• stina01

kissemurra

När min dotter som snart är 3 år även kallade framsidan för rumpan kom jag på att det var dags att ha ett snack. Hade sen tidigare bestämt att inte använda ordet kissemurra (som mina föräldrar gjorde) utan jag hade planerat att komma på något mera fint. När jag nu igår skulle berätta för dottern att baksidan heter rumpan men framsidan heter.. så kom jag inte på nåt extra fint. Snippa eller framstjärt kommer inte på fråga i den här familjen, så nog blev det kissemurra iallafall. Min dotter prövade ordet, verkade gilla det och jag känner mig ändå rätt nöjd. Kissemurra får det bli, det känns bra. Men, vad kallar ni era barns?

• Svar på tråden kissemurra
  • Rockan

Snippa såklart. De enda andra alternativ som känns okej är slida/vagina och vulva.

Min nu tvååring har kunnat peka ut & namnge sin "ippa" (som hon säger) sen ett års ålder.

• JeanneDArc

Vi säger snippa. Det var nytt för mig (har själv utstått idiotiska ord som framgumpen och snuttan...ffs) men det är kort, enkelt och lagom fint tycker jag. Tycker det är bra att det är ett ord som ska användas generellt inom förskola osv. Förhoppningsvis får hon då höra samma ord på de flesta platser. Snopp och snippa, känns vettigt och neutralt tycker jag haha

• JeanneDArc
    Teskedsmamman skrev 2011-01-05 15:49:07 följande:
    Snopp

Snippa eller snuttan blir det om den kvinnliga motsvarigheten...
    Ett varningens ord från en som utstått snuttan: Det kändes riktigt illa när någon kallade mig för snuttan när jag blev större. Tex: hur är det med dig snuttan? eehhmmm.. va? Ungrfär som någon skulle sagt hur är det med dig slidan.
  • Dixie

snippa!

varför hitta på egna ord, bättre att alla använder samma namn eller att i alla fall barnen vet vad snippa/snopp är!

TS - hittar ni på egna namn för övriga kroppsdelar också?? 

• Rockan

Kissemurra har jag för övrigt aldrig hört. Kussimurra däremot, men det ordet skulle jag inte heller använda till ett barn, jag vill att de ska ha enkla och korrekta ord utan risk för missförstånd.

Framstjärt är nog allra värst. *Ryser*

• Rockan
    JeanneDArc skrev 2011-01-05 15:49:18 följande:
    Vi säger snippa. Det var nytt för mig (har själv utstått idiotiska ord som framgumpen och snuttan...ffs) men det är kort, enkelt och lagom fint tycker jag. Tycker det är bra att det är ett ord som ska användas generellt inom förskola osv. Förhoppningsvis får hon då höra samma ord på de flesta platser. Snopp och snippa, känns vettigt och neutralt tycker jag haha
    Ja det tog ett tag att vänja in det för mig också, men jag hade bestämt mig! Snippa var det!
    Det finns liksom inget bättre alternativ
  • JeanneDArc

Ja man får vänja sig lite, men det gick väldigt fort. Hon började ju själv säga snippa och då var det inga konstigheter längre.

• Teskedsmamman
    JeanneDArc skrev 2011-01-05 15:50:46 följande:
    Ett varningens ord från en som utstått snuttan: Det kändes riktigt illa när någon kallade mig för snuttan när jag blev större. Tex: hur är det med dig snuttan? eehhmmm.. va? Ungrfär som någon skulle sagt hur är det med dig slidan.
    Nu kallar jag aldrig någon för snuttan.... och eftersom mina pojkar sällan kommer kallas för snuttan så finns inte problemet här...
    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
Svar på tråden kissemurra