• Häxan69

Pappa mot sin vilja?

Jag har lite funderingar. Hur kan det vara tillåtet att tvinga en människa att bli förälder mot dennas vilja?
     Ja man kan inte tvinga någon att göra abort självklart inte. Men varför ska han behöva stå som pappa o behöva betala underhåll när han inte vill o hon visste det???

Vad tycker ni?

Lite fakta.
    Han har ett barn sen en tidigare relation. Gemensam vårdnad, Han har sitt barn så ofta han kan.
    Inleder en  relation med den nya o redogör att han INTE vill ha fler barn.  (Pga mkt jobb,ansträngd ekonomi och att han anser sig inte hinna vara en BRA pappa till fler barn.
    Använder kondom

Hon har ett vuxet barn sen en tidigare relation. Väldigt barnkär.
    I  den  nya relationen accepterar att han inte vill ha fler barn. (hon vill ändå inte börja om)
    Vägrar göra abort när hon blir gravid då kondomen går sönder.

• Svar på tråden Pappa mot sin vilja?
  • DetÄrBaraLillaJag
    Pentagram skrev 2011-01-07 12:58:23 följande:
    Har jag aldrig påstått. Det är naturligtvis BÅDAS ansvar, och det är också därför BÅDA får ta ansvar för barnet, inte bara kvinnan. Du tycks vilja göra gällande att det enkom är kvinnans agerande som resulterar i barn och att killen är någon form av oskyldigt offer som inte har något ansvar för det barn han hjälpt till att skapa.
    Bra då har vi klargjort det att det är bådas ansvar inte bara pappans, alltså ska pappan ha lika stor bestämmande rätt angående om det blir ett barn också mot den ena partens vilja.. så då ska inte mamman kunna avgöra själv sen heller om det ska bli ett barn eller inte..
  • Gung Ho
    DetÄrBaraLillaJag skrev 2011-01-07 13:42:18 följande:
    Bra då har vi klargjort det att det är bådas ansvar inte bara pappans, alltså ska pappan ha lika stor bestämmande rätt angående om det blir ett barn också mot den ena partens vilja.. så då ska inte mamman kunna avgöra själv sen heller om det ska bli ett barn eller inte..
    Han har veto, bara att inte ligga med mamman.
  • Pentagram
    Pappan HAR samma bestämmanderätt som kvinnan vad det gäller att ett barn blir till. Ingen av dem kan åstadkomma ett barn på egen hand och om mannen inte har sex med kvinnan eller vice versa så blir det inget barn.

Eller vill du göra gällande att det är orättvist att kvinnan är den som blir gravid (och att hennes kroppsliga självbestämmande därför kan medföra att det INTE blir ett barn) och att mannen skall kompenseras för att han INTE behöver vara gravid?
  • lennartsdotter
    Nej, när graviditeten väl är ett faktum kan pappan inte ha samma bestämmanderätt till om det ska bli ett barn eller inte eftersom han inte har någon som helst bestämmanderätt över kvinnans kropp. Den enda som kan besluta någonting om graviditeten är kvinnan eftersom graviditeten pågår i hennes kropp.

Det är såklart alltid bäst om båda parter är överens om vad som ska ske, men i det fall de inte kan enas är det kvinnan som har sista ordet eftersom det är hennes kropp.
  • DetÄrBaraLillaJag
    jådåsåatt skrev 2011-01-07 12:45:06 följande:
    Detärbaralillajag: bara mammans åsikt som räknas? Hur kom du fram till det.
    Så länge det är någon som önskar barnet så är det just ett önskat barn.
    men då ska ju inte pappan behöva ta något ansvar heller om han inte vill ha det ju.. ett barn ska väl få vara älskad av båda sina föräldrar eller så ska pappan kunna få barnet själv om tjejen inte vill ha det så ska hon ju isåfall föda det och låta pappan ta hand om det.. det är ju samma sak, men det är ju aldrig något alternativ..  
  • Gung Ho
    DetÄrBaraLillaJag skrev 2011-01-07 15:55:47 följande:
    men då ska ju inte pappan behöva ta något ansvar heller om han inte vill ha det ju..
    Det finns ingen som kan tvinga pappan att finnas där för sitt barn...
  • DetÄrBaraLillaJag
    lennartsdotter skrev 2011-01-07 14:00:16 följande:
    Nej, när graviditeten väl är ett faktum kan pappan inte ha samma bestämmanderätt till om det ska bli ett barn eller inte eftersom han inte har någon som helst bestämmanderätt över kvinnans kropp. Den enda som kan besluta någonting om graviditeten är kvinnan eftersom graviditeten pågår i hennes kropp.

Det är såklart alltid bäst om båda parter är överens om vad som ska ske, men i det fall de inte kan enas är det kvinnan som har sista ordet eftersom det är hennes kropp.
    självklart är det hennes kropp.. men faktum kvarstår.. då ska hon ta hand om sitt barn själv och utan någon pappa med i bilden.. då ska pappan inte behöva vara där överhuvudtaget om han inte vill.. för då är det ju hennes beslut, hennes barn och inte ett gemensamt beslut som båda ville..
  • gammelsmurf2
    Häxan69 skrev 2011-01-03 02:11:33 följande:
     Jag har lite funderingar. Hur kan det vara tillåtet att tvinga en människa att bli förälder mot dennas vilja?
     Ja man kan inte tvinga någon att göra abort självklart inte. Men varför ska han behöva stå som pappa o behöva betala underhåll när han inte vill o hon visste det???

Vad tycker ni?

Lite fakta.
    Han har ett barn sen en tidigare relation. Gemensam vårdnad, Han har sitt barn så ofta han kan.
    Inleder en  relation med den nya o redogör att han INTE vill ha fler barn.  (Pga mkt jobb,ansträngd ekonomi och att han anser sig inte hinna vara en BRA pappa till fler barn.
    Använder kondom

Hon har ett vuxet barn sen en tidigare relation. Väldigt barnkär.
    I  den  nya relationen accepterar att han inte vill ha fler barn. (hon vill ändå inte börja om)
    Vägrar göra abort när hon blir gravid då kondomen går sönder.
    Man kan inte tvinga en kvinna att göra abort, men mannen ska då inte krävas på vårdnadsbidrag om han inte vill vara farsa. Inte om preventivmedel användes.
  • Jojile
    DetÄrBaraLillaJag skrev 2011-01-07 12:07:43 följande:
    så då menar du att det endast är killens ansvar för att det inte blir ett barn då.. tjejen i fråga behöver inte bry sig? för det är ju mannens sak att se till så att det inte blir ett barn!?
    så du menar att killen ska stå över tjejen och se att hon har svalt sina p.piller varje dag för att se så att det inte blir ett barn.. för även om man använder en kondom så finns det ju en risk att den spricker..  för vad jag vet så finns det inga p.piller som killar kan ta. då är det ett snipp som gäller och det är ju rätt så definitivt.. bara för att en kille inte vill ha barn just här och nu betyder det ju inte att han aldrig vill ha barn.. 

kanske ska bli lag på att lägga ut sina cyklar på nätet för allmän beskådan så att killarna kan ha koll på om det är stor eller liten risk för en graviditet?

dessutom tycker inte jag att man ska behöva använda kondom i ett fast förhållande, ett fårhållande bygger väl på tillit? eller jag har kanske fel? och med den tilliten så ska man väl kunna lita på en annan person att om man har kommit överens om att man inte ska ha barn så ska det inte bli några heller?

så du menar med att har man sex så vet blir det definitivt ett barn, tror inte att det är många som har sex bara för att få ett barn, vi lever på 2011 och vi kan ha sex när var och hur vi vill, och det ska inte behöva leda till ett barn om inte båda vill.. eller det kanske bara är jag som har sex för att det är skönt och inte för att det ska bli ett barn, shit vad jag hade haft många barn om jag bara skulle ha sex för att barn ska bli till..  men som sagt bara jag.. 

vadå ingen makt att bestämma över en människas liv? menar du allvar med detta??
    så du menar att kvinnan inte bestämmer över en annan människa när den mot sin vilja blir förälder? 
    hon kanske inte ens bestämmer över barnet?? Utveckla...

Ni säger att en kvinna som väljer att föda ett barn utan mannens medgivande är egoist och berövar barnet på en pappa?
    Själv tycker jag mamman är den som ger barnet möjlighet. Till att leva OCH till både mamma och en PAPPA.
    Det är sedan PAPPAN som är ett stort ego som inte anser att hans barn har rätt till en pappa.
  • jådåsåatt

Pooontus: jag har aldrig hört talas om något fall där man tvingar en pappa att betala vårdnadsbidrag, när och var har det hänt?

Underhåll måsta man dock betala. Iof är det en rätt liten summa jämfört med vad ett barn kostar och vilkoren är ytterst fördelaktiga för umgängesföräldern så jag vet inte riktigt om det är något att klaga över.

Men jag som fick barn mot min vilja och som dessutom blev "lurad", ska jag också slippa betala för mitt barn? Ni som tycker så synd om ofrivilliga pappor borde ju tycka desamma om mig, ni kanske kan betala för mitt barn eftersom jag absolut inte ska behöva göra det enligt er.

Svar på tråden Pappa mot sin vilja?