efter slagsmålen..
    Skabbiga kattungar och vanskötta vuxna.

Nej tack, det är inte så jag tycker att man ska ta hand om sina katter, inte om några djur alls faktiskt!

Mamma till vårt mirakel
  • nemo1

Om alla kattägare KASTRERAR sina katter innan dom släpps ut så skulle det inte finnas en massa FÖRVILDADE katter. Vill folk så gärna ha små söta kattungar, hjälp då en kattorganisation och ta in en dräktig hona så att hon slipper kylan istället.

• Oj vad det blåser
    Buchholtz och Magnusson skrev 2011-01-02 20:56:39 följande:
    Om ett djur som normalt lever 12-14 år blir bara 2-3 år gammal för att det blir sjukt till följd av otillräcklig vård så tycker jag att det är fel.  Inte ett drägligt liv.

Man kan se det man vill se, man kan titta på det lilla dvs katter som om somrarna glatt jagar möss och får springa fritt eller så ser man problemen med ohyra så som skabb, de beniga höfterna till följd av maskangrepp.. Såren efter slagsmålen..
    Skabbiga kattungar och vanskötta vuxna.

Nej tack, det är inte så jag tycker att man ska ta hand om sina katter, inte om några djur alls faktiskt!
    Det är ju vanvård, har knappast något att göra om det är en laggårdskatt eller inte! Tror inte det är många som vill ha en skabbkatt springandes i laggårn med mask och andra problem. Inte så fräscht direkt om man har andra djur.

Våra katter som får springa fritt på gården och avmaskas regelbunden åker dessutom till vet för hälsokoll med jämna mellanrum. Sover inne i vårt hus ifall de vill och får torrfoder när de är hungriga har det garanterat tusen gånger bättre än någon stackars innekatt i stan, eller en trädgårdskatt i ett villasamhälle där de får slåss och får skador.
  • hannis

Jag har verkligen inte råd att ha oförsäkrade djur så för mig är det självklart att ha heltäckande försäkringar på mina hundar. Jag har haft en del dyra skador tex magomvridning för 30.000:-, livmoderinflammation för 14.000:- mm.

• Vitsippa80

Självklart ska man försäkra sitt djur! Den dagen olyckan är framme är det GULD värt att ha försäkringen. Har aldrig behövt nyttja försäkringen på mina hundar förrän nu när yngsta hunden gått på hältutredning och rehab, och på en enda självriskperiod (125 dagar) har jag redan fått igen varenda krona jag lagt på försäkringar dessa 8 år jag haft hund. Försäkringsbolagen är dessutom väldigt smidiga att ha och göra med enligt min erfarenhet. De gånger jag inte direktreglerade så hade jag ändå pengarna på kontot inom 10 dagar efter jag skickat in pappren. Skulle inte kunna sova gott om jag inte visste att jag kunde ge mina djur bästa tänkbara vård och också kunna "lösa ut" dem utan att tömma hela sparkontot.

Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???