• FriMarc

Niferex - Så Ooont i magen!!!!!

... och förstoppad!

Finns det andra alternativ till Niferex som, enligt min BM, är överlägset bäst vad det gäller Järntillskott.

Jag har dåligt järnvärde och måste äta någon form av järntillskott. Jag åt Hemofer innan men dom var ju inte alls bra sa BM. (Och kanske hade hon rätt eftersom mitt järnvärde var dåligt, trots att jag åt dem).

Men finns det andra alternativ utöver Niferex och Hemofer?

...Nån?

• Svar på tråden Niferex - Så Ooont i magen!!!!!
  • Fyra

Jag åt Hemofer och det funkade jättebra för mig. Du ska kanske äta mer järnrik mat också. Typ, spenat, jordgubbar mm. Prova

• Anni

Visst finns det alternativ!

Det finns ett till järnpreparat på apoteket som heter Duroferon. Det innehåller precis lika mycket järn som Niferex (100mg). Jag åt både Niferex och Duroferon under min första graviditet och jag blev faktiskt sämre av Niferex.

Blutsaft och hemofer tillsammans med en bra och järnrik kost kan faktiskt räcka alldeles utmärkt för att öka på ett lågt järnvärde.
    Jag har nu i v40 115, det är ju rätt så lågt men jag har inte ätit en enda järntablett under hela graviditeten (och inte många multivitaminer heller för den delen) och har legat på 135-140 hela tiden. Det har fungerat utmärkt med att äta järnrik mat och undvika tex kaffe, mjölk och annat som hämmar järnupptaget.
    Jag blir alltså jättedålig av järntabletter och kräks något förskräckligt så det är superskönt att slippa de

• FriMarc

Jag försöker äta järnrikt och dricker mängder av vatten. Äter päron, katrinplommon, kiwi för att förebygga förstoppning men det hjälper iaf inte.

Men... kaffe kan jag ju förstås inte låta bli. Det blir en kopp på morgonen och en på eftermiddagen/kvällen.

Duroferon låter som alternativ värt att pröva!

• skidan

Jag åt niferex och drack 1/2liter katrinplommonjuice från friggs varje dag. Det funkade bra. Tänk på att dricka mycket vatten också.

• Madickeri

Tålde inte heller Niferex (stenhård)
    Äter Hemofer (apotek) & dricker blodsaft (hälsokost, blutsaft) och det är mycket bättre för min magen...

• Anna B

Jag undrar varför så många bm rekommenderar Niferex? Min mvc anser inte att Niferex är överlägset bäst för alla, bara att Niferex är dyrt, så de rekommenderar en att prova Duroferon först. Den äter jag, funkar bra. I v 20-30 är järnvärdet som lägst och jag hade hb-värde 103 i v 24, men nu i v 29 hade det hoppat upp till 122.

• Themis

Prova att bättra på ditt järnvärde på naturlig väg:

1. Stek i gjutjärnspanna, det ger ett järntillskott.

2. Ät järnrika måltider flera gånger i veckan, med mörkgröna grönsaker, kött och röda bär. Att mikra ett par matskedar gröna ärtor till middagen tar ju bara ett par minuter. Till det dricker du apelsinjuice, eftersom C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn.

3. Undvik kaffe och te under timmarna närmast ditt järnrika mål och försök att inte ha för mycket mjölkprodukter i det. Kalcium tas upp hellre än järn i kroppen och du förlorar 2/3 av järnet i maten på att dricka mjölk till ett järnrikt mål jämfört med att dricka juice med mycket C-vitamin.

4. Bra mellanmål med järn i är röd druvsaft från hälsokosten och några matskedar pistagenötter, mandel eller cashewnötter. Dessa nötter innehåller faktiskt 2-3 ggr så mycket järn per 100 g som spenat, och flera andra nyttiga fetter och vitaminer också. Och vilket är godast?

Jordärtskocka och svartrot är också doldisar som innehåller mycket järn-gör en liten gratäng eller potatissoppa med jordärtskocka i.

5. Ska du ta järntillskott eller vitamintabletter också, ta dem mitt under en huvudmåltid. Att bara ta en tablett till en klen frukost eller mellan målen med ett glas vatten gör nästan ingen nytta alls eftersom kroppen inte startar upp alla system för näringstransport bara för ett litet pillers skull.

Bimsan, med världens bästa ursäkt för att äta smaskiga pistagenötter

• Anna B

Bimsan,
    Jättebra råd! Däremot undrar jag varför det står på järntabletterna att de ska tas strax innan läggdax? Jag trodde att poängen var att inte ha en massa mat i magen.

• Tesa

Vad har du för hb värde? Du kanske inte MÅSTE äta tillskott. i vilken vecka är du? Jag har en kronisk blodsjukdom som gör att jag inte bryter ner järn. Mitt hb är just nu 82. Jag är i v39. Om du har under 105 i hb klassas det som tillräckligt lågt för sjukskrivning när man är gravid. Har du under 80 så har du rätt att få blod. Mitt normala hb värde brukar vara 100-105 när jag inte är gravid. Lycka till!

• Madickeri

Blodsaften ska tas en ½ timme innan mat gärna med C vitamindryck till (bättre upptag av järnet då)... Hemoferen + Folsyra slänger jag i på em. gärna tillsammans med C vitamin...

Drick aldrig kaffe, the eller mjölk ihop med järntillskott för då försvinner järnet...

• Themis

Det är mer än jag vet. Generellt säger man ju annars att det krävs mat, alltså att även den rent mekaniska påverkan i tarmen hjälper för att kroppen ska komma igång och börja plocka in olika näringsämnen.

Men kanske är det så att eftersom kroppen drar ner på förbränningen när vi sover så kanske järnpreparatet då tas upp bättre eftersom det rör sig genom tarmen under längre tid. Mindre upptag per tidsenhet än när vi äter men högre totalupptag? Det har säkert någon räknat på om det står så. Och om man rekommenderar att ta järnet då så är man ju rimligt säker på att den som tar det inte förstör det med kaffe, mjölk eller annat-kanske är det enklare att göra så än att förklara hur allt det där hänger ihop?

Problemet med järntabletter är ju att de innehåller riktiga hästdoser järn för att man ska vara säker på att något av det tas upp. Det mesta går ändå rakt igenom kroppen utan att komma in och många blir ganska dåliga av det. Så jag föredrar att försöka äta mig till ett bra Hb. Hittills har det gått mycket bra.

• MiniMoos

Jag förstår inte.
    Alla verkar bli så hårda i magen av Niferex.
    Själv blir jag jättelös!
    Äter en tablett varannan dag...

...iofs så är det föredrar jag ju att inte vara hård, om man säger så :)

• FriMarc

Oj - så många informativa & kloka råd ni skrivit!

Bimsans råd om järnintag på naturlig väg skall genast testas! Hellre vitaminer i naturlig väg än i tablettform.

När jag skrev in mig hos BM så hade jag ett hb-värde på 125 och 10 veckor senare hade det sjunkit till 105. Detta trots att jag ätit Hemofer som tillskott hela tiden.

Jag har aldrig tidigare behövt äta järntillkott. (Har varit gravid 2 ggr tidigare). Men nu är det tvillingar på G och de verkar kräva lite mer "av mig". (Äter Folsyre-tabletter också.)

Som regel tar jag aldrig vitaminer och andra tillskott förrän minst 1,5 timme efter det att jag druckit mitt morgonkaffe, så att inte kaffet förhindrar/förstör upptaget. (Har läst om det nånstans).

Imorgon bär det iaf av till Hälsokosten, det är ett som är säkert!

• längtat

...Blutsaft!! Mitt ökade från 94 till 120..

Svar på tråden Niferex - Så Ooont i magen!!!!!